Offpistrepor i Andermatt?

SpineOfGod

Ny medlem
OK. Medveten om att Forumet kanske inte är rätt plats för frågan men undrar om ngn som varit i Andermatt vill dela med sig av avancerad offpist info under Andermatt-länken. Just nu hittar jag bara en offpisrepa där... Har aldrig tidigare varit i just Andermatt men funtar på att åka dit. Har letat bra kartor över bergen i området på nätet utan att lyckas. Tanken är att bo i byn och att därmed alltså göra dagsturer men gärna med halva dagen uppför om det behövs. Vi är erfarna offpiståkare/hikare (läs: halvgamla gubbar) så det är mest i den ngt mer avancerade skolan vi är intresserade av info. Ngn som orkar skriva ngt? Ngn som har bra länkar?
Thanx / Anders

Det finns hur mkt som helst att göra. Det är bara att titta sig omkring och välja nått. Bara på Gemstock finns det en hel del att upptäcka om man hikar omkring lite.

Det blir lite komplicerat att beskriva något speciellt ingående såhär i text, men jag ger lite kort info.

Två välkända dagsturer: (Relativt snälla, men med fin skidåkning)
Den ena tar man tåget från Andermatt mot öster (Disentis?). Hoppar av på en hållplats uppe på berget (kommer inte ihåg namnet), och börjar knata tillbaka uppför ett berg i riktning mot Andermatt igen (på södra sidan från järnvägen sett). Själva åket syns tydligt från byn, man brukar ofta se spår på denna bergssida. Ganska lätt tur efterssom tåget tjänar in många höjdmeter åt er.

En annan frekvent tur utgår från Byn Realp högre upp i dalen. Dalen tar ju slut här, men sikta på det helvita lite fristående berget som ligger rakt i dalens riktning. (Kommer inte ihåg vad detta berg heter heller..). Bekväm uppförsgång efter en ås och flera valmöjligheter för nerfärden tillbaka till Realp.

Flerdagarsturer:

Söder om Realp ligger bergshyttan "Rotondohytte". Jävulskt mysig och inte så dyr har jag för mig? Vi sov en natt i denna hytta och dan därpå gick vi upp på toppen Pic Rotondo (Det finns många andra berg att välja på). Nerfärd till byn Oberwald på andra sidan furkapasset och sedan tåg genom tunnel tillbaka till Realp. Kanske inte så mycket effektiv skidåkning egentligen, men en mkt mysig tur.

Norr om Realp ligger "Albert heim hytte". Från denna når man flera lite högre toppar som överblickar Rhone glaciären på andra sidan. Mycket vackert och säkeligen bra skidåkning om snön är fin. Kommer inte ihåg vad dessa berg hette heller... (det var 5-6 år sedan jag var dit)

Detta är bara en promille av alla turer man kan göra. Ni kommer säker få massa fina idér bara av att se er omkring från byn och från Gemstock.

/David

Btw, om du är intresserad av det där med hytter så har jag för mig att dom bara är bemannade på helgerna tidigare under vintern. (Typ Jan-Feb).
I vissa fall är obemannat bara en fördel tex i Rotondohytte, efterssom man då kan sova i köket med kamin och värme! :)
Om det är bemannat så tror jag att man blir anvisad annan sovplats, som inte är uppvärmd. Lite kallare och inte fullt lika mysigt...

Skulle tro att en viss del av stugan alltid är öppen oavsett om det finns någon värd på plats eller ej?

Jag var i Andermatt under jul nyår ( 25Dec - 6Jan). I början var det soligt men dåligt mä snö, sen efter 4 dar (tro jag d va) började d snöa. de snöade i tre dar å sen var d pudder :)
uppe hål i två... sen snöade det lite över natten.

jag e inte så bra skidåkare (efter min skada, jag blev änna förlamad i höger sidan) så ja kan inte komma med ngr dags trippar. Men det finns ju en heldel finna "repor" man kan ta utan för pisten och emällan backar ... om de e lite snö när du kommer ditt , å de har snöat lie över dagen /natten bara så e de ganska bra på nätschen ( berget med sol på nära byn ) för de är inte så stenigt , alltså snällt mot skidoprna!

ha de bra i Andermatt om du åker

Jag Ska ditt v.7 igen!!!!

Inge snö alls i den nu.. Regnar här nu. Ända upp på 2500 m :( Behövs en meter för att den skall vara åkbar, eller kul att åak iaf...

//H

Är det någon som vill förklara vad detta betyder eller skall jag bara kasta mig ut för första bästa stentrappa jag ser när jag kommer dit? ;)

Jag tänker inte förklara och framför allt inte här. Något får man ta reda på själv...

//H

Tillbaka
Topp