Offpistförsäkring St Anton

chrillelille

Aktiv medlem
Någon som har koll på om ASC-kortet täcker all typ av åkning, även offpist utan guide? Vi har IF som inte täcker offpist-åkning så behöver ett utökat skydd.

Har hittat info här men fortfarande inte supertydligt om det gömmer sig någon klausul nånstans som säger att det inte täcker: http://www.skiarlberg.at/arl/east/en/winter/w-tickets/66b5a740142a26b407a0267cab094eee

Om det inte gör det, vad är alternativen? Trygg-Hansa?

Tacksam för svar!

Trygg-Hansa täcker all typ av offpiståkning, vad jag förstått. Jag bytte från Moderna till dem just pga det. Kollade i samband med det på If också, men tyckte de snålade på många villkor i jämförelse med T-H och så var de tydliga med att de inte täckte just offpist. Jag kraschade faktiskt hårt här för ett tag sedan, inkl sjukhusbesök/transport/etc, ringde in det till Trygg-Hansa och de tog det utan knussel. Men sen är de ju dyrare än If också, såklart.

gubbfan sa:
Finns ingen anledning inte köpa Bergrettungs försäkring.
Bergrettung.at gäller överallt.
Hört talas om den men att försöka lista ut hur man köper deras försäkring på den siten var inte det lättaste.

Men om man nu stannar vid ASC, någon erfarenhet?

Jag var precis i samma sits för ett tag sen och kollade upp vad som gällde. IFs hemförssäkring/reseförsäkring gäller men inte deras olycksfallsförsäkring. Så jag bytte deras olycksfallsförsäkring mot Trygg Hansa

Trygg Hansa olycksfallsförsäkring täcker alla permanenta skador som uppkommer tex om man skulle slita av korsband osv. Försäkringen gäller även om man åker offpist. Det gör inte IFs olycksfallsförsäkring.

Om olyckan sker på resa och man behöver "räddas" på berg (även med heli), få akut sjukvård och flygas hem. Då gäller däremot IFs hem försäkring där reseförsäkring ingår om man har stor hem försäkring. Även om du åker offpist och skadat dig. Pratade med handläggare på IF två gånger och fick samma svar och var riktigt tydlig bland annat med utländsk heli som exempel. Undantaget är i deras olycksfallsförsäkring.

Så egentligen behövs inga mer försäkringar Än just hem/reseförsäkring och en olycksfallsförsäkring. (Olycksfallsförsäkring är bra då man får kompensation för ev skador.)

Och dyrt är det inte jag betalar 150kr mån för båda. (Max belopp på skyddet) och då eller ju skyddet var jag än befinner mig. Blir jag påkörd i Sverige så får jag ju komp.

Detta kontra 1700kr som ERV skulle ha för 1v i Frankrike och 2200 kr för 2 veckor i USA.

Vill man bara bli räddad och få sjukvård betald på plats så räcker reseförsäkringen på IF. Glöm inte europeiska försäkringsbeviset från försäkringskassan.

Micke

Senast ändrad:
tack alla.

nu gällde ju frågan egentligen vad försäkringen som man köper med sitt liftkort täcker. Nån som har koll på det?

Förr så sålde iallafall Jennewein i St Anton från sin huvudbutik en slags försäkring som täckte all räddning i hela området. Minns inte exakt men tror den låg på 25 euro för en säsong typ.. Kan vara värt att kolla in.

Senast ändrad:
Men varför köpa extra försäkring till liftkort när det helt klart inte behövs.

Har svårt att se att ASC korten ger kompensation för permanenta skador och ev eftervård i Sverige.

Tillbaka
Topp