Offpisttelisar

hannadego

Medlem
Offpisttelisar
Någon som kan tipsa mig om ett par bra telisar för offpist? Betraktar mig som en rätt bra telisåkare, är 172 cm och väger 65 kg. Hade tänkt mig nåt med ca 85-90 mm midja. Hjälp mig att hitta rätt i skiddjungeln =)

Offpisttelisar
Åker tyvärr inte telemark så kan inte hjälpa dig så mycket där, men däremot så skulle jag råda dig till att satsa på absolut minst 90-95 mm i midjan (helst mer) om skidorna ska användas offpist.

Offpisttelisar
Det beror lite på vart din offpist ligger. Prioriteringarna blir lite olika beroende på om man
ska åka i Norden eller i något nordamerikanskt puder paradis. I norden klarar du dig på 90-100mm ska du till något ställe med större nederbörd kan det löna sig att gå över 100mm.

Du kan också fundera över om du föredrar att jönsa runt i skogen eller hellre sträcker ut på stora fält. Har man behov av att kunna svänga fort och behålla ett gott flyt även när man inte har möjlighet att åka fort är det bra med en skida som har ett mjukt flex i nosen och inte så väldigt lång, tänk brett och kort med tämligen mycket skärning. Tex Elan M999 eller Völkl Sumo

Vill man åka ruggigt fort och hoppa högt kan det försvåras med en mjukare skida då den kommer vika sig istället för att ge stöd om du landar med mycket bakvikt samt deflektera, slås undan, lättare om du åker genom vindpinad, ojämn, hård, uppkörd snö. Det senare är ett större problem med telisar än alpint då man oftast har mycket låg vikt på skidorna (pga lätt utrustning) och har ett bredare centrum för balans och tyngd. Här vill du ha en lång och styv skida med minimal skärning. Tex Dynastar Legend Pro eller Rossignol Squad

Offpisttelisar
Instämmer med MrMcGayver.
Beror lite på hur kräsen du är, men framförallt var du tänker åka. Om man tänker sig en "funka till allt skida" så kan jag rekommendera Head monster 88. Använder själv den som telis skida och den fungerar bra på de flesta underlag man kan stöta på i detta land i alla fall.
Man vill ju alltid drömma sig iväg till bottenlöst puder, men det är större chans att de verkliga förhållandena inte riktigt stämmer med drömmen och då kan en för fet midja bara komma att vara i vägen.

Lycka till

Snödjup

Tillbaka
Topp