Olycka i Romme

SkateBird

Ny medlem
Olycka i Romme
I söndags 1/2-04 i Romme inträffade en "sista åkturen"-olycka. En snowboardåkare skadade ryggen.

Jag satt i samma buss och fick vänta några minuter extra på avgång för att någon skulle besluta om den skadade skulle hållas kvar på anläggningen och köras med ambulans eller om denne skulle sättas på bussen i >3 timmar!!!

Någon kvacksalvare tog beslutet att personen skulle åka buss. Det såg riktigt illa ut när personen försökte gå och sätta sej.

Hur fan dumt får det bli!!! Det är väl ingen tvekan om en vakuumsäck, ambulans och röntgen i sådana fall.

Hade det varit min kompis hade jag haft modet att fatta ett beslut i frågan, kanske borde jag ha gjort det nu oxå. Den skadade hade trots allt mer än fyra personer/kompisar med, varav en vuxen säger "Heja, heja XXXXX! du klarar det" när personen kämpar sig fram till sin stol.

Jag är ingen "alpin"-människa och känner tyvärr inte till vad som är brukligt(kodex) inom denna värld. Men hade det varit dykning så vet jag att man säger till så fort något är fel. Dessutom är man inte rädd för att delge varandra bistra sanningar om sig själv och andra. Allt för säkerhetens och sin egen tillförlitlighets skull.

Olycka i Romme
Fasiken vad fel! Det kan ju fan bli ännu värre om man rör sig och får sitta i en skumpig buss i >3 timmar. Ganska sjukt!

Olycka i Romme
Om han nu skadade ryggen och knappt kunde gå så var det väl JÄVLIGT dumt att sätta honom på en buss? Det borde har varit ambulans direkt, ryggskador ska man inte negligera.

Olycka i Romme
Jag sa aldrig om det var en han eller hon.

Ang. 2:a inlägget:
Vad personen ville göra?
Funderade också på det. Man kanske har frågat "Vill du åka hem eller till lasarettet i Borlänge?". Ju yngre personen är desto mer sannolikt att svaret blir hem.

Men varför skall den skadade behöva fatta ett beslut som "ställer till besvär"?

Olycka i Romme
Det spelar egentligen ingen roll om personen vill åka hem. Personen ska till sjukhuset om det är så allvarligt att personen har svårt att gå!

Olycka i Romme
Jag ska höra efter med några jag känner på Romme vad de har att säga. Återkommer i morgon.

Jag var också där igår, men jag åkte i en annan buss, och märkte aldrig av det inträffade.

Olycka i Romme
Den som olyckas skall aldrig stå inför valet att fatta ett beslut om det är inte uppenbart att skadans omfattning inte är stor. Vad gällande en rygg skulle jag aldrig chansa,

(Musklerna kring ryggen sväller och blir stenhårda vilket är kroppens skydd. Vill det sig illa kan ryggen vara trasig med musklerna håller ihop ryggkotorna. När svullnaden släpper så kan det vara kaputt. Extrem fall men kan hända)

Den andre personen som såg smällen kan vara chockad och inte tänka logiskt och klart. Ansvaret är personalens. De skall finns kompetent personal som kan göra en korrekt bedömning finns inte det jamen fixa det! Aldrig chansa. Det är väl 15 minuter till sjukhus.

En polare knäckte benet på Tunatuttens parkering en vanlig vardag mitt på dan. Vi ringde ambulans och bad dom plocka upp killen. Svaret är lite märkligt:
- Har ni ingen bil så ni kan skjutsa honom?
- Ingen med bår blev svaret och ambulasen kom.
Kanske ett Tuna syndrom? Eller är det ett landsting är kris?

Olycka i Romme
låter konstigt!!
jag bröt handleden så den denstod åt ett annat håll i Romme för några år sedan och de var mycket duktiga där tyckte jag. De drog den rätt(AAAJJ!)och reglade upp den i sjukstugan. Jag fick dock besluta om ambulans eller egen skjuts till Falun sjukhus. Hade jag inte haft min dåvarande kille med så hade ju allt blivit mer komplicerat med pengar, transport fr.sjukhuset mm...så det är ju trist men kanske möjligt att det var anledningen till deras(flickvännens) beslut...för man ska ju hem fr. sjukhuset också och de gör inga ingrepp om man inte är på semmaster på den ort man skadas.
Jag blev tillfälligt gipsad trots att brottet var så att gips ej höll det ihop och att det absolut behövdes operation...fick dock första operationstiden dagenefter på SÖS i Sthlm.
Trist med ryggskador är också att det undersöks inte efter en annan skada om man själv ej säger till.
Hoppas att killen i Romme inte blev allvarligt skadad och genast tog hand om det efter den (troligtvis)plågsamma bussfärden.

Olycka i Romme
KingPin:
Korrekt bedömning av t.ex. en spricka i kotan görs med röntgen.

AasaB:
Jag tror att sjukhuset fixar det där med en faktura i värsta fall. Om inte det, så tycker jag att arrangören kan göra det. I slutändan går det nog på en försäkring ändå.

Om det är så att dom inte gör ingrepp på olycksorten så kommer man åtminstone transporteras till platsen för ingrepp om det krävs ett ingrepp, annars är ju allt frid och fröjd.

Olycka i Romme
Enligt uppgift från närvarande vid undersökningen, var det sjukvårdarna på plats som gjorde bedömningen att bussresan var okej.

Olycka i Romme
Jag var med på samma buss och tränar i samma gymnastiklag som den skadade. Skadan var inte så allvarlig, hon har tidigare skadat ryggen pga gymnastiken och var mest rädd för att få tillbaka det.
Det var flera kompetenta personer närvarande som tog beslutet och jag tror faktiskt att de tog rätt beslut. Jag kan komma med mer info om den skadade sen om någon vill ha!

Olycka i Romme
Och tanten som skrek kan du ju ignorera, det var flera som störde sig på henne under resan, hon sa kanske inte alltid de rätta sakerna!

Olycka i Romme
Med andra ord så gjordes rätt val av sjukvårdarna.

Jag vet SkateBird varit med som andre man vid olycka min reflektion om ryggskada syftar i ett budskap:
Aldrig chansa som tex. ta Snowboarden ner till sjukan med tre trasiga kotor.

Over and Out.

Olycka i Romme
Ok, det var väl lyckligt denna gången då.

Har hört av en kollegas mor som är läkare att det inte finns mycket alternativ.

Jag står nog fast vid att "kotsprickor upptäcks med röntgen". Sen att det blir besvärligt att ta sig hem, dyrt etc. eller dylikt ovidkommande, ger jag inte mycket för att ens begrunda vid ett beslut. Det går fetbort.

Om man dessutom redan har en skada..... sorry, jag fattar inte logiken riktigt.

Men, jag ger upp. Vet inte vem som har rätt.

Så kontentan blir att jag inte ställer mig upp och protesterar nästa gång det händer, om det nu inte är min kompis förstås.

Olycka i Romme
Skadan hon hade (innan) var inte allvarlig och var borta hon var bara rädd att få tillbaka den.
Och självklart ska man vara jätteförsiktig vid ryggskador och det var dom.
Självklart ska man protestera om man tycker att något är fel, men man måste alltid få all fakta för att få en rätt bild av det hela!

Olycka i Romme
Jepp, korrekt... en röntgenbild ger t.ex. en rätt bild... :o) (Skojar bara...delvis :o)

Nej jag hade/har inte all fakta, det verkade bara riktigt illa.

Jag är ingen expert och har ingen direkt eller indirekt erfarenhet av sånt här.

Funderar dock allvarligt på plastkotor och kruka, även om jag inte åker så aggressivt.

Tack för all respons och sköt om er mina vänner.

MVH
SkateBird

Olycka i Romme
ja romme har ju i snitt 15 benbrott om dagen knäck det ni... dom skiter i å ta ambulanssen med vissa å tycker in en klass från rinkeby i en minibuss å skicka alla på röntgen på en gång :D

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp