Offpist

• Trådstartare Trådstartare Sun
  • Start datum Start datum

Sun

Medlem
Offpist
Hej. Behöver tips till offpist åkningen. Har problem att jag får medvridning i brantare åkning och bakändarna drar iväg. Teknik och träning förstås men behöver lite hjälp på vägen.

Offpist
Medvridning, denna styggelse! Finns en heldel övningar du kan göra. Kan kännas banala men de här övningarna är mycket bra för att "separera" överkroppens rörelse från underkroppen. Det är troligt att du även har medvridning i pisten men du "räddas" av det enklare underlaget.

Lycka till
/Leder

Offpist
Ja om det vore så lätt ... i kortsväng "motvridning" och i långsväng "medvridning", illustreras väl av min favvoåkare Reilly, 24 sekunder in i videon och efterföljande åksekvens. Reilly växlar mellan kort- och längre svängar och skiftar sömlöst mellan mot- och medvridning. Så det beror ju på hur stort man kör, men brant i offpisten är ju kortsväng för de flesta ...

/MM

Offpist
Mountain_Man sa:
Ja om det vore så lätt ... i kortsväng "motvridning" och i långsväng "medvridning", illustreras väl av min favvoåkare Reilly, 24 sekunder in i videon och efterföljande åksekvens. Reilly växlar mellan kort- och längre svängar och skiftar sömlöst mellan mot- och medvridning. Så det beror ju på hur stort man kör, men brant i offpisten är ju kortsväng för de flesta ...

/MM
jag kör väl inte så jättebrant men var i trysil i helgen och körde där det var som brantast det man ser när man kommer upp med fjellexpressen.

Offpist

@Sun
Den där sluttningen har jag kört, riktigt brant i översta delen på vissa ställen. Är förhållandena bra går det finfint att köra i stora fartkontrollerande svängar med medvridning ... ?

Enklast är att träna teknik i pisten, både kortsväng med motvridning och långsväng med medvridning. När du känner att du fått någorlunda grepp om tekniken går du över till offpisten, enklast att starta upp med flackare sluttningar och sedan succesivt övergå till brantare terräng och mer krävande förhållande.

Se
@Leder teknikvideos.

Lycka Till!
MM

Offpist
Här kommer lite övningar för att lära sig att aktivt motverka medvrid. Viktigt också att justera sin stavisättning så att den inte förstör det man just övat:

Tillbaka
Topp