Offpist i sälen/Trysil

jonasnilsson5

Ny medlem
Offpist i sälen/Trysil
Åker till sälen för andra gången i mitt liv V6.
Var där första gången 2003, ingen höjdaråkning men...

Undrar om nån har ett tips för var jag hittar hygglig offpisåkning.
Kommer att va där hela veckan o har möjlighet att åka vart som helst i området.
Ska även till Trysil minst en dag...så kommer gärna med lite tips om bra åk även där.

// Jonas

Offpist i sälen/Trysil
Jag va i Sälen över jul, och då var området runt väggen rätt kul. Extremt
kort förstås, men ändå ok. Men det hänger ju på att det kommer snö
då... Annars vet jag inte

/andreas

Offpist i sälen/Trysil
I trysil så finns den bästa offpist åkningen på nordkanken ner mot toppen på högegga släpan.
Om du skråar ut till vänster (sett nedifrån) från skihytta liften så kommer du ut till en fin sluttning.
Om du känner för att traska lite så kan du gå upp på trysilfjellets topp och sedan åka ned vid stensäterskanken. Fast då får du gå tillbaka till antingen skihytta eller fageråsen.
Det finns även ett par övergivna backar i skogen runt Högegga.
Om du kollar in 3d kartan över trysilfjellet på www.trysil.com så hittar du säkert ett par fler repor.

Ha det trevligt
// Staffan

Offpist i sälen/Trysil
Offpist åkningen i Sälen är inget att hurra för, men att bygga hopp utanför backarna finns det gott om bra platser till.
Det sämsta med Sälen är att man får gå så långt om man vill hitta något bra. Har varit i Sälen några gånger och har ett bra tips där man kan bygga hopp men även få lite offpiståkning.
Till detta ställe är det bra om man har skoter eller längdskidor, det är mycket jobbigt att gå!...tro mig, jag vet!

Man börjar med att ta Märtha Express till Toppen och sedan gå rakt ut från Lindvallen tills man kommer till ett skidspår. Om du ahr längdskidor kan du nu börja att staka åt vänster, om du går se till att inte gå i spåren!. Nu är det rätt långt att gå men när du sedan kommer fram till en stuga (öde) så är du inne i dalen där det roliga börjar. På sidorna finns mängder med vallar och bra platser att bygga hopp på!...orkar du gå upp på sidorna så kan du få lite hygglig åkning. När du sedan ska ta dig tillbaka är det bara att följa skispåret tillbaka. Antigen kan du ta skidspåret ända till liften som går mellan Lindvallen och Högfjället eller vika av tidigare och komma upp på toppen av Lindvallen.
När jag gjorde denna ttur så gick jag och det var mycket besvärlig p.g.a den djupa snön. Kan tänka mig att det är lättare om man har skidor med sig.
Det är långt att gå men om man orkar det så väntar en mägd sköna spots att utforska.

Snödjup

Tillbaka
Topp