Offpist utrustning?

Olichor

Medlem
Offpist utrustning?
Jag har tittat runt lite, men idag finns det så mycket utrustning så att tänka se om ni kunde göra mig något klokare...

Har tidigare åkt mycket park/pist. Dock växte intresset för offpist efter att jag besökt St Anton förra veckan och fick knädjupt puder.

Har tittat lite på utrustning men förstår mig inte på det riktigt allt med ryggor till transceivers osv.

Vad tycker ni är lämpligt att ha för extra utrustning när man kör ut i pudern?

/ O

Offpist utrustning?
Alltid Transciever, spade, sond och Första hjälpen. Det viktigaste har du däremot inte i ryggan utan innanför pannbenet. Gå en lavinkurs och läs på om vad som gäller i offpisten.

Hare kul i snön :)

Sedan finns det ju andra saker som kan vara skönt att ta med som en kaffetermos, macka, extra goggles, extra vantar, multi-verktyg och om du har gott om stålar kan det vara värt att investera i en lavinryggsäck(ABS, Snowpulse m.fl)

Offpist utrustning?
Gå en kurs innan du gör NÅGOT annat. Det verkar som att du sitter inne på obefintliga kunskaper om laviner, terräng och annat livsnödvändigt. Annars skulle du inte ställa frågor om sån basic utrustning som spade, sond och tranciever.
Om du tänker på ABS/Snowpulse ryggorna så är det bara ännu en livlina som likt mycket annat inte innebär 100% säkerhet. Skulle föreslå att du går en introduktionskurs till lavinsäkerhet, och sedan kompletterar den antingen i vinter eller nästa med en SLAO 1 eller liknande. Mycket matnyttig kunskap som är avgörande vid offpist skidåkning.

Annars är dem tre av de fyra grundpelarna som ovan nämnda, spade, sond och tranceiver.
Den fjärde är kunskapen.

Snödjup

Tillbaka
Topp