Offpist snowboard?

• Trådstartare Trådstartare Antonjb123
  • Start datum Start datum
A

Antonjb123

Guest
Offpist snowboard?
Hej, är ute efter en ny snowboard som ska ha rocker etc, den ska vara anpassad för lössnö och inte för parken som de flesta man läser om är.
Har kollat på Lib techs Birdman som finns i både längderna 1,70 och 1,80. Hur tror ni att den är? Någon som har eller testad något liknande ?
Jag är själv 1.90 lång.
Mvh Anton

Offpist snowboard?
Jag tror att Birdman är hur bra som helst för offpiståkning.

Generellt om du är ute efter en offpistbräda så tycker jag att en bräda med tapering, dvs att nosen är bredare än tailen, och setback på stancet är att föredra.

Jag har åkt mycket på Lib-Techs föregångare till Birdman, Mullet, i längderna 165 och 172 och mycket på Smokin Snowboards motsvarighet Pinner i längden 162 och tycker att offpistegenskaperna hos dessa brädor är överlägsna en bräda som har samma bredd i nos och tail. Du får ett mycket bättre flyt i snön och brädan svänger otroligt kvickt.

Både Libs Mullet och Smokins Pinner fungerar utmärkt till snabb körning i pist också. Däremot känns Birdman som en mer renodlad puderbräda, men jag har inte testat den så jag kan inte säga säkert.

Min absoluta favoritbräda av dessa är faktiskt Lib-Tech Mullet 165 från -07. Den hade vanlig camber men tack vare den taperade formen och att nosen var betydligt längre och bredare än nosen så var offpistegenskaperna fantastiska.

De sista två vintrarna har jag av förklarliga skäl kört Smokin Pinner. Till en början var jag väldigt tveksam till längden, 162, men jag blev överraskad och måste säga att den funkar grymt bra för mig som i vanliga fall kör brädor mellan 166 och 182 och jag är 187 och väger drygt 90 kg.

Offpist snowboard?
Doughboy sa:
Jag tror att Birdman är hur bra som helst för offpiståkning.

Generellt om du är ute efter en offpistbräda så tycker jag att en bräda med tapering, dvs att nosen är bredare än tailen, och setback på stancet är att föredra.

Jag har åkt mycket på Lib-Techs föregångare till Birdman, Mullet, i längderna 165 och 172 och mycket på Smokin Snowboards motsvarighet Pinner i längden 162 och tycker att offpistegenskaperna hos dessa brädor är överlägsna en bräda som har samma bredd i nos och tail. Du får ett mycket bättre flyt i snön och brädan svänger otroligt kvickt.

Både Libs Mullet och Smokins Pinner fungerar utmärkt till snabb körning i pist också. Däremot känns Birdman som en mer renodlad puderbräda, men jag har inte testat den så jag kan inte säga säkert.

Min absoluta favoritbräda av dessa är faktiskt Lib-Tech Mullet 165 från -07. Den hade vanlig camber men tack vare den taperade formen och att nosen var betydligt längre och bredare än nosen så var offpistegenskaperna fantastiska.

De sista två vintrarna har jag av förklarliga skäl kört Smokin Pinner. Till en början var jag väldigt tveksam till längden, 162, men jag blev överraskad och måste säga att den funkar grymt bra för mig som i vanliga fall kör brädor mellan 166 och 182 och jag är 187 och väger drygt 90 kg.
Tack för snabbt svar. Då jag redan har en burton custom så är det en renodlad offpist bräda jag är ute efter men efter att sett lite reviews på pinnern så blev jag intresserad, den måste ju fungera bättre i tight terräng än birdman pga sin kortare längd?

Offpist snowboard?
Antonjb123 sa:
Tack för snabbt svar. Då jag redan har en burton custom så är det en renodlad offpist bräda jag är ute efter men efter att sett lite reviews på pinnern så blev jag intresserad, den måste ju fungera bättre i tight terräng än birdman pga sin kortare längd?
Ja, Pinnern är grym i tight terräng. Den svänger på en femöring:D

Kontakta mig via PM så kan vi snacka mer om Pinnern om du är intresserad.

Offpist snowboard?
Hur är det eg. att åka switch på en tapered bräda?

Jag var på G att köpa en beggad Mullet men la ner det eftersom jag blev osäker på switcharoo-egenskaperna.
Inte för att jag säger att jag åker switch hela tiden men på transportsträckor o dyl är det guld värt att kunna åka baklänges då o då för att få lite avlastning.

