Omöjligt att åka offpist med brädåkare eller......

Hej

Har nu varit nästan en vecka i Chamonix med min grabb som åker bräda. Vi har kört rännor runt Brevent och klättrat lite men nu börjar tålamodet ta slut. Det är ju hopplöst att åka högalpin offpiståkning med brädåkare. För att inte reta alla brädåkare omedelbart vill jag poängtera att det inte är utför som det är något problem utan uppför och framförallt att traversera. Jag vill gärna ha tips på hur man som skidåkare kan njuta av sällskap med brädåkare uppför och horisontellt PÅ VÄG till branterna och korridorerna. Annars får jag vackert meddela honom "skip the board, skip the problem".

Problemet är att det är busenkelt med långa traverser på skidor med hjälp av stavar men det fungerar inte med en bräda, det är ideliga kliva i och ur bindningarna som tar tid, och väl ur sjunker man ned. Hopplöst!

Åker man sedan det minsta för lågt kan man med skidor klättra upp, även i lössnö, men har ni sett en brädåkare försöka klättra med bräda. Till och med en snigel skulle klara sig bättre i lössnö.

Kort sagt, stämningen blir inte den bästa om man hela tiden skall vänta, vänta, vänta, medan snön blir uppåkt.

Tips efterlyses, och nu vill jag inte ha tips typ; "åk inte där ni behöver traversera" eller "lär er vänta och ta tid på er".

Finns det några brädbindningar som är blixtsnabba att hoppa i och ur och som fungerar i 50 gradiga lutningar?

Skall man ha med sig teleskopstavar med något clip-on fäste på ryggan?

Snöskor fungerar ju uppför på längre sträckor men att både hoppa i och ur bräda OCH snöskor verkar bökigt.

Någon som har bra idéer?

Flowbindningar löser väl den långa tiden det tar att ta sig ur och i snowboardbindningen iaf.
Har åkt med en med sådana bindningar i en vecka på Cervinias flaka transportsträckor nu. Och det gick alldesles utmärkt, han hoppade i och ur bindningen i farten, mycket smidigt.

Sen är väl snöskor det enda man kan använda för att hindra att man sjunker ner?

det går ju att skaffa sig en splitboard det löser ju dina problem, men har ingen aning hur en sån är att åka på mm. Det får någon annan berätta.

Här är i alla fall en länk så du vet vad jag pratar om.
http://www.couloirmag.com/gear/snowboard/burton_split_preview.htm

Flow är annars ett alternativ till bindningar som är snabba att kliva ur och i, hade/har ett par på min gammla bräda och tycker dom är helt ok även om ett par vanliga t ex Burton cartel är skönare att åka med.

Det borde vara lag på att alla brädåkare ska ha ett par teleskopstavar på/i ryggan.

Allvarligt. Ska ni åka utför eller på tvären? Problemet verkar
ligga i att ni ryggar för de bästa sluttningarna.
Bli ett med berget, sluta leta efter ursäkter. Lär din son att
varje travers är ett förlorat åk. Rikta spetsarna eller
spetsen mot dalen och låt gravitationen styra. I döden och på
Candy Ass Bar är vi alla bröder.

Mvh.

Teleskopstavar funkar bra att staka med på traversen och ökar även på tempot om man bara knallar uppför. Att tänka på med Flowbindningar är att de kan vara rätt jobbiga att traversera med på tåskär då hälgreppet inte alltid är det bästa. Annars vetefan, nog bara att inse att på uppvägen är skidor att föredra, neråt är väl en helt annan diskussion... //JL

nja det jobbiga med snowboardåkare är att dom itne pallar att åka på skär längre sträckor

Nja, splitboard tror jag inte på. Det måste ju ta om möjligt ännu länge tid att ställa om mellan åkning och klättring. Förmodligen bra då du skall göra toppturer men inte annars. Tipsen hitills verkar vara Flow-bindningar och teleskopstavar. Finns det inga andra bindnigar som är snabba?

