olympus u700

olympus u700
Är det Olympus digitala kamera µ 700 du syftar på?

Ofta är det mycket nyttigt att läsa användarmanualen, man lär sig alltid något nytt om inget annat.

Om du av någon anledning inte skulle ha någon sådan kan du ladda ned en basic manual här:

http://www.olympus.co.jp/en/support...load/manual/zoom_mountcover/bman_mju710_e.pdf

Det finns även en lite mer avancerad manual:

http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/digicamera/download/manual/zoom_mountcover/man_mju710_e.pdf

Börja med dessa så har du en bra grund att stå på.

Själv har jag inte provat kameran, men vad jag läst om den så saknar den nästan helt manuella inställningar och har istället 23 "Scen Modes". I så fall är det bra att lära sig dessa noggrant, så kan nog kameran utnyttjas maximalt vid varje tillfälle.

olympus u700
tack! jag har läst manualen men vissa saker förstod jag inte och när jag skulle använda dom.
tillexempel när man ska ändra skärpan så står det: iESP kameran avgör vilket motstånd på skärmen som skärpan ska ställas in på. även om motivet inte befinner sig i mitten på skärmen kan skärpan ställas in. SPOT valet av skärpa baseras på motivet inom AF-markeringen

och man märker inte av skillnaden på SPOT läger och iESP läget

Senast ändrad:
olympus u700
SPOT-mätning brukar just vara som du beskriver. Man mäter bara i en punkt ( i detta fall innom AF-markeringen), detta är mittpunkten på bilden (om du nu inte skulle ha en kamera där du kan välja olika zoner, men det brukar bara finnas på mer avancerade kameror). Om du då tar en bild i SPOT läge med motivet i mitten, och sedan en bild i iESP läge kommer du antagligen få samma resultat, just för att motivet är i mitten. Skulle du däremot inte ha motivet i mitten (AF-zonen) av bilden kommer du nog få olika resultat.

iESP är namnet på det man vanligtvis kallar för autofocus, kameran räknar alltså ut focuseringspunkten själv.

olympus u700
kolla på en utav mina bilder. det är gräs och hav i bakgrunden. hur fick jag det så? och vilken inställning har jag använt tror du? de va ett tag sen jag tog den bilden så kommer inte ihåg om jag hade ngn inställning

olympus u700
Näst intill omöjligt att gissa vad du haft för inställning. Hade det varit en vanlig kamera där du kunde välja bländare och slutartid hade det varit något annat, men nu har du ju tydligen bara förprogramerade program.
Gissar i alla fall att det inte är något landskapsprogram, då skärpedjupet är relativt kort.

Ut å fota och prova, det finns inga genvägar till den perfekta bilden =)

olympus u700
haha ok tack för hjälpen:) en liten fråga till. nör jag låser skärpan och tar kortet så blir det inte så tydligt vart fokuset ligger på? jovisst man ser ändå lite vart det är men sen ska det väl vara suddigt runt omkring?

olympus u700
Nu försår jag inte riktigt vad du menar. Provar att svara ändå.
När du tittar i sökaren innan du tagit bilden ( inte kortet, kort stoppar man i bankomaten ) kan du antagligen inte se något "suddigt" område, detta då sökaren ofatast är opåverkad på en kompaktkamera, dvs du ser ej genom objektivet. Om du kikar på displayen är det nog också svårt att se skillnader, om det inte är ett mycket kort skärpedjup.
På en mer avancerad kamera (oftast en systemkamera) med flera focuseringspunkter, markeras den aktuella. Här är det också lättare att se resultatet då sökarens bild är den slutgiltliga, dvs bilden som går genom objektivet och de faktorer som påverkar den (tex bländaren som ocskå påverkar skärpedjupet).

olympus u700
fattade inte det där sista fullt ut. aja tack för hjälpen.

en sista fråga... när tycker du att man ska byta till en systemkamera?

olympus u700
När du känner att du inte kan utveckla din fotografering mer för att din kamera sätter stopp, då är det dags att byta. Det behöver inte bli bättre bilder bara för att du har en dyrare/nyare/bättre kamera, oftast blir det istället en massa nya inställningar som man skall lära sig. Men när man väl behärskar dessa så får man underbara resultat. Men som sagt, dyrast är inte alltid bäst.
Passa på att låna en systemkamera så kan du pröva hur det känns och om det är något för dig.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp