Offpist

Offpist
"offpistrepor" har en del, men tyvärr alldeles för lite. En del av problemet är att om svenskar får reda om en grej/ort så blir det uppkört. Fort. Finns ett ordspråk på kontineten som lyder "Don't tell the swedes", av en anledning.

Detta verkar svenskarna medvetna om och är således snåla när det gäller att dela med sig med guldkorn. Detta tycker jag är väldigt synd för om alla delade med sig skulle varje guldkorn inte lida så hårt...

Sharing is caring!

Senast ändrad:
Offpist
...för folk som har "tjocka" skidor...

Förlåt, är inte alls killen som märker ord.
Kör i alla fall på ep pro, roligaste skidan jag provat, både i hård pist (läs; "skuttar omkring och har roligt, inte storslalom på något sätt)och bottenlös puder. snackar gärna om "anaconda glades" eller alla "glades" för den delen i Fernie. Ett av mina favorit åk i världen. Någon som vill tycka??

Offpist
Jag har en känsla av att många svenskar inte är berädda att knata särskilt långt för att hitta puder, kanske för att de inte vet var det finns och inte orkar knata i onödan.

Skidbestigningskulturen (då hamnar vi kanske under 100 mm i midjan...) är förhållandevis liten i Sverige om man kollar på vilka möjligheter som finns.

Även liftnära offpist är knepigt i den mån att den kan behöva rekas innan man släpper på. I Björkliden i bäckravinen vid rakkasliften till exempel åkte vi första gången försiktigt ner, kollade bakåt på var det fanns bra linjerna att köra. När vi några minuter senare skulle köra på hade några följt våra spår och kört upp mycket så det fina åket uteblev den gången. Svenskar tror jag har ofta, jag själv också, en tendens att följa spår i tron av att det leder till något bra. (bäckravinen vid rakkas blev aldrig ordentligt körd då följande snöfall var ett halvmetersdump som fick oss söka ner fallhöjd i pudret.)

Offpist
Ärligt talat är det inte alldeles lätt att förstå vad du menar ...

Är din tanke att de som har bredare skidor än 100 mm i midjan och kört puder i Åre ska skriva om detta, eller menar du något helt annat?

En god idé men var i så fall tydlig i din rubrik och varför inte låta dem som har smalare skidor än 100 mm vara med oxå. Mina K2 Hardside är 98 mm i midjan och går alldeles förträffligt i lössnön, men jag är iofs. inte i Åre så det spelar mindre roll!

/MM

Offpist
tråden måste ju vara helt felplacerad!?
Tycker inte att man skall behöva ha mer än 100 i midjan för att få ett gött offpistrep i Åre?

Rätta mig om jag har fel, Men det framgår inte i trådskaparens inlägg att Åre skulle vara specificerat som skidort för detta ändamål.. Riksgränsen är väl bättre för den sortens åkning!?

kanske var det julnubben som gjorde sitt?
annars får ni ignorera mitt inlägg

Peace!

Offpist
Självklart får man skriva även om man har 10 mm i midja eller monoski me för den delen. skulle vara lite fyndig.

Är Säsongar i Åre så därför jag la tråden här.
Men självklart får man skriva om andra orter om man så vill.

Offpist
Yo, oftast hör jag hemma på skida som är bra mkt bredare än 100, den kallas snowboard. Men åker lite telemark också, här kommer mitt bidrag, det är från långravin i Bydalen där det dumpat mkt snö under jul! & jag vill inte höra nått om dåligt ps:ande, bilderna var mörka & min stupid friend försökte \\\"rädda dom.\\\"

Som sagt, långravinsliften, kliv av till höger, det finns två \"skogsåk\" att välja mellan, breda som pister(kan bero på att en av dom är pist) eller håll längre åt nya backen & ta ett öppet åk som slutar in i pisten, dom är relativt korta men roliga. Det som är bra är att pga lite folk så tar det ett par dagar innan de blir uppåkt tillskillnad från andra ställen som tar ett par timmar.

Offpist
emperisk sa:
...för folk som har "tjocka" skidor...

Förlåt, är inte alls killen som märker ord.
Kör i alla fall på ep pro, roligaste skidan jag provat, både i hård pist (läs; "skuttar omkring och har roligt, inte storslalom på något sätt)och bottenlös puder. snackar gärna om "anaconda glades" eller alla "glades" för den delen i Fernie. Ett av mina favorit åk i världen. Någon som vill tycka??
Men håll med om du skulle hitta ett "guldkorn" och du skulle säga till alla så att det skulle bli sönder kört då är det inget guldkorn längre.

Tillbaka
Topp