Olika spann på ett par lagg?

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Jag har ett par lagg där jag precis såg att det är lite skillnad i spannet, inte alls mycket men ena skidan är någon mm högre än den andra. Jämnar det ut sig när man kört på dom ett tag, eller är det en helt normal skillnad?

Senast ändrad:
Min erfarenhet är att om skidorna skiljer sig när dom är helt nya, så kommer dom även att skilja sig senare i sitt liv. Jag har iaf aldrig varit med om att ett spannfel mellan olika exemplar inom samma par har korrigerat sig själv med tiden. En skida "sätter sig" oftast lite efter ett par dagars åkning och stannar sen där under en lång tid. I ditt fall skulle jag gissa att den ena skidan kommer att hamna på ungefär 4mm och den andra på 8 efter inåkning. Men det är en gissning som sagt. Har du tur så ordnar det sig.

En sak du kan testa är att knäcka ur laggen. alltså flexa dem rätt hårt och lika mkt.. för att se hur de förändrar sig, har du tur så har de bara glömt göra det med ena exet.

@MnO: Vad tror du om effekten på åkningen? Jag pratade med Dynastar och dom säger att det inte påverkar åkningen alls. Men om jag vill så byter dom gärna ut laggen. Värt att krångla med en reklamation?

Laggen är inte köpta från Conrad, utan i butik.

Om skidorna är lika hårda i flexet när de belastas kommer du inte att märka någon skillnad när du åker. Böj dem och känn efter om det är någon skillnad.

Men ... eftersom du noterat skillnaden ... kommer du kanske att ägna onödig energi åt att granska dina skidor och känna, känna, känna efter. Är du en MnO-typ ska du naturligtvis reklamera, annars är det bara att köra ... ;-)

/MM

Fascinerande att folk har så mycket emot SportConrad. Det handlar ju bara om marknaden. De är billigast. Om någon annan är billigare, klart man handlar därifrån. Marknaden styr allt. Den skiter i ngn moral, Europa är en öppen marknad. Lär er utnyttja det!

PeAC sa:
Fascinerande att folk har så mycket emot SportConrad. Det handlar ju bara om marknaden. De är billigast. Om någon annan är billigare, klart man handlar därifrån. Marknaden styr allt. Den skiter i ngn moral, Europa är en öppen marknad. Lär er utnyttja det!
SC säljer andra hands skidor som första hands skidor. Där av mitt avsky. Köpte ett par Dynstar Pro Rider där och de var inte identiska med skidor du köper i en "riktigt" butik.

Och instämmer med MM om det med flexet.

Eder Richard

@RichardL: Nu blir det lite OT, men jag blir nyfiken på vad det var för fel på dina LP från Conrad?

Hört många som säger liknande saker, men inte råkat ut för det själv.

Senast ändrad:
Dustin Dan: jag köpte inte andra val skidor.

Sockerfarsan: Massa fel. Bland annant stämde inte topsheetet, stod inte made in Chamonix med mera. Spelar ingen roll egentligen men man vill ju ha en "riktigt" skida om man betalr för det. Ett par av mina vänner har haft samma "problem"

Eder Richard

Mountain_Man sa:
Om skidorna är lika hårda i flexet när de belastas kommer du inte att märka någon skillnad när du åker. Böj dem och känn efter om det är någon skillnad.

Men ... eftersom du noterat skillnaden ... kommer du kanske att ägna onödig energi åt att granska dina skidor och känna, känna, känna efter. Är du en MnO-typ ska du naturligtvis reklamera, annars är det bara att köra ... ;-)

/MM
Jafan, jag måste öva på den där dä-ä-bar-å-åk-mentaliteten. Blir sjukt petigt så fort det gäller egna prylar...

Pratade f.ö. med återförsäljaren som föreslog att jag skulle "åka på prylarna så reklamerar vi efter säsongen". Hmm... lite märkligt.

Skönt att tråden for in på ämnet som engagerar så många - Sport Conrad. Har faktiskt bara gott att säga om Sport Conrad (ca 20 köp). Tveksamt att man drar en rak parallell mellan lågt pris och täääskig kvalitet. Är då alla billigare utlandsbaserade skidbutiker second hand och folk som försöker lura en(skidbutiken, backcountry e.c) och den lokala sporthandlaren en hederlig snubbe som har endast ditt bästa i åtanke? -har nog med valuta och kvantiteter på en större marknad att göra. Sen anser jag nog att skidor är slitvara (jmfr med tex pjäxor) så billigt är alltid bra.

Tillbaka
Topp