Olika varianter på jacka under skaljacka, vad är safe choice?

Tjena!

Letat runt i forumet och hittar några trådar som diskuterar ämnet, men väldigt sällan diskuteras fördelarna och nackdelarna med de olika produkterna. Jag är alltså ute efter en jacka att ha under skaljacka då jag skidar. Vill gärna ha något som passar både soligare dagar i alperna och som dessutom skulle passa i kalla nordiska fjällen, är det månne ens möjligt? Jag skidar nästan uteslutande i resort, dvs åker ner för backen, kanske drar en sväng i någon offpist och sedan åker jag upp med lift.

Olika modeller jag tittar på är både i dun och syntet, och där är det ju en oändlig fråga kring vad som är bäst. Några alternativ jag kikat på är:

Norröna lyngen thermo60
Arcteryx atom
Patagonia micro puff
Peak Performance Frost Down
Peak Performance Down Liner
Peak Performance Insulated liner

Vad skulle ni säga att är en safe bet? Tänker mig något som kan användas i både varmt o kallt, kan ju förstås ha olika uppsättningar med kläder under också för att reglera.

Tack på förhand!

Jag har helium och helium hybrid jackor. Beroende på väder. Om de e riktigt kallt helium väst o tjocktröjan
Tycker de peak du nämner är mer som en ytterjacka o således klumpiga att ha under.. jag är dock varmblodig

Jag beställde denna för samma ändamål. Om det är kallt blir det lager på lager med Atom väst och/eller Patagonia R1 Air fleece.

Jag hade Arcteryx Proton, Norröna Lyngen Alpha 100 Zip Hood och BD First Light Stretch Hoody på shortlistan.

Jag har helium och helium hybrid jackor. Beroende på väder. Om de e riktigt kallt helium väst o tjocktröjan
Tycker de peak du nämner är mer som en ytterjacka o således klumpiga att ha under.. jag är dock varmblodig
Peak jackorna står iaf att kan användas som innerjacka under shell, har familjemedlemmar som jag tror att har frost down och insulated liner, den ena säger att det blir för varmt i alperna men passligt i Sverige och den andra säger att det blir för kallt i Sverige och passligt i alperna. Så jag blir inte klokare...

Jag kör Arcteryx Sabre med en äldre softshell under. Sedan en massa lager av olika underställ. Blir det varmt så är det softshell som ryker först. Sedan får man tänka att ev ryggskydd och om du har bib-byxor så blir det lite extra lager. Några safe bet finns nog inte för alla väder. Nyckel är nog att hitta något som är så flexibelt att du kan enkelt ställa om

Ett annat alternativ som dykt upp är även Norröna falketind thermo60 hood, vet ej vad skillnaden mellan denna och lyngen thermo60 är dock...

Om du skidar i resort, varför skaljacka? En skaljacka som är tillräckligt stor för att klara -25 är inte så nice att ha när det är vårskidåkning/blötsnö då den är stor i det läget.

Varför inte köra en isolerad skidjacka istället?

Sedan är dun inte så nice att ha under ett tätt lager. Eller ja, för resort så spelar det ju egentligen inte så stor roll då man kommer in och kan torka ur grejer, men dun gör sig inte så bra med fukt innanför täta jackor så snart man börjar svettas.

Peak jackorna står iaf att kan användas som innerjacka under shell, har familjemedlemmar som jag tror att har frost down och insulated liner, den ena säger att det blir för varmt i alperna men passligt i Sverige och den andra säger att det blir för kallt i Sverige och passligt i alperna. Så jag blir inte klokare...
Då e de nog kallblodiga. En vanlig dag i alperna då det ligger på +-0 har jag underställ o helium hyprid + skal. Om det är net mot -15 på toppen lägger jag till en tunn fleece. Vår åkning e underställ o skal, på moron kanske en tunnfleece. Februari åkning i finska lappland, dvs ingen sol och 15-20 minus kör ja underställ, dunväst o hemmastickad tjocktröja + skal. Ibland fodrad jacka men då sks det nog darra på undre sidan av -20 alt hård vind

Om du skidar i resort, varför skaljacka? En skaljacka som är tillräckligt stor för att klara -25 är inte så nice att ha när det är vårskidåkning/blötsnö då den är stor i det läget.

Varför inte köra en isolerad skidjacka istället?

Sedan är dun inte så nice att ha under ett tätt lager. Eller ja, för resort så spelar det ju egentligen inte så stor roll då man kommer in och kan torka ur grejer, men dun gör sig inte så bra med fukt innanför täta jackor så snart man börjar svettas.
Vill köra skaljacka för att ha mer möjligheter att reglera värmen, tycker det blivit så jäkla svettigt under senare åren och min nuvarande ”tjocka skidjacka” börjar vara dags o byta ut. Med skaljacka kan jag anpassa mig ganska bra till det mesta.

Då e de nog kallblodiga. En vanlig dag i alperna då det ligger på +-0 har jag underställ o helium hyprid + skal. Om det är net mot -15 på toppen lägger jag till en tunn fleece. Vår åkning e underställ o skal, på moron kanske en tunnfleece. Februari åkning i finska lappland, dvs ingen sol och 15-20 minus kör ja underställ, dunväst o hemmastickad tjocktröja + skal. Ibland fodrad jacka men då sks det nog darra på undre sidan av -20 alt hård vind
Jaa… det låter nog vettigt, vet inte hur mycket fan jag är av att ha väst på mig undertill, men nog är det mer åt det här hållet jag tror jag ligger åt. För tillfället lockar norrønas thermo60 Falketind + Lyngen eller Lofoten Goretex, så kan jag anpassa med tunnare second layer och fleece. Dessa layers kan jag sen skapa ganska många olika kombinationer med.

Jag köpte en Patagonia Down Sweater väst för typ tre år sen och det är det absolut bästa köp jag gjort alla kategorier. Den är så sjukt användbar, skön, varm funkar både under skidjackan och till kontoret.

börjar bli sugen på att köpa en till och lägga i garderoben som backup när de slutar tillverkas.

Jag kör med en Patagonia NanoPuffPullover under skaljackan. Den är varm och med ett varmt underställ klarar man riktigt kallt väder. Den är dessutom i syntet så det är bara att kasta i maskinen när den är smutsig. Den är desdutom gjord i glansigt material så att den inte motarbetar de andra lagren utan allt känns smidigt och bekvämt.
Är det lite varmare har jag en tunn fleece och ett tunnare underställ men NanoPuff får vara med i ryggsäcken, den tar nästan ingen plats alls.

Jag kör på denna:

Den håller värmen väldigt bra och går lätt att trycka ihop till en liten påse (viks in i sin egna ficka), och får får plats i jackfickan eller väskans ytterfack. Jag gillar dessutom att den inte har någon luva, då de endast stör på ett mellanlager imo.

Jag kör med en Patagonia NanoPuffPullover under skaljackan. Den är varm och med ett varmt underställ klarar man riktigt kallt väder. Den är dessutom i syntet så det är bara att kasta i maskinen när den är smutsig. Den är desdutom gjord i glansigt material så att den inte motarbetar de andra lagren utan allt känns smidigt och bekvämt.
Är det lite varmare har jag en tunn fleece och ett tunnare underställ men NanoPuff får vara med i ryggsäcken, den tar nästan ingen plats alls.
Låter bra! Är nog en av mina alternativ som är aktuella

Jag kör på denna:

Den håller värmen väldigt bra och går lätt att trycka ihop till en liten påse (viks in i sin egna ficka), och får får plats i jackfickan eller väskans ytterfack. Jag gillar dessutom att den inte har någon luva, då de endast stör på ett mellanlager imo.
Så jäkla synd att jag har en Parajumpers hybrid som ser exakt ut sådär, fast där materialet är bomull… Så känns typ lite dubbelt o ha ännu en sådan här, men kanske värt o testa om man hittar en för bra pris.

Så jäkla synd att jag har en Parajumpers hybrid som ser exakt ut sådär, fast där materialet är bomull… Så känns typ lite dubbelt o ha ännu en sådan här, men kanske värt o testa om man hittar en för bra pris.
Ja, nej och den kostar ju en del också. Men de alternativen jag har sett här har nästan alla luva, vilket jag tycker är skönt att undvika. Men om det inte spelar någon roll, så funkar nog de flesta bra. Det viktigaste tycker jag är att den är lätt och smidig så man enkelt kan ta av sig senare på eftermiddagen, utan att behöva halsa all öl i väskan!

Många bra svar och bra erfarenheter som jag ska ta med mig i bakhuvudet, tack ! Flera får gärna dumpa hit sina åsikter o funderingar, tar nog ännu några dagar / vecka innan inköp.

Asså, ångesten av att vara på rummet nere i byn, gissa dagens väder baserat på en fransk väderprognos för klä sig rätt för en hel dag. Ens kompisar gör helt olika val. Hur lite ska man våga ha på sig? Ska man ha något extra i ryggan? Troligen är man helt svettig redan utanför dörren, kallvåt när man har gått/stakat sig till liften och sedan stelfrusen uppe på toppen. Sen en timme senare så är behöver man ta av sig hälften för att man fått upp ångan och solen har kikat fram och ryggsäcken är sprängfull med kläder som man bär med sig resten av dagen.
Känner någon igen sig? :)

Jag kör med skaljacka och beroende på temperatur gör jag justeringar i vilken tjocklek jag väljer på underställ och tunna ylleplagg jag har + ev fleece/tunn jacka (Dynafit Speed Insulation). Kopplat till jackor/fleece så ogillar jag starkt att ha en luva till innanför skalet på fleece eller jacka. Det blir bara rörigt och svårt att få på skalluvan över hjälmen.

Asså, ångesten av att vara på rummet nere i byn, gissa dagens väder baserat på en fransk väderprognos för klä sig rätt för en hel dag. Ens kompisar gör helt olika val. Hur lite ska man våga ha på sig? Ska man ha något extra i ryggan? Troligen är man helt svettig redan utanför dörren, kallvåt när man har gått/stakat sig till liften och sedan stelfrusen uppe på toppen. Sen en timme senare så är behöver man ta av sig hälften för att man fått upp ångan och solen har kikat fram och ryggsäcken är sprängfull med kläder som man bär med sig resten av dagen.
Känner någon igen sig? :)

Jag kör med skaljacka och beroende på temperatur gör jag justeringar i vilken tjocklek jag väljer på underställ och tunna ylleplagg jag har + ev fleece/tunn jacka (Dynafit Speed Insulation). Kopplat till jackor/fleece så ogillar jag starkt att ha en luva till innanför skalet på fleece eller jacka. Det blir bara rörigt och svårt att få på skalluvan över hjälmen.
Point jag undviker också huva på underlagren

Skall förstärkningsjackan / mellanlagret mesta dels vara just ett mellanlager så syntet
Skall förstärkningsjackan tas på utanför som vid toppturer eller på vägen upp i en svinkall sittlift så är dun bättre.
Ull på alla andra lager inåt.

Om man nu är rädd för regn när det är kallare än -5 grader och envisas med att ha regnjacka (goretex) mm
Men det är säkert redan avhandlats många gånger i andra trådar

Kör själv med en Helly Hansen Sirdal under skalet när det är lite kyligare ute, huvlös. Går att hitta för halva priset rätt ofta.

Underställ, tunnare flis, Sirdal och skal håller mig varm till iaf - 20. Vid lite varmare väder så ryker antingen flisen eller Sirdal.

Tillbaka
Topp