Offpistskida för uppkörd skräpsnö, skare, pucklar, skog och korta turer

• Trådstartare Trådstartare DrJ
  • Start datum Start datum

DrJ

Medlem
190 cm, 75kg, måttligt tränad halvdan teknik med freeride-mått, turiståkare ca 3 veckor/år. Åker pist enbart till eller från offpiståken, vill jag carva manchester hyr jag ett par pistlagg. Ingen park, möjligen något litet hopp eller lågt dropp men annars inget lekande direkt. Orört puder är ju drömmen men i 90% av fallen blir det ju uppkört och eländigt. Dessutom går väl det mesta i den här klassen bra i orört om än inte riktigt surfande som en 120mm r/r.

Funderar på att sälja mina wailer 112 (hybrid) och ersätta med en stabilare skida. Gillar verkligen mina wailers men tycker dom har några svagheter. Rockern känns lite väl brant, den ormar sig lite när man åker "bases flat" och den kunde vara bättre när det blir hårt och uppkört. Tänker därför att en lite styvare skida med låg rocker och längre radie skulle vara bättre. Midja 105-115 mm, ca 185 cm långa. Funderat på följande:

Blizzard Cochise 185 cm, testade i Lindvallen och gillade den, men lite orolig för att den skall bli för tungjobbad, även om jag tyckte den kändes smidig i Lindvallens små och korta backar. Möjligen vänta till i höst och köpa den med Kabookiekonstruktion?
CD 6 från Down verkar bra, dessutom lätt vilket är bra för jag tänkte slänga på en turindning typ marker F12. Men den lätta vikten kanske gör att den blir sämre i uppkört före? Hur stor roll har egentligen en skidas vikt för stabiliteten?
Moment Bibby 184 cm, bredare än dom andra men får ju bra kritik för blandningen av charge och lek. Möjligen 190 cm men jag tror jag värdesätter lättmanövrering i skog och pucklar före högfartstabilitet.
Katana 184cm, Soul svart 186 cm, Sidestash 181 cm är andra alternativ men mest sugen på Cochise eller CD 6.

Min fråga är väl egentligen vilka egenskaper som gör en skida stabil i uppkörd skräpsnö? Hur stor betydelse har vikten på skidan? Eller är det en väldigt dämpad skida man ska ha? En skida kan ju vara styv, lätt och odämpad eller tung, mjuk och dämpad osv. Shapen antar jag att en lång, låg rocker och lång radie ger ökad stabilitet?

Katana 184 är en kanonskida. Har testat den i de flesta underlag och den går som ett tåg; pist, kartong, puder. Dock är jag lite kortare än dig (179 cm), så kan vara det som ger stabiliteten, att skidan är längre än jag själv. Sedan är ju katanan rätt styv också... Den känns mer stabil ju fortare du kör typ. Enda nackdelen jag kan se med den skidan är att den är rätt tung att kasta runt, det är rätt jobbigt att tvinga runt svängen. Fundera på en skida som är lite längre än du själv, gör stor skillnad, framförallt i dålig snö.

Lycka till.

Senast ändrad:
Titta efter en Dynastar Legend Pro Rider på köp och sälj. Kanonbra skida för alla möjliga typer av underlag, med din längd borde det inte heller vara några problem. Har lagt ut en annons på den skidan, den är 190cm, 100mm midja med en 29meters radie som ändå inte känns så lång. Den är även relativt förlåtande också är den styv, om du nu skulle vara efter en begagnad skida. https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=104574

Mvh

Senast ändrad:
Ingen kommer kunna berätta för dig vilken skida som är din specifika drömskida. Det låter som du har rätt bra koll, så du själv vet nog bäst vad du kommer gilla. Dessutom så kan man åka på det mesta efter några dagars inåkning så länge man håller sig ifrån ytterligheterna i spektrat, dvs ingen full RR, överdrivet smal eller bred, nudelmjuk eller stenhård skida. De flesta moderna skidor i det segment du nämner idag är kompetenta och om det står nordica, black crows eller down skis på loggan är mindre betydelsefullt.

Från blizzards skidor skulle jag nog kollat på gunsmoke före de andra, mer allround, speciellt då du skriver att du har måttligt god teknik och styrka. Godståg som katana och blizzards styva skidor är visserligen mkt mer stabila än skidorna du har nu men kräver också mycket mer av dig för att komma till liv.

EDIT: det jag försöker säga är alltså att du vet redan vad du vill ha, så köp nån valfri skida i segmentet som du hittar bra pris på.

Senast ändrad:
Nja vet inte riktigt vad jag vill ha faktiskt. Eller jag tror att jag vet ungefär vilken form och dimensioner jag vill ha men vikt, dämpning och styvhet är lite knepigt. Hur mycket påverkar en skidas vikt dess stabilitet i uppkört? Sugen på CD 6, men den kanske är väl lätt om man vill ha stabilitet? Och hur ser rockerprofilen ut på den? Fått för mig att den är lång och låg vilket jag tror jag vill ha. Å andra sidan så gillade jag Cochise, tyckte inte att den kändes som ett godståg men det är ju små backar i Lindvallen. Provade Katana 191 också men den kändes jäkligt tungjobbad, men 184 cm lär ju vara smidigare.

Du har nästan exakt mina mått och jag skulle säga att 190 bibby är jäkligt lättjobbad, även i tight skog. 184 tror jag blir väldigt kort. Om du däremot fokuserar på skräpsnön så skulle jag köra på 184 katana. Själv har jag gjort valet att få en mer lekfull skida och därmed valt bibby framför katana. Bägge är ruggigt kompetenta dock

Jo blir det bibby så kanske det är bättre att ta 190 cm. Lutar mer och mer mot Cochise dock gillar konceptet mer lång låg fullrocker. Men kanske skjuter upp skidköpandet till vårrean eller hösten, blir nog bara en till vecka åkning.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp