Offpist i Hemsedal ?

freeride_nu

Aktiv medlem
Offpist i Hemsedal ?
Hallo!
Jag ska dra mej till hemsedal om nåra veckor så jag undrar om de e nån som vet nåra grymma offpist repor. I systemet / utanför , varsomhelst , jag drar mig inte för o hika en bit. :-)

skriv så utförligt som möjligt (använd skiers right etc, så man vet säkert). eller så kan du maila mig.

ha d Gôtt.

Powder to the People

Offpist i Hemsedal ?
Hej JP.
Tycker du m skogsåkning så ska du ta liften allra längst till höger som går upp mot "lilla Matterhorn" (du kommer förstå vilken) och när du stiger av fortsätter du rakt fram över kammen, som om liften fortsatte gå. du kommer nu åka ner i den s.ka. gummiskogen. åk ner första branten och stanna uppe på kullen. Sen ska du sikta på stugan som ligger längst ner i dalen. Åker du skidor kan du åka mer till höger men dt blir jävligt jobbit på snowboard. När du kommer ner till vägen gå tillbaks mot byn, och efter en liten bro står det alltid taxis som tar dig tillbaks till liftarna igen för 20 kr.

Om du åker ´tinden liften upp så ta av skiers left, och ner på bak sidan av kullen. Ju mer vänster du åker ju mer får du gå tillbaks, men det brukar va kej hela vägen.
Det va två tips, men gå in på Garasjen nån dag så finns det alltid trevliga, och kunniga, sesongare där som ger dig tips.

Ha det

Offpist i Hemsedal ?
Det strök med en kille i fredags i en lavin i Hemsedal. Jag åkte därifrån dagen innan. Respektera avstängningar och stängda liftar.
(nog försiktighetssnack)

Åk upp den första stolliften (den som ligger längst österut). Till vänster när du kommit upp finns två parallella liftar, en knapp och en ankar. Ta någon av dem. Kliv av till vänster och åk transportsträckan till toppliften (ankar). Den tar dig till den östra av Hemsedals två toppar (Solliften inte inkluderad). Härifrån hittar du många fina repor. Klättrar du över kanten (rakt fram från liften) har du FET åkning (men det var här lavinen gick)! Du får ta taxi tillbaks till byn och skidanläggningen :-). Över toppen är österut. Om du istället går snett uppåt (följ spåren) rakt norrut kommer du till fina områden. Backen slutar i en ravin. I vanliga fall vill du inte åka ner i den, då blir det skog och taxi igen, men ju längre åt höger du håller desto finare åk.

Det andra alternativet är den "västraste" stolliften som leder upp till den västra toppen (fortfarande inte solliften). Rakt västerut går fina löpor. Igen gäller - ju längre bort du åker desto bättre åk men längre gå.

Maila mig om du vill veta mer. Jag har 6 dagar i Hemsedal hittils sedan november :)

/föhl

Offpist i Hemsedal ?
Tack för tipsen. Gott om snö e de just nu. 100- 170 cm. Det har dock inte snöat på 9 dagar :(
men det gör ju lavinfaran mindre. Allti något :-)

Tillbaka
Topp