Hur är snön i Canazei nu?

Jag ska till alperna och närmare bestämt canazei för första gången någonsin. Jag har möjlighet att ta med 2 par skidor. Nu 1a-8e mars 2025. Jag är f.k. 170 cm och väger ca 70 kg.

Hur ser snöläget ut? Vilka lagg ska man ta med?
  1. Slalom 70 mm
  2. All mountain 98 mm
  3. Freeride 122 mm
Vill ju såklart åka utanför pisten om möjligt.. men är det något vettigt puder så lite som det snöat, kommer i praktiken mina 122or bli använda eller blir de overkill?

Ska jag nöja sig med mina 98or som hard pack offpiste och även ha ett par smala slalomskidor för de långa fina pisterna?

Nån som har dagskoll/erfarenhet av superski området?

Vilka två ska med tycker ni? 🙂⛷️

Gjorde Sella Ronda motsols idag, tyvärr ingen snöbild från Val di Fassa men nedan en dagsfärsk film från grannskapet i riktning mot Selva.

Föreslår 1 och 2. Det kom iofs ca 10 cm inatt men… Det kommer nog några cm till på lördag men detta är Dolomiterna, och i mars snöar här inte ofta. Och basen utanför pisterna är mestadels… noll. Filmen nedan ljuger litet, imorgon kommer barmark att lysa igenom på många ställen. Du får kanske njuta av solen istället.

Fint i pisterna men efter lunch rejält uppkört här och där. Testade ett par Blizzard Anomaly 88 i förrgår, de hade varit perfekta. Liksom troligen dina 98 mm som du gissningsvis kommer att välja ca 100% av tiden! 😉😀

@fredw Kungligt tack! Det var det jag misstänkte. Ja de är min salomon q98 som får 90% av tiden i backarna hemma med. Kortare radie hade kanske vart kul i pisten, men de gör ett grymt jobb mes att vara hyfsat ok överallt. Funkar ok utanför pisten med bara det inte är bottenlöst..

Mina wölkel BMT 122 är i min mening rätt krävande om det inte är mjukt och fint. Går på kant i pisten med men det sliter en del på benen.. de får väl mot infon stanna hemma 🥲

Skulle progen slå helsnett och du får en halv meter imorgon får du hemskt gärna skriva igen innan jag sätter mig bakom ratten på lördagsmorgonen, så jag vet vad jag ska ta med mig. Tusen tack vilket som 🤗🤙

Ser magiskt ut i alla fall, det där är annat än sälenfjällen 👌

//Robin

@fredw Kungligt tack! Det var det jag misstänkte. Ja de är min salomon q98 som får 90% av tiden i backarna hemma med. Kortare radie hade kanske vart kul i pisten, men de gör ett grymt jobb mes att vara hyfsat ok överallt. Funkar ok utanför pisten med bara det inte är bottenlöst..

Mina wölkel BMT 122 är i min mening rätt krävande om det inte är mjukt och fint. Går på kant i pisten med men det sliter en del på benen.. de får väl mot infon stanna hemma 🥲

Skulle progen slå helsnett och du får en halv meter imorgon får du hemskt gärna skriva igen innan jag sätter mig bakom ratten på lördagsmorgonen, så jag vet vad jag ska ta med mig. Tusen tack vilket som 🤗🤙

//Robin

Fin överraskning denna morgon , 12 cm nysnö inatt! Nu till Marmolada.

1740728151197.webp

//Robin
122 i pisten? Varför inte bara ta en snowboard istället 😬😳😂

Riktigt stekigt här, dräller i mig en bombardini, kommer sannolikt få diabetes av denna drink är jag rädd. Får svälja ned/spä detta med en öl tror jag.

Sjukt ovant att köra i något annat än -200 och dimma, som det alltid är i fjällen. Sjukt nöjd med att jag fick tummen ur å köpte ett skalställ.

Lyckat få lite uppkört utanför pisten, vart helt ok. Men kommer nog köra på slalomskidorna imorgon. Rätt fina pister faktiskt. Även isen emellan puklarna är rätt go å greppig så ska bli kul å nöts lite varvs imorgon. Närmre 100 mm under fot är overkill här. 122 hade vart så sugit 😅

Riktigt stekigt här, dräller i mig en bombardini, kommer sannolikt få diabetes av denna drink är jag rädd. Får svälja ned/spä detta med en öl tror jag.

Sjukt ovant att köra i något annat än -200 och dimma, som det alltid är i fjällen. Sjukt nöjd med att jag fick tummen ur å köpte ett skalställ.

Lyckat få lite uppkört utanför pisten, vart helt ok. Men kommer nog köra på slalomskidorna imorgon. Rätt fina pister faktiskt. Även isen emellan puklarna är rätt go å greppig så ska bli kul å nöts lite varvs imorgon. Närmre 100 mm under fot är overkill här. 122 hade vart så sugit 😅

Åkte på mina Rossignol Soul 7 igår, 106 mm midja och de är inte helt fel efter lunch i solpisterna! Nu på Kastrup, ha en fin vecka.

Snödjup

Tillbaka
Topp