Offpist snowboard?
Mjahapp. Kan nån få tag på den där liraren som skulle sälja sin Mullet för 1 1/2 år sen och säga att jag är intresserad igen :)

Offpist snowboard?
Jag har också hört mycket bra om Furberg.
De har verkligen tänkt till innan de byggt brädan.
Enligt dem jag har hört är det den bästa freeride brädan.
Men den är ju inte enbart gjord för puder heller.

Offpist snowboard?
Jag är lite sugen på att gå skaffa Never Summer.

Har någon erfarenhet av deras brädor?

Likt TS tänkte jag mig en bräda för lössnö (men även dålig OP). Parkbräda har jag en annan men att leka lite i OP:n vill man ju ändå.
Jag funderar mellan Premier F1 (mer frirajd) och Heritage (mer lek), Raptor tror jag är lite för krävande för min gamla ledbrutna kropp.
Kanske är NS även något för TS.

Offpist snowboard?
Iller sa:
Jag är lite sugen på att gå skaffa Never Summer.

Har någon erfarenhet av deras brädor?

Likt TS tänkte jag mig en bräda för lössnö (men även dålig OP). Parkbräda har jag en annan men att leka lite i OP:n vill man ju ändå.
Jag funderar mellan Premier F1 (mer frirajd) och Heritage (mer lek), Raptor tror jag är lite för krävande för min gamla ledbrutna kropp.
Kanske är NS även något för TS.
Nu kommer Doughboy att hylla Never Summer. Och det är en anledning till varför jag inte är spekulant på hans Pinner :)

Offpist snowboard?
Det finns endast två snowboardmärken i hela världen som har 3 års garanti på sina prylar.

Vilka då undrar ni?

Never Summer och Smokin.

Offpist snowboard?
Svar till halva tråden:

Dough, är inte Birdman att betrakta som en återupplivning av gamla Doughboy och Grocer mer än en ersättning till Mulleten?

Har en gammal Mullet (alltså med vanlig camber), den är inte världens mest lättåkta bräda eller rättare sagt så behöver du se till att du står rätt i stancen på den men när du fått till det så är det en sjuuuukt kul bräda i pudret och med magnetraction så är den bra i pisten också men när du byter till en annan bräda så inser man att den är lite tungrodd ändå den där Mulleten. Pinnern är ju i princip exakt samma konstruktion (något mindre taper om jag har rätt) som Mulleten, med magnetraction och rocker. Rockern borde göra brädan mer lekfull i pisten men är bara en teori från mig då jag inte testat den.

Andra alternativ i samma kategori (ovanliga brädor detta och nog bara Pinnern och Voelkl som är lätt få tag på i europa) Prior Khyber, Venture Odin, Unity the Whale, Voelk Selecta och Jones Hovercraft men föruton Pinnern, Odin och Khybern så har ju alla de andra puderkanal bakåt så switchåkningen blir nog svårt. Notera också att de flesta av dessa är ganska bred i midjan, att tänka på om man har små fötter. Stor taper (mullet, pinner) gör att du kan droppa lite i storlek men jag skulle inte rekommendera det. Visstja Burton Fish är ju också ett alternativ.

Åkte slut på en Never Summer F1 förra året och jag har aldrig hört någon som är missnöjd med en NS. F1an är en skitkul freeridebräda, flyter bra i pudret men den är inte lika rolig och surfig som min Mullet i pudret men F1an kan du åka på mest hela tiden även om den såklart inte känner sig hemma i parken. Mulleten tar man mest ut specifika dagar. Mellan F1 och Heritage skulle jag välja F1an (samma flex enligt NS själva) men om du vill ha mer lek än F1, kolla på SL eller Proto, till nästa år kommer också en ny allmountainmodell kallad Cobra

Never Summers motsvarighet till Mullet etc heter Summit (också sällsynt på denna sida pölen). Jag skulle välja en Summit eller en Pinner eller om man får tag i en begagnad Mullet, men det är bara jag.

Offpist snowboard?
Doughboy sa:
Kaskar sa:
Nu kommer Doughboy att hylla Never Summer. Och det är en anledning till varför jag inte är spekulant på hans Pinner :)
NS har ingen bräda som är jämförbar med Pinner om det är en taperad puderbräda man är ute efter.
Sant. Men jag är spekulant på en "vanlig" NS eftersom de verkar jävligt bra.
Och trots att jag definierar mig som puderräv tar det nånstans emot att köpa en dedikerad puderbräda. Jag kommer att sätta den där mistycork 1260n snart och då behöver jag en twin :P

Offpist snowboard?
Xavier sa:
Svar till halva tråden:

Dough, är inte Birdman att betrakta som en återupplivning av gamla Doughboy och Grocer mer än en ersättning till Mulleten?
Nej, jag tycker att Birdman är mycket mer en Mullet än en Grocer eller Doughboy. Mullet finns inte mer och Birdman är ju en väldigt uttalad puderbräda med vääääldigt lång nos och tapering. När Lib introducerade Skunk Ape för 5 år sedan kallade de den för ersättaren till Doughboy och Grocer och den fanns upp till 190. Nu finns den väl "bara" upp till 180 men är fortfarande samma typ av bräda som Doughboy och Grocer var.

NS Summit är såklart samma typ av bräda som Pinner, tänkte inte på den:D

Jag tycker näst års Never Summer Cobra verkar vara en grym bräda om man är lite osäker på att satsa på en mer renodlad offpistbräda.

Även Smokin KT-22 är ju en grym puderbräda utan att vara taperad.

Min personliga åsikt är dock att taperade brädor inte alls bara är till för puder utan funkar utmärkt till pistbombning.

Offpist snowboard?
Doughboy sa:
Xavier sa:
Svar till halva tråden:

Nej, jag tycker att Birdman är mycket mer en Mullet än en Grocer eller Doughboy. Mullet finns inte mer och Birdman är ju en väldigt uttalad puderbräda med vääääldigt lång nos och tapering. När Lib introducerade Skunk Ape för 5 år sedan kallade de den för ersättaren till Doughboy och Grocer och den fanns upp till 190. Nu finns den väl "bara" upp till 180 men är fortfarande samma typ av bräda som Doughboy och Grocer var.

NS Summit är såklart samma typ av bräda som Pinner, tänkte inte på den:D

Jag tycker näst års Never Summer Cobra verkar vara en grym bräda om man är lite osäker på att satsa på en mer renodlad offpistbräda.

Även Smokin KT-22 är ju en grym puderbräda utan att vara taperad.

Min personliga åsikt är dock att taperade brädor inte alls bara är till för puder utan funkar utmärkt till pistbombning.
Visst fan, glömde Skunk Apen :)

Jag håller med om att en taperbräda funkar utmärkt att bomba pist med (ett argument för att inte droppa i längd bara för man har tapern) och har man då dessutom magnetraction på den så är det ju fint fint.

Kaskar, du kanske ska kolla lite reviews på NS Evo och Proto? Evo:n ska visst vara förvånanssvärt bra även utanför parken.

Offpist snowboard?
Då jag verkar vara en av de få som har testat Birdman(iofs bara i 2 timmar men men) så skulle jag säga att det är den ultimata puderbrädan. I och med at det är så kort kontakt yta så känns den inte alls lång någon gång. Men däremot så flyter den upp som en kork i alla fören. Körde den i och för sig i en 50 cm puder men det borde ju vara dess rätta element eller?

Offpist snowboard?
Hasse_Lindborg sa:
Då jag verkar vara en av de få som har testat Birdman(iofs bara i 2 timmar men men) så skulle jag säga att det är den ultimata puderbrädan. I och med at det är så kort kontakt yta så känns den inte alls lång någon gång. Men däremot så flyter den upp som en kork i alla fören. Körde den i och för sig i en 50 cm puder men det borde ju vara dess rätta element eller?
Har du kört den i pist?

Offpist snowboard?
Självklart har jag kört den i pist då allt inte är offpist i alperna ;)

Den carvar på bra i pisten oxå. (inte lika bra som min Big Wig) Men för sin längd så är det inga problem att carva med den.(min erfarenhet är snowboard lärare och kört tävlingar på alpinbräda)

Senast ändrad:
Offpist snowboard?
Hasse_Lindborg sa:
Självklart har jag kört den i pist då allt inte är offpist i alperna ;)

Den carvar på bra i pisten oxå. (inte lika bra som min Big Wig) Men för sin längd så är det inga problem att carva med den.(min erfarenhet är snowboard lärare och kört tävlingar på alpinbräda)
Jo såklart! Vilken längd körde du på?

Offpist snowboard?
har själv nyligen köpt en Gnu Carbon Credit 156W har dock inte hunnit pröva den i puder, dock några åk i pist mer än nöjd där iaf. den är identisk med den klassiska Lib tech skatebanana i form men är lite styvare vilket bör passa i offpisten lite bättre. den infon jag fick fram om brädan innan jag köpte den var att den ska vara väldigt skönatt åka just i lössnö men även fungera fint över helaberget.

Tillbaka
Topp