Oljiga spegellinser, tokigt repkänsliga?

Pillard

Aktiv medlem
Har precis köpt nya goggles med oljig spegellins och efter att ha åkt med dem en timme i snöfall ser linsen ut som att den blivit sandblästrad. Nu ska jag få en ny utbyteslins av generalagenten men de påstår att såna linser är tokigt repkänsliga. Vad har ni andra för erfarenheter av just detta? Det känns ju sådär att köpa goggles för 1800 spänn om man sen inte kan nudda dem när de är dränkta av snö utan att repa sönder linsen

En timme i snöfall eller en timme i snöfall där du drar av snön från gogglarna med handske/jackärm el dyl?

Där jag drog av snö med "snyt"delen av tummen på handskarna. Samma som jag gjort med alla andra goggles utan att de havererat... Det var just den biten jag var nyfiken på. För om de inte tål den hanteringen så är det ju inte en hållbar produkt för min del

Sådana linser är långt ifrån optimala i snöfall
Släpper in för lite ljus i dåligt väder
Byt lins i dåligt väder

ALPINBUTIK sa:
Sådana linser är långt ifrån optimala i snöfall
Släpper in för lite ljus i dåligt väder
Byt lins i dåligt väder
Problemet är att bågen inte har fler linser till. Så det alternativet kommer inte funka. Det jag nu funderar på är huruvida de kommer att bli så repiga snart igen så att jag ska satsa på att byta dem helt och hållet. Kommer ju alltid att kunna hävda att produkten inte håller för det den är avsedd till.

Fast om du torkat av med handsken och du egentligen ska göra det med den lilla påsen som följer med, så är ju frågan om det är produkten som är fel eller du som behandlat den fel

Iof sant, men nu kommer jag ju att få en ny lins så gogglesen är ju i helt nyskick. Och ingen upplyste mig vid köpet om att man var tvungen att behandla just dessa goggles annorlunda mot alla andra. Så då ska det nog gå att argumentera för att produkten inte motsvarar vad jag rimligen kunnat anta vid köpet. Men frågan kvarstår ju, är alla Goggles med spegellins så här tokigt repkänsliga? Eller fick jag ett måndagsexemplar som jag dessutom råkade misshandla extra mycket på något sätt?

Mitt råd är att behandla alla "linser" lika försiktigt. Oavsett om det är ett kameraobjektiv, solglasögon eller goggleslinser. Är faktiskt lite märkligt att du får en ny lins. Är ju faktiskt du som repat den?

Alla spegelbehandlingar är inte tillverkade på samma sätt. De flesta tillverkare har dessutom en mer eller mindre bra hårdhetsbehandling utanpå för att skydda mot repor.

Linser ska aldrig torkas med något annat än påsen glasögonen levereras i. Vid extrem väta på linsen så kan man lägga ett mjukt papper (t ex näsduk) mot linsen och suga upp vattnet så. Aldrig någonsin gnida med papper mot den.

Allright, har aldrig varit med om att det skulle behövs tidigare nämligen. Känns mest lite märkligt om man idag klarar av att bygga mobilskärmar som tål ohämmad misshandel utan att repas medan skidgoggles (som dessutom är en produkt avsedd för att tåla tuffa tag) måste behandlas som ömtåliga spädbarn. Betyder detta också att första besöket med en kvist i skogen kommer innebära att linserna är totalt demolerade?

Det hela handlar nog om att ditt märke har en riktig budget-lins som inte är tillräckligt väl hårdhetsbehandlad alternativt är tillverkad av ett undermåligt material/kvalitet på material.

Köp ett annat märke

Senast ändrad:
du ska vara jävligt glad att du får en ny lins! nästan skämmas lite. Lite ansvar har man själv att ta reda på skötselråd och hur produkter ska användas. Varför köpte du spegellins till den mörkaste tiden på året?

Haha! Ja, eller så tar vi en liten nybörjarkurs i konsumenträtt här...

Konsumentköplagen §16 1st "Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,"

2 st samma paragraf "Varan skall anses felaktig om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet"

Jag skulle ju då vilja påstå att ett par goggles får anses vara ägnade åt att använda vid skidåkning. Vid fullt normal skidåkning kommer man ju krascha ibland, komma åt grenar ibland och måhända lite annan kontakt med olika saker. Jag har haft ett antal olika goggles som har varit ganska billiga och inga har haft såna här problem. De har alla tålt fullt normal användning utan att bli speciellt repiga. Den här gången handlar det om goggles närmare 2000 och de ser ut som kriget efter en timmes åkning. Självklart förstår jag att ett par goggles kan tänkas gå sönder om jag kraschar stenhårt på dem eller drar i en gren i hög fart. Men som det ser ut nu kommer de inte att kunna i kontakt med nånting över huvud taget utan att vara förstörda. Fortfarande hävdar jag att det då är en produkt som inte är ägnad till skidåkning utan snarare till att tittas på medan den sitter inramad på väggen. Om det nu är så att spegellinser är så hysteriskt mycket mer repkänsliga jämfört med vanliga goggles så borde ju det andra stycket ovan illustrera butikens ansvar att då upplysa om att alla sådana goggles är olämpliga till skidåkning.

Och jag har inte köpt en spegellins för att ha den specifikt just nu utan jag köpte den nu och just nu råkade vara säsongens första åkning... Jag har även ett par gamla dr zipe med gul lins för att använda när det blir mulet. Man kan ju även tillägga att de funkar alldeles utmärkt trots att de blivit utsatta för normal skidåkning i 3 säsonger.

På samma sätt som en skobutik informerar köparen om hur att hantera skinn/läder gentemot annan typ av material torde en skidbutik informera densamme om det föreligger en speciell behandling av spegelglas.

Visst borde du blivit upplyst om att man måste vara väldigt försiktig med spegellins i affären du köpte dom i. Det är dåligt. Om du inte köpte dom på Internet förstås. Jag förstår absolut att du är besviken och att du förväntade dig något annat. Det följde väl med ett litet papper med text där man kan läsa hur man tar hand om dom? alltid en bra idé att läsa igenom sånt. Det är ju inte en timmes skidåkning som har orsakat skador på dina goggles. Utan X antal gånger du har skrapat av dom med handskarna. även om goggles är goggles kan man inte behandla alla likadant. Nu lärde du dig att dom är känsliga genom att skrapa sönder dom med handsken. och inte genom att läsa den där lilla papperslappen. Precis som många har lärt sig att man inte kan stoppa en kastrull i en mikrovågsugn genom att göra just detta, och inte läsa den lilla lappen. Det är ju trots allt en ugn och i den vanliga ugnen går det ju bra. Inte meningen att dissa dig. Men jag tycker att man har ett visst ansvar själv. Man kan alltid fråga om skötselråd i butiken också. Spegellinser har en tunn film som läggs på utsidan av linsen och blir därför väldigt känsliga. Dom är ju inte olämpliga till skidåkning. Dom är olämpliga till att gnugga med en handske och dom passar inte din skidåkning och dom går inte att hantera så som du vill att man ska kunna hantera dom. Det är synd att du har köpt fel produkt. Men är det produkten i sig det är fel på? kanske det. kan vara en ovanligt dålig spegelfilm på dom.

EElias sa:
Visst borde du blivit upplyst om att man måste vara väldigt försiktig med spegellins i affären du köpte dom i. Det är dåligt. Om du inte köpte dom på Internet förstås. Jag förstår absolut att du är besviken och att du förväntade dig något annat. Det följde väl med ett litet papper med text där man kan läsa hur man tar hand om dom? alltid en bra idé att läsa igenom sånt. Det är ju inte en timmes skidåkning som har orsakat skador på dina goggles. Utan X antal gånger du har skrapat av dom med handskarna. även om goggles är goggles kan man inte behandla alla likadant. Nu lärde du dig att dom är känsliga genom att skrapa sönder dom med handsken. och inte genom att läsa den där lilla papperslappen. Precis som många har lärt sig att man inte kan stoppa en kastrull i en mikrovågsugn genom att göra just detta, och inte läsa den lilla lappen. Det är ju trots allt en ugn och i den vanliga ugnen går det ju bra. Inte meningen att dissa dig. Men jag tycker att man har ett visst ansvar själv. Man kan alltid fråga om skötselråd i butiken också. Spegellinser har en tunn film som läggs på utsidan av linsen och blir därför väldigt känsliga. Dom är ju inte olämpliga till skidåkning. Dom är olämpliga till att gnugga med en handske och dom passar inte din skidåkning och dom går inte att hantera så som du vill att man ska kunna hantera dom. Det är synd att du har köpt fel produkt. Men är det produkten i sig det är fel på? kanske det. kan vara en ovanligt dålig spegelfilm på dom.
Hehe, jao det finns många sätt att se på saker. Visst är det x antal dragningar med handskarna. I detta fallet typ 3. Frågan är ju då hur det är tänkt att du ska hantera dem när du åker ordentligt puder och får snö i ansiktet hela tiden. Är det meningen att man ska stanna var 30e meter och plocka upp putsduken ur väskan för att ta bort snön som skvätter upp?

Visst har man ett ansvar själv, men om du går in i en bilaffär och köper en bil så räknar du med att den funkar att ta ut i trafiken. Sen kanske det står i det finstilta att du måste värma upp bromsarna i en timme för att de ska funka. Är det då ditt eller butikens ansvar? Jag förstår att vi säkert kan ha olika åsikter om sånt men jag tycker det är lite intressant att se hur folk ser på butikers ansvar. Jag blir framförallt extra taggad när butikerna börjar hänvisa till leverantören. Men butiken är ju helt ansvariga gentemot mig.

Kula82 sa:
funkar det inte med en skii-gee då?
Hm, det har jag faktiskt inte en aning om. Men med tanke på känsligheten hittills så skulle jag inte våga prova. Men på vanliga goggles funkar det säkert suveränt. Är väl det som är själva grejen. Skulle ha vanliga egentligen, men ingen upplyste om det vid köpet...

Skit glas helt klart, oakley håller bra att gnugga på har provat fire, pink och high intense yellow alla med mer eller mindre "oljiga" glas.

okej. Jag tänkte det var mer spegellins du hade på gogglarna, du vet sån som du inte kan se igenom alls. Dom ska ju va anti scratch behandlade på nåt vis. Om bromsarna på en bil måste värmas upp så skulle det ju handla om bilen i sig. inte hur jag behandlar bilen. Det vi pratar om är ju hur vida det är butikens ansvar att du har använt din handske för att torka av dom med eller inte.....Håller du med? Om vi ska fortsätta med bilexempel..
om jag köper en bil och så blir den smutsig. så tänker jag att sandpapper är helt okej att ta bort smuts med. är det bilförsäljarens ansvar att min bil ser fördjävlig ut eller är det kanske biltillverkarens fel? Det var ju faktiskt ingen som sa det till mig. och man kan ju använda sandpapper för att ta bort smuts med. Kanske ett dumt exempel för att det är så självklart att man inte gör så. Men om du börjar tvätta av en bil med en svamp utan att skölja bort all sand/smuts på bilen så kommer du att repa lacken trots att du använde en mjuk svamp

du reklamerar ju ett produktionsfel....inte ens egna handhavandefel. hur tycker du att butiken är ansvarig?
butiken är en mellanhand mellan dig och dom som tillverkar dina goggles eller sin leverantör av goggles. Butiken måste få reklamationen godkänd av sin leverantör eller tillverkaren för att du ska få ersättning. Många gånger måste dom skicka iväg din produkt för att få en bedömning. Butiken har ju själva betalat för produkten. Och om du då står där och har råkat förstöra din produkt på grund av oförsiktighet, varför ska då en butik betala för ditt misstag. I detta fall har butiken kanske inte varit tillräckligt noga med att förklara för dig att man inte torkar goggles med sin vante.
Ett tips kan vara att kika på oakleys goggles om du vill ha tåliga linser. dom som inte är spegelglas då förstås. Dom är klassade som indurstriskydd och du kan skjuta hagelbössa på dom (på riktigt) med andra ord.. du kan köra in i grenar. Men dom ska också torkas av varsamt med rätt duk.
Hoppas du inte tycker jag har en otrevlig ton. det är inte meningen. Sånt är ju svårt att tolka i en text.

Ingen fara, jag tar inte direkt illa upp. Om vi ska fortsätta på bilexemplet så skulle det ju bli mer relevant ifall vi sa att du har haft tio bilar tidigare som du alltid tvättat i automat. Sen köper du din första gula bil och när den kommer ut ur automaten så är hela bilen repig. Finstilt i handboken står att den gula lacken är mycket känsligare än alla andra färger och kan bara handtvättas. Är det då ditt ansvar att kolla upp det?

När det gäller butikens kontra leverantörens ansvar så styrs det ganska tydligt genom dels allmänna avtalsrättsliga principer men också av konsumentköplagen. Avtalsförhållandet och det juridiska ansvaret för produkten gentemot mig vilar ju hos säljaren. Så faktiskt är det ju så att vad butiken kan få av sin leverantör är helt irrelevant utifrån min situation. Sen huruvida butiken har nåt ansvar gentemot mig i det här fallet är ju nåt helt separat och det kan vi ju diskutera hur mycket som helst. I det aktuella fallet så har ju leverantören dessutom erbjudit en ny lins vilket han egentligen inte behöver så leverantören har ju gjort mer än han behöver egentligen.

Men faktum kvarstår ju fortfarande. Jag hävdar ju att ett par goggles ska tåla skidåkning och i skidåkning för mig skvätter det snö på gogglesen som snabbt kan behöva torkas av, man själv kan ramla och lättare smällar av små grenar kan förekomma (det sistnämnda får man förstås dra gränser för hur våldsamt våld av grenar de ska tåla men det är ju en senare fråga) Utifrån vad jag nu förstått så tål de flesta spegelglas inte de sakerna och alltså tål de inte skidåkning.

Pillard sa:
[Wall of text...] Är det då ditt ansvar att kolla upp det?
För att ta slut på den här diskussionen (i alla fall på ett juridiskt plan, även om frågan fortfarande kan diskuteras ur en moralisk syn) så flikar jag in att det någonstans i konsumentköplagen står att man har rätt att häva köp om det har utelämnats information om varan som varit så pass avgörande att man inte hade köpt varan om man vetat det. Var den gränsen går är något godtycklig, men jag tror att det här fallet är ganska uppenbart att informationen om att linsen var så pass extremt repkänslig är en detalj som i allra högsta grad kan få en att säga tack och adjö till det paret goggles.

Vattendroppe sa:
Pillard sa:
[Wall of text...] Är det då ditt ansvar att kolla upp det?
För att ta slut på den här diskussionen (i alla fall på ett juridiskt plan, även om frågan fortfarande kan diskuteras ur en moralisk syn) så flikar jag in att det någonstans i konsumentköplagen står att man har rätt att häva köp om det har utelämnats information om varan som varit så pass avgörande att man inte hade köpt varan om man vetat det. Var den gränsen går är något godtycklig, men jag tror att det här fallet är ganska uppenbart att informationen om att linsen var så pass extremt repkänslig är en detalj som i allra högsta grad kan få en att säga tack och adjö till det paret goggles.
Jepp, jag har hänvisat till den ovan. Ska bli intressant att se ifall säljaren ser det på samma sätt...

Hehe. Det skulle kunna bli rätt sura rättegångskostnader faktiskt. Det löste sig nu med en välvillig butik. Då till nästa fråga, är det nån som har förslag på riktigt snygga goggles med bra repskydd och som verkligen passar till en trooper? Det sistnämnda är det största problemet hittills. Helst skulle jag ha lobes men de passar inte alls med troopern...

hände samma med mina grey polarized linser från oakley. min polare dränkte dem i vatten en gång, nu ser dem sandblästrade ut. borde jag vända mig till oakley med det här eller är det bara att köpa nya?

Jag skulle nog testa en sväng med oakley först eftersom tillverkarna ofta är lite extra välvilliga. annars skulle jag gå på butiken. Påminn dem om konsumentköplagen och det faktum att en produkt som inte uppfyller de krav man rimligtvis kan ställa på den är felaktiga och kan reklameras. Ett par goggles borde ju tåla att bli blöta utan att haverera totalt. Så resonerade iaf jag...

Vi konsumenter är loosers….

Shred Slab Kerosene med fler. passa bäst på afterskiin.
I skötselrådet till mina Spy står det fritt översatt att "torka ej fuktig lins, ytskiktet är då mjukt"
(duger inte ens med påsen) men det är väl när linsen är blöt som den behöver torkas, eller???

Hur man kan sälja "engångs" gogglar för 2kkr är en gåta.

Rådet blir, fight back, köp, torka sönder, reklamera, glöm ej att spara kvittot och att reklamera i tid!!!

Det svårt att bevisa att man torkat felaktigt, så finns ju alltid ARN, Allmänna Reklamations Nämnden.
Tyvärr hjälper det inte mycket att få en utbytes lins den är ju havererad efter nästa skidsejour.

Men spegelytor sitter ju bra på både plast o glas solglasögon, så varför inte på gogglar???

\\\\ Rebell Yell \\\\

halfwaycrook sa:
hände samma med mina grey polarized linser från oakley. min polare dränkte dem i vatten en gång, nu ser dem sandblästrade ut. borde jag vända mig till oakley med det här eller är det bara att köpa nya?
Vänd dig direkt till en auktoriserad återförsäljare.

köprådet i denna tråden borde inkludera två saker;

Läs instruktionsboken / Skötselråden för gogglarna. Där står det med 100% säkerhet att du bara ska torka dem med påsen som följer med.

Köp inte skitgoggles som dessutom är dyra, typ shred. Ska du köpa skitmärken, köp de billiga modellerna. Om du ska lägga ned mycket pengar på gogglar, kör märken som är bra och tåliga som t.ex. oakley, smith, osv.

Ärligt talat rörande folk som torkar av gogglarna med tum-delen på handsken och har lånat gogglar av mig brukar jag säga att om de gör det en gång till så måste de köpa dem av mig. det säger väl sig själv att om man har en oljig yta och börjar gnugga med en stenhård gummiblandning så ser det förjävligt ut efter ett tag..

powdercowboy sa:
I skötselrådet till mina Spy står det fritt översatt att "torka ej fuktig lins, ytskiktet är då mjukt"
(duger inte ens med påsen) men det är väl när linsen är blöt som den behöver torkas, eller???\\
Läs min post i början. Påsen har i princip noll uppsugningsförmåga (eftersom att materialet ska vara bra på att ta bort smuts och samtidigt inte repa linsen). Så att torka med den är oerhört dumt. Linsen behöver torka först, sen använder man påsen för att få bort fläckarna. Behöver man verkligen torka av en blöt lins så kan man "dabba" med en "extra soft" pappersnäsduk alt bara lägga näsduken på linsen en stund.. Vanligt papper kan repa linsen.

Utter sa:
powdercowboy sa:
(duger inte ens med påsen) men det är väl när linsen är blöt som den behöver torkas, eller???\\
Läs min post i början. Påsen har i princip noll uppsugningsförmåga (eftersom att materialet ska vara bra på att ta bort smuts och samtidigt inte repa linsen). Så att torka med den är oerhört dumt. Linsen behöver torka först, sen använder man påsen för att få bort fläckarna. Behöver man verkligen torka av en blöt lins så kan man "dabba" med en "extra soft" pappersnäsduk alt bara lägga näsduken på linsen en stund.. Vanligt papper kan repa linsen.
Hur gör man då när man åker skidor och det snöar, eller skvätter snö på gogglesen? Det som jag hela tiden reagerar emot är att man säljer en produkt som är avsedd för skidåkning (vid skidåkning snöar det ibland och det skvätter en hel del snö, det är lite därför man har goggles) men produkten klarar inte av det den är avsedd för och när man inte lyckats bygga en tillräckligt bra produkt så skickar man med massa skötselråd som är helt omöjliga att följa.

Som många modeller är idag så är det lite som att sälja en båt som exploderar om den kommer i kontakt med vatten...

Carrot sa:
halfwaycrook sa:
Vänd dig direkt till en auktoriserad återförsäljare.
Nej vänd dig direkt till din polare som som stoppar dina 2,5k goggels i vatten.

Tror att det är dags att separera diskussionen mellan spegelbehandlingar och "anti-fog" behandlingar...

Pillard sa:
Utter sa:
powdercowboy sa:
Hur gör man då när man åker skidor och det snöar, eller skvätter snö på gogglesen? Det som jag hela tiden reagerar emot är att man säljer en produkt som är avsedd för skidåkning (vid skidåkning snöar det ibland och det skvätter en hel del snö, det är lite därför man har goggles) men produkten klarar inte av det den är avsedd för och när man inte lyckats bygga en tillräckligt bra produkt så skickar man med massa skötselråd som är helt omöjliga att följa.

Som många modeller är idag så är det lite som att sälja en båt som exploderar om den kommer i kontakt med vatten...
Omöjliga att följa? Konstigt att jag lyckats följa dom hela livet då.
När det skvätter upp snö på linsen eller om jag kraschar så skakar jag av dom för att sedan låta fartvinden sköta resten. Skulle det vara snö inuti etc så stoppar jag in dom i goggelpåsen i jackan en stund för att låta snön och eventuell imma försvinna. Om det snöar ute så är ju knappast en spegellins rätt val ändå, lite som att klaga på att en sportbil inte fungerar bra på grusvägen till sommarstugan. Den är inte gjord för det, precis som att spegellinsen inte är gjord för sämre väder.

Utter sa:
Pillard sa:
Utter sa:

Omöjliga att följa? Konstigt att jag lyckats följa dom hela livet då.
När det skvätter upp snö på linsen eller om jag kraschar så skakar jag av dom för att sedan låta fartvinden sköta resten. Skulle det vara snö inuti etc så stoppar jag in dom i goggelpåsen i jackan en stund för att låta snön och eventuell imma försvinna. Om det snöar ute så är ju knappast en spegellins rätt val ändå, lite som att klaga på att en sportbil inte fungerar bra på grusvägen till sommarstugan. Den är inte gjord för det, precis som att spegellinsen inte är gjord för sämre väder.
Så du menar alltså att om du råkat krascha så kör du sen utan goggles medan snön smälter? (Jag själv kan itne åka mer än tio meter utan för då blir jag helt blind).

Jag köper ditt resonemang om rätt goggles till rätt väder. Men då ska inte heller butikerna vilseleda sina kunder. När jag har frågat i butiker "vad tror du om den här linsen då, den är ju lite mörk, kommer den att funka även i mulet väder och när det snöar?". Svaret jag då har fått är 99% av gångerna "ja visst, den har ju ganska bra ljusgenomsläpp så den kommer nog funka galant"

Tillbaka
Topp