Ögonvittnesrapporter efterlyses!

Man får väl hålla tummarna, är själv på väg ner till Zermatt nästa vecka. Det ser dock rätt så lovande ut, då det skall snöa och bli kallt i början av denna vecka. Lågtrycket kommer dessutom från rätt håll, dvs nerifrån och då brukar det merparten av snön hamna i alperna runt Milano, typ Alagna, Gressoney och Zermatt på andra sidan.

En länk med bra data om läget i Gressoney:
http://www.residenzadelsole.it/00italian/framed/meteo_gressoney.htm

Vi drar ner till Gressoney på fredag. Verkar som det ska komma 50-100 cm, mån/ons, sen kallt. Kan bli kanon!!
Verkar bli en del snö runt Madonna di campiglio också!

Grymt laddad!

/ Been

Jag knarkar snow-forecast men vill inte riktigt tro att snön nästan helt missar Andermatt, Hur verkar det Hasse?

Ja, var hamnar snon?! Enligt snow-forecast sa ska det t.ex ha kommit 25-50 cm sno accumulerat de senaste tre dagarna i Gressoney. Men kollar man pa skiinfo sa var senaste snofallet dar den 2:a januari. Gar det att lita pa snow-forecast?

Här i Verbier har det inte kommit någon snö. Chamonix har fått typ 10-15 cm. Man får bara hoppas att det kommer lite ikväll/natt.

jag litar snarare på snow-forecast än skiinfo. allra mest litar jag på webcams men snow-forecast tycker jag verkar ara seriöst och stämmer ofta hyffsat.

Snow-forecast är bra med undantag för att de tidigare år överskattat de förväntade snö-mängderna en hel del. Verkar som att de ändrat nåt för i år har det varit rimligare.

Just nu vräker det ner snö i Genève...

Jag bor i Nice och jag kan se snon pa bergen fran fonstret. Har tagit ledigt i morgon for att aka lite lossno. Jag aterkommer med rapport.

Pratade med folk i Gressoney på förmiddagen, då hade det kommit 20 cm i by och en massa mer i bergen enligt henne. Sedan dess har snöfallet ökat och skall hålla på hela natten.
Kan bli bra tills på fredag när man kommer indammandes!

/ Been

Ojoj... började snöa idag på eftermiddagen och så fortsätter det. Kunde åka riktigt skön snö på GM-toppen under dagen. Spänningen är olidlig, vi ses vid liften klockan 8 imorn :)

Edit: I Chamonix, om det var ngn som inte förstod..

Senast ändrad:
Det är ju aldrig fel att det snöar, synd bara att detta inte kunde vänta på sig tills nästa helg. Men men... man får väl helt enkelt bara gå lite längre för att få tag på pudret.

/O

Nja härligt vete fan. Ingen botten än skidor går sönder på löpande band. Laviner utlöses. Allt stängt, blåser sjukt mycket. KALLT som fan. Nja kallar du det härligt så???

//H

Ps. Massa folk oxå. Mer folk här än i Chamonix snart. Ds.

För att bryta den negativa trenden ser det ut som om att den snö som skall komma idag/imorgon blir en bra bas för det som kommer på fredag/lördag. perfekt för oss som kommer på lördag.

Hasse: rabatt på skidreparation om man är freeride medlem?

Allt uppkört på lördag kan jag lova. Knappt något kvar nu, Men man kan ju inte förvänta sig nåt med 150 pudertörstiga skandinaver här nere så. Och då var det som sagt sjukt dålig sikt, dålig bas, laviner. Ska bli bra väder på fredag och lördag så då lär det ju var 3000 pers på Gemstock så då är det väl kört sen. Nä ja måste åka någonannanstans.

Rabatt?? Ja om du kör på Hendryx skidor modell Foxy lady. annars så är det samma pris för alla. Sjukt bra att det är dålig botten för affärerna så..

//H

Auron hade knadjupt och sol igar. Lite folk som vanligt. Jag akte osparat hela dagen. Hela sodra alperna har fatt en bra dump.

Grand Montets igår: Det kvalar lätt in bland topp fem skiddagar i hela mitt liv. Bäst tajmade semesterdagen överhuvudtaget.

Midjedjupt fluff, face-shots, en hel eftermiddags runt-studsande i skogen med fåniga mängder snö och färre och färre människor där vi hittar nya orörda ytor hela tiden, skratt, mjölksyra, snö innanför kläderna, och alldeles alldeles underbart! Benen sa ifrån framåt slutet på eftermiddagen, jag tror vi hade fem "bara en gång till"-åk efter det...

hur är läget på riktigt i Oberstdorf/Kleinwalsertal? skall åka ner imorn kväll och hoppas på mer än de 30cm som står skrivna på hemsidan

Kom igen nu då!
Mera rapporter.

Ska till Engelberg på Lördag.
Är det lönt att köpa liftkort, eller ska jag sattsa på bira i stället??

/S

Uhum. Rapporter från Engelberg som jag fick höra i måndags är väl kanske inte så upplyftande... Har du bil eller om du är sugen på att ta tåget kan du alltid sticka till Flims/Laax som fick 25 cm igår. Inte mycket, men där finns i alla fall pist att bränna i om det är trist utanför pisten.

Senast ändrad:
Grand Montets igår: Det mesta är uppkört, det går att hitta finfin snö från toppliften om man letar lite. Pendant-bowlen är till stora delar sönder-blåst-och-regnad. Letar man fostrande snö är man så nära himlen man kan komma här :) Finns i och för sig en del bra här också men det är en del meck för att ta sig dit.

Courmayeur idag: Italienska sidan av Mt Blanc har helt klart dragit vinstlotten i väder-lotteriet hittills i år. Här finns mycket och bra snö, även neråt 1800 meter. Går dessutom att hitta ospårat utan ansträngning.

Senast ändrad:
Har gjort en vecka i La Grave / 2alps nu och tillgången till snö var bra. Toksnöade 2 dagar i sträck (måndag och tisdag) kom uppemot 1 meter, helt fantastiskt.

Någon som vet hur det är i Chamonix nu? Bra grund? Haft någon värmebölja? Va säger fraglarna om de sista veckorna av säsongen? Är det värt att åka ner?

Tack

Någon som har koll på snöläget i Andermatt och Cervinia. Tänkte dra ner över påsken. De snödjup som orterna själva redovisar stämmer ju allt som oftast halvbra. Är t ex dalnedfarterna från Gemstock och Nätshcen öppna i Andermatt.

Tillbaka
Topp