Ökar detta medvetenheten om laviner?

Jag skriver mitt specialarbete om laviner.
Tänkte göra en högst ovetenskaplig undersökning här på freeride ang medias påverkan.

Får skidåkare större respekt för laviner när media skriver artiklar eller gör tv inslag som dessa?
Expressen: http://expressen.se/index.jsp?a=539659
Östgöta Correspodenten http://www.corren.se/archive/2006/3...ategory1=1096984640-4&category2=1096984640-7&
SVT Morgon http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=20548&a=311297

Killen finns även här på freeride
http://www.freeride.nu/member/view.php?id=13739
och han har godkänt att jag gör detta inlägg

Mvh Johnny

Tror inte att det ger oss någon större respekt för laviner, den har man redan, eller så får man den genom erfarenhet som undertecknad.

Däremot så tror jag att det får det övriga samhället att ännu mer se oss som ligister och människor utan både vett och sans. Kanske ökar också deras rädsla för att någon av dessa "freerajdesch" ska ha ihjäl just dem med en lavin medans de sladdar Gustavsbacken.

Tror definitivt att det ger skidåkare mer respekt för laviner och berg.
När man ser dödssifforna och läser om olyckor i tidningarna förstår man att det kan bli riktigt farligt..

Sen kan jag hålla med Jarle´s sistskrivna litegrann..

För en person som inte åkt offpist men som hade planerat att börja köra mycket i vinter har det defenitivt gett mer respekt. Hade ingen aning om att de var så vanliga, eller att de gick av så lätt. Och att jämföra dem med tsunamis tror jag har fått människor (mig) att förstå hur farliga de är.

Jag tror de flesta som spenderat lite tid backcountry redan vet om riskerna med det. Det ar inte ofarligt att aka orort puder, sen maste varje person sjalv bedomma om lavin risken ar acceptabel. Tyvarr sa far dagens puderstress ofta konsekvensen att folk aker sa fort de ser en mojlighet.

For mig innebar skriverierna bara att min mamma ar annu mer orolig under vintern.

De ger väl en mer uppvaksamhet över berget men jag tvivlar däremot att jag skulle känna igen en ytterst lavinfarlig backe förutom att de är puder. De jag däremot tycker är helt lägligt är ju Freerides bergsguide som nu släppts i sina två delar! Den ger en lite bättre koll. De enda som händer då man läser aftonbladets och expressens artiklar om laviner är det som står att "LAVINER I ALPERNA - 48 DÖDA" typ. Dom borde däremot komma upp med samma faktarutor som just om tsunamis då de inträffade där de stod "såhär inträffar en tsunami, och var och hur den uppstår lättast". om vilka ställen och fören man ska passa sig för. vilka snölager som är farligast osv. för jag har själv fan inte särskilt stor koll alls på det.

Visst kanske de ökar medvetenheten men minskar då inte mitt oförstånd vars man inte ska åka en vacker dag med 50cm+ nysnö...

-Jarle, Du är ute på tunn is med kommentar som "Saftblandarna blinkar - Då är det bra snö!".
Går du lavinkurs eller läser en bok som "Staying Alive in Avalanche Terrain" av Bruce Tremper får du lära dig att en av de största faktorerna till att folk dör i laviner är mänskliga faktorn, läs högmod. Dumt att sprida denna typ av inställning som du gör.
Jag tar mig friheten att citera ur Trempers bok:
"Almost (killed, sic) all are very skilled in their sport, male, fit, educated, intelligent, middle class and between the ages of 18 and 40. Does this sound anything like you".

Är det någon som känner igen sig....?

Det ökar nog inte medvetandet för mig, jag har den respekten jag har för laviner, men det påverkar säkert i det undermedvetna.

hmm det är bra att bli påmind om riskerna kring off pist åkning. Har själv förlorat två goda kompisar i lavinolycker och löst ut en lavin själv då jag var ung o dum..... Bra att riskerna sätts i sökljuset än en gång för man ser f*n mig mycke idioti när man är neröver i alperna. Tyvärr så är det ju oxå så att de senare års skidfilmer i ett forsök på att sälja mera visar sekvenser där proffsåkare blir tagna av laviner men överlever... tror detta är med på att ofarliggöra laviner.... så mina tips för att unngå laviner och minmera riskerna

när det har snöat mycke o hård vind från en dominerande riktning.. Ingen offpist för snöen har satt sig.. .JA jag går miste om den pistnära offpisten men jag utsätter mig inte för extrem risker.
När det skall köras okända coloirer gå upp och ta prov på väg upp. Är det som iår i alperna att det ligger 40 - 50 cm suckersnö i botten coh ett hårdare lager över så behöver man inte vara mensa kandidat för att fatta att lösnar det så blir det mycke fart och kraft i lavinen.
Alla som kör med oss skall kunna sin utrustning och ha visat att de kan använda den.
Inge traversering över stora öppna branta ytor
Ingen offpist där vi tror det kan gå laviner och som änder i stup eller andra potensiellt dödande hårda ytor.
En och en åker ner och stannar inte förän han/hon är i säkerhet,/står på ett säkert ställe.
DE som har större erfarenhet åker siste eller en av oss blir igen till slut för att samtliga skall känna sig säkra och för att se att vi alla följer på.

hmm det mästa handlar ju om att visa respekt för fjället och tänka innan man handlar....

hmm sporade av lite här

Instämmer i föregående talare (puddertjuv).
Enkla tips som alla borde följa. Hade fler gjort det hade inte så många behövt att dö.

