Offpist Mottmontering

iSimon

Medlem
Offpist Mottmontering
Tjenna!
Hur funkar mitt montering när det kommer till offpist? Jag kör på ett par Salomon Suspect med mitt montering och har väl klarat att köra offpist helt ok med dom men blir det stor skillnad om jag drar bak bindningen en aning? Vill gärna inte göra det för håller mig mest till parken och klarar mig bra med mitt mont. i pisten.

Offpist Mottmontering
Jag kör på Hell Bents, mitt monterat, det har funkat väldigt bra. Dock skulle just dom nog gå bra i puder vart man än monterat dom. Sen om det är värt att montera om känns tveksamt.

Offpist Mottmontering
Det beror på vad du jämför med. En sub 90mm kommer aldrig att gå bra utanför pisten jämfört med skidor som med moderna mått gör det, i alla fall inte i bra kallsnö, oavsett var du monterar. Ska du märka någon tydlig skillnad måste du gå bak runt 4cm skulle jag säga och gärna någon cm till. Min rekommendation är att försöka få tag på en Marker demo eller Schitzo-bindning, så att du kan testa själv. Jag har ingen uppfattning om hur mycket -4 påverkar parkegenskaperna negativt, men den där riktiga jibbstancen kommer ju att försvinna. Med en demo/Schitzo kan du hitta sweetspoten för din egen åkning.

För att en tc-montering ska fungera på en offpistskida måste man gå upp REJÄLT i bredd från 86mm, eller välja en skida med mycket och lång rocker. Tex Salomon Rocker2 92/Twentytwelve ska enligt ryktet gå bra även tc-montad. Det finns säkerligen mängder med fler skidor i den kategorin, men jag har dålig koll på jibbsegmentet. Med ~90mm utan eller med lite rocker får man helt enkelt acceptera att det inte går speciellt bra utanför.

Tillbaka
Topp