Oljiga spegellinser, tokigt repkänsliga?

Pillard sa:
Utter sa:
Pillard sa:
Hur gör man då när man åker skidor och det snöar, eller skvätter snö på gogglesen? Det som jag hela tiden reagerar emot är att man säljer en produkt som är avsedd för skidåkning (vid skidåkning snöar det ibland och det skvätter en hel del snö, det är lite därför man har goggles) men produkten klarar inte av det den är avsedd för och när man inte lyckats bygga en tillräckligt bra produkt så skickar man med massa skötselråd som är helt omöjliga att följa.

Som många modeller är idag så är det lite som att sälja en båt som exploderar om den kommer i kontakt med vatten...
Omöjliga att följa? Konstigt att jag lyckats följa dom hela livet då.
När det skvätter upp snö på linsen eller om jag kraschar så skakar jag av dom för att sedan låta fartvinden sköta resten. Skulle det vara snö inuti etc så stoppar jag in dom i goggelpåsen i jackan en stund för att låta snön och eventuell imma försvinna. Om det snöar ute så är ju knappast en spegellins rätt val ändå, lite som att klaga på att en sportbil inte fungerar bra på grusvägen till sommarstugan. Den är inte gjord för det, precis som att spegellinsen inte är gjord för sämre väder.
Så du menar alltså att om du råkat krascha så kör du sen utan goggles medan snön smälter? (Jag själv kan itne åka mer än tio meter utan för då blir jag helt blind).

Jag köper ditt resonemang om rätt goggles till rätt väder. Men då ska inte heller butikerna vilseleda sina kunder. När jag har frågat i butiker "vad tror du om den här linsen då, den är ju lite mörk, kommer den att funka även i mulet väder och när det snöar?". Svaret jag då har fått är 99% av gångerna "ja visst, den har ju ganska bra ljusgenomsläpp så den kommer nog funka galant"
"nog funka galant" om man får det svaret av säljaren, och inte reagerar på att han inte vet, ja då får man skylla sig själv,,,

Oakley linsen High Intensity Yellow har ett tunt spegel lager och är gjord för skitväder så resonemanget spegel endast sol håller inte. Pink Iridium samma sak där knappast en lins för stark sol.

Onlytelemark sa:
Pillard sa:
Utter sa:
Omöjliga att följa? Konstigt att jag lyckats följa dom hela livet då.
När det skvätter upp snö på linsen eller om jag kraschar så skakar jag av dom för att sedan låta fartvinden sköta resten. Skulle det vara snö inuti etc så stoppar jag in dom i goggelpåsen i jackan en stund för att låta snön och eventuell imma försvinna. Om det snöar ute så är ju knappast en spegellins rätt val ändå, lite som att klaga på att en sportbil inte fungerar bra på grusvägen till sommarstugan. Den är inte gjord för det, precis som att spegellinsen inte är gjord för sämre väder.
Så du menar alltså att om du råkat krascha så kör du sen utan goggles medan snön smälter? (Jag själv kan itne åka mer än tio meter utan för då blir jag helt blind).

Jag köper ditt resonemang om rätt goggles till rätt väder. Men då ska inte heller butikerna vilseleda sina kunder. När jag har frågat i butiker "vad tror du om den här linsen då, den är ju lite mörk, kommer den att funka även i mulet väder och när det snöar?". Svaret jag då har fått är 99% av gångerna "ja visst, den har ju ganska bra ljusgenomsläpp så den kommer nog funka galant"
"nog funka galant" om man får det svaret av säljaren, och inte reagerar på att han inte vet, ja då får man skylla sig själv,,,
Nae, där har du faktiskt fel. Om en handlare ger dig en sådan upplysning om en produkt när det så tydligt framgår vad du ska ha den till så har du som konsument rätt att reklamera med hänvisning till fel i varan. Sen vad man principiellt tycker om det är en annan sak men butikerna försöker lämpa över mer och mer av sitt ansvar på konsumenterna. JAg tycker att det är viktigt att vi konsumenter faktiskt står på oss och kräver det vi har rätt till. Varför ska vi betala butikernas avanser ifall de inte tar något som helst ansvar för produkterna de säljer eller servicen de ger?

Pillard sa:
Onlytelemark sa:
Pillard sa:

Nae, där har du faktiskt fel. Om en handlare ger dig en sådan upplysning om en produkt när det så tydligt framgår vad du ska ha den till så har du som konsument rätt att reklamera med hänvisning till fel i varan. Sen vad man principiellt tycker om det är en annan sak men butikerna försöker lämpa över mer och mer av sitt ansvar på konsumenterna. JAg tycker att det är viktigt att vi konsumenter faktiskt står på oss och kräver det vi har rätt till. Varför ska vi betala butikernas avanser ifall de inte tar något som helst ansvar för produkterna de säljer eller servicen de ger?
I princip så har du rätt, men sedan beror det på var du varit och handlat, tex att handla på Stadium kräver att konsumenten vet vad den ska ha, då säljarna är oftast ganska oerfarna, men om du handlar i en specialbutik på tex en skidort, så vet säljaren vad den pratar om, så även konsumenten har ett ansvar mot sig själv, är du det minsta osäker, gå till en specialbutik, lite dyrare kanske, men du får vad du söker, annars kan du väl kontakta Svt och Plus ;)

Pillard sa:
Det är då man plockar fram reservbrillorna ur ryggsäcken, förslagsvis ett par Scott Classic eller liknande som man kan misshandla utan att bry sig.

mkallstrom sa:
Pillard sa:
Det är då man plockar fram reservbrillorna ur ryggsäcken, förslagsvis ett par Scott Classic eller liknande som man kan misshandla utan att bry sig.
Det är ett alternativ. Eller så gör man som jag skrev. Skakar av snön och låter fartvinden ta hand om vätskan som blir kvar. Men du har helt rätt, säger dom att en mörk spegellins funkar bra i sämre sikt så gör dom fel. Man ska ha en lins med mycket ljusgenomsläpp och gärna en kontrastfärg för sånna föhållanden.

Sen finns det en hel del spegellinser som är rätt ljusa, körde själv en hel del med Spy's kontrastspeglar i sämre sikt. Men då har jag också varit bra mycket mer försiktig med dessa linser när det väl blir blött. Under de 6-7 åren jag var sponsrad så var det 1-3 speglar som blev förstörda, då endast när jag klantat mig och gjort fel (blöta tygpåsar typ bomull är inte bra att ha dom i, syntetmaterial är mycket bättre).

Jag har då gnuggat med handsken för att få bort is pån mina spegelglas fick inte en repa. Är dock försiktig med antifog filmen på insidan och rör aldrig där om glasen är fuktiga

Finns väl ingen lins som klarar både en mörk decemberdag i Sverige och en solig dag i mars på 3000 meters höjd i alperna för att gå till ytterligheter
Köpte Smith . fick med 3 olika linser för 1700

jjosefsson sa:
Finns väl ingen lins som klarar både en mörk decemberdag i Sverige och en solig dag i mars på 3000 meters höjd i alperna för att gå till ytterligheter
Köpte Smith . fick med 3 olika linser för 1700
Själv byter jag goggles i stället för linser mycket smidigare :P

Men de kommer bättre linsbytar brillor nästa år tycker det är lite väl bökigt idag iaf på crowbar

Senast ändrad:
Jag haft ett par oakley med "oljig spegellins" i två säsonger och det är inte en enda repa på dom.. men då har jag också varit rädd om dom.
Det du säger låter ganska otroligt, om det inte var ett par warp brillor

Tillbaka
Topp