Jag tycker det är bra att media belyser farorna med laviner för en gång skull, vanligtvis brukar det snarare råda någon slags mörkläggning känns det som, pga dålig PR för orterna. Inslaget på SVT var bra, dom fick fram poängen med att kombinationen med mycket utrustning och okunskap är livsfarlig.

För övrigt, bra tumregler där Puddertjuv!

Var det någon mer än jag som läste denna insändare i gårdagens Metro, sidan 21?
http://www.metro.se/content/acrobat/gothenburg/SEGOT_20060309_A_Metro.pdf

Här kommer det fram en hel del okunskap av vad det är som man som offpist-åkare är ute efter. Placera ut fotograf för att filma när man med vilje hamnar i en lavin? Skulle inte tro det. Här har nog media en del skuld att ta på sig hur man framställer folk som har hamnat i laviner.

Expressen:"Här grävs han fram ut dödslavinen". Om inte någon dog hur kan det vara en "dödslavin"?

Något som man även skall veta är att räddning på berget i tex Frankrike är inget som är gratis. Har man ingen försäkring så kan det bli en väldigt dyr historia som inte betalas av samhället.

Även jag har förlorat vänner i laviner och det är något man alltid tänker på innan man väljer om man skall åka eller vända om.

/R

Citat Insändare i Metro:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Offpiståkarnas lek med döden bör inte accepteras. Fyra svenskar har dött under de senaste två veckorna vid offpiståkning. Man trotsar medvetet märkningar av pister och alla varningar om höga lavinrisker och utlöser i flera fall själv lavinerna. I den senaste olyckan hade franska vädertjänsten utfärdat den högsta graden av lavinvarning efter kraftigt snöfall. Åkarna utlöste lavinen själva. Tragiskt? Javisst, men mest för familj och vänner som får lida för offpiståkarnas handlande.

Motiven till offpiståkningen är främst att trotsa och (försöka) bemästra laviner. Men motivet verkar ibland även vara kommersiellt. Man placerar ut en fotograf före lavinprovoceringen för att sedan sälja filmerna med utlösta laviner. Hur mycket har Sveriges Television betalat för filmen som visar hur en offpiståkare provocerar en lavin? Här finns ett sätt finansiera sin skidresa till franska och schweiziska Alperna.

Offpiståkarna tar också räddningspersonal i anspråk som då inte finns beredda om övriga skidåkare, som följer alla anvisningar, skulle råka ut för någon olycka. Man kan ställa sig två frågor: Varför accepterar samhället offpiståkarnas lek med döden? Vilka är villiga att betala de kostnader som offpiståkarna orsakar?

SKIDÅKAREN
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Läste den där insändaren, och man häpnas ju över vad folk tror! Det visar bara hur otroligt lite de vet om Offpiståkning. Visst är det en kick, men inte faran eller risken att att hamna i en lavin. Detta är snarare en negativ aspekt som gör att man åker försiktigare och mindre än vad man skulle vilja.

Att framställas som en ligist som bara gör saker för att trotsa samhället är inte så kul tycker jag, man borde väl snarare prata om de som 200 blås på lokalvägen och riskerar medmänniskors liv. Fler dör trots allt av vårdslöshet i trafik.

Och värt att nämna så visade SVT ett klipp från Downfilms, och det var inte någon hemmagjord rulle där det skulle utlösas laviner, utan snarare ett sätt att av de att visa att även "friåkningsproffsen" hamnar i laviner och gör missbedömningar. Och det tycker jag är bra!

/D

Den som vill ha lite statistik att stödja sig på om någon som har läst tidningarna den senaste tiden tycker att du är en idiot som håller på med något så farligt offpist kan läsa följande publikation från Socialstyrelsen.

http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2005/9009/2005-42-8.htm

Fakta:
2003 dog 3 personer av "Snöskred, lavin, jordskred och andra rörelser i jordytan",
2 personer av "Fall i samband med användning av skridskor, skidor, rullskridskor, skateboard eller snowboard" samma år dog 5 personer av "Ryttare eller åkande skadad vid fall från djur eller åkdon i transportolycka, ej kollision". Se sidan 144, 145 och 148.

En något morbid läsning och kom ihåg att all statistik ljuger.

/R

i-e: Det du syftar på är ytterst ironiskt och ett internskämt, inget att hetsa upp sig för...
Och om du läste mitt inlägg så förstod du nog att jag har en stor respekt för laviner och har fått stå över fina åk pga att jag har ansett att riskerna har varit för stora....

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp