Offpistkurs med UCPA

Hans_Lundblom

Ny medlem
Offpistkurs med UCPA
Jag funderar att åka med UCPA och vara med på deras offpistkurs i Argentiere i vinter. Jag skulle höra om det är någon som har varit med på den och i så fall hur det var. Det skulle även vara intressant och höra hur det är att åka med UCPA i huvudtaget.

Offpistkurs med UCPA
Jag var med på UCPAs offpiste kurs för några år sedan. För det första är UCPA absolut en väldigt bra "resebyrå", otroligt trevligt, proffsigt och prisvärt. Folk åker med för skidåkningens skull.
Argentiere är helt enormt, tonvis med snö och massor av offpiste. Offpisktekursen är väl genomförd och du lär dig massor om laviner och säkerhet också. Tempot är hårt och det ställs höga krav till deltagarna. Tre personer blev "utkickade" ur gruppen för att de inte kunde hålla tempot, så du bör ha erfarenhet av lössnö och god kontition. Om du inte väljer offpistekursen kommer du ändå att få massor av lössnöåkning.

Offpistkurs med UCPA
Jag åkte med UCPA till Argentier i januari 98.
Det är värt mycket att åka med offpistkursen. Särskilt om det inte är så bra väder, det är en helt annan klass på guiderna som har offpistkurserna än dom andra som kör i dom "vanliga" grupperna. Det spelar ingen roll om det har varit dåligt väder länge så hittar guiderna puder ändå. (Dom vanliga lärarna får inte ta med er långt från pisten)
Ha inte för stora förväntningar på boendet, det suger. Men, du är ju inte där för att sova. Det är samma sak med maten, men du är ju inte där för att äta..........eller?

Ett tips, om du får välja offpistguide, se till att få Jean Pascal, dom andra guiderna är också bra men Pascal är i en klass för sig. Han kommer ta med er på allt ni ber om.

Ha det bra i vinter!

Ps. Använd deras skidor om dom är något att ha, dom kommer inte att vara vackra efter en vecka där Ds.

Offpistkurs med UCPA
Jag var med på UCPA:s off pist-kurs i Argentière, och det var det sämsta jag har varit med om! Två åk i 10 cm halv-lös snö, det var det bästa... Annars åkte vi bara mellan pisterna på Grands Montets i ett rasande tempo. Och där var ju självklart allt redan uppåkt. Vi såg fina repor och frågade guiden om vi inte kunde ta stighudar ch gå dit, men han ville inte... Kul att slänga ut massa pengar på nåt man kunde gjort bättre själv.. Dessutom fick jag ett uselt intryck av Chamonix pga denna tråkiga erfarenhet...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp