Onlytelemark
Ny medlem
Oljiga spegellinser, tokigt repkänsliga?
"nog funka galant" om man får det svaret av säljaren, och inte reagerar på att han inte vet, ja då får man skylla sig själv,,,Pillard sa:Så du menar alltså att om du råkat krascha så kör du sen utan goggles medan snön smälter? (Jag själv kan itne åka mer än tio meter utan för då blir jag helt blind).Utter sa:Omöjliga att följa? Konstigt att jag lyckats följa dom hela livet då.Pillard sa:Hur gör man då när man åker skidor och det snöar, eller skvätter snö på gogglesen? Det som jag hela tiden reagerar emot är att man säljer en produkt som är avsedd för skidåkning (vid skidåkning snöar det ibland och det skvätter en hel del snö, det är lite därför man har goggles) men produkten klarar inte av det den är avsedd för och när man inte lyckats bygga en tillräckligt bra produkt så skickar man med massa skötselråd som är helt omöjliga att följa.
Som många modeller är idag så är det lite som att sälja en båt som exploderar om den kommer i kontakt med vatten...
När det skvätter upp snö på linsen eller om jag kraschar så skakar jag av dom för att sedan låta fartvinden sköta resten. Skulle det vara snö inuti etc så stoppar jag in dom i goggelpåsen i jackan en stund för att låta snön och eventuell imma försvinna. Om det snöar ute så är ju knappast en spegellins rätt val ändå, lite som att klaga på att en sportbil inte fungerar bra på grusvägen till sommarstugan. Den är inte gjord för det, precis som att spegellinsen inte är gjord för sämre väder.
Jag köper ditt resonemang om rätt goggles till rätt väder. Men då ska inte heller butikerna vilseleda sina kunder. När jag har frågat i butiker "vad tror du om den här linsen då, den är ju lite mörk, kommer den att funka även i mulet väder och när det snöar?". Svaret jag då har fått är 99% av gångerna "ja visst, den har ju ganska bra ljusgenomsläpp så den kommer nog funka galant"