Snöskor är det enda som gäller. Jag ser inte på vilket sätt bräda skulle vara jobbigare än skidor när man ska uppför. Spänner man fast den på ryggsäcken så är det ju lugnt att klättra.
Och att det skulle ta sån jäkla tid att knäppa på och av brädan känns sjukt överstressat. Vad är ett par minuter extra under ett par timmars topptur.

Visst att brädåkare aldrig kommer kunna ta sig lika snabbt uppför som skidor med stighudar ... men det är ju en avvägning man får göra. Vissa åker bräda för att det är skönare på väg ned, och då får man ev ett par åk mindre per dag - men personligen så har jag aldrig varit med om att jag känt mig stressad över att det tar så lång tid uppför. Att gå uppför är ju en del av njutningen.

Ett par korta twintips på ryggan kan vara en lösning, det har jag sett folk som har.

Men återigen ... att bindningarna skulle vara problemet låter mest som mesgnäll. Väg det mot tiden det tar att hitta en utlöst skida i puder. Hur stressad får man vara. Chilla lite nu.

Skaffa såna där bindningar så man bara klipsar fast skorna i brädan, det är kanske flowbindningar som ni säger men jag vet inte vad det heter, Då är det bara att trycka dit fötterna, och sen trycka på en knapp typ, för att lossa. Sen ett par teleskopstavar i ryggan är nog fint!

Eller så kan du ju dra fram några riktigt fina skidrullar med, Jon Olsson, Sverre, Kaj, Henke och några mer, och visa han 55 meters droppet Jamie Pierra drar med skidor, (finns på filmer på freeride, här alltså) Och sen säga: Så här kan man inte göra med bräda :P Hyr ett par twintips åt han nån helg i Åre eller så, så kanske han får upp intresset för skidor!

Lösningen är ju att byta bort Shampoo-X mot ett mer relaxat ställe där du inte bara får ett åk på dig innan det är slut på det nya lappmöglet.
Våga dig utanför de stora allfarts vägarna och upptäck kanonställen där du slipper stressen.

Sitter och klurar på det där, är själv brädåkare och har alvarligt funderat på att köpa ett par feta skidor att kunna ha för sådanna här äventyr.

En annan ide som jag funderat över som kanske är lämpligare för detta problem skulle kanske vara att man utnyttjar ett step-in system typ emerys som egentligen bara är en bottenplatta som man trycker fast dojjan i. Om man har en sån bindning på brädan och sedan har ett par snöskor som man meckar fast likadana bindningar på så borde bytet mellan snöskor och bräda gå hyffsat fort.
Sen är det altid bra att ha ett par 3 delade teleskopstavar på ryggan, underlättar i många situationer.

Dock är detta bara en ide som säkerligen går att såga på vissa punkter och förbättar på många andra, men det skulle kanske vara ett steg i rätt riktning.

Men att en brädåkare skulle vara snabbare uppför stämmer ju bara om man har freeride bindning och stighudar på skidorna. Om man går längs en redan uppspårad led är ju brädåkarn knappast långsammare, och ifall man lägger nya spår i pudret är brädåkarn snarare snabbare.

Däremot på traversen får dom slita hund stackarna... Mot det kanske en lång teleskopstav kan hjälpa som sagt, men där är nog alltid skidåkarn snabbare.

Med hardboots så kan man åka på skrå hur långt som helst på bräda - stepin med hardboots är också supersnabba av och på. Med en fet swallowtail så sjunker man inte ned och fastnar.

teddo om du skråar med brädan tappar du ju massor av fallhöjd. med skidor kan du ju mera gå i snön på skrå och behålla all fallhöjd lätt.

freddief->
Läs om frågan - det här var inte en fråga om det var bäst med skidor eller bräda.
Frågan var vad man kunde göra för att få brädan att funka bättre offpist.

försk att få honom att inse att man måste ha bra fart om man ska traversera långt,sen så ska han försöka att åka så högt som möjligt. då ha man möjlighet att få mer fart på slutet av traverseringen. Det brukar funka för mig. Jag åker alltid med skidåkare och oftast kommer jag lika långt som mina vänner, visst kan det ibland skita sig och man får vika av tidigare. Mycket hänger nog på hur uthållig man är. Det är trots allt mycket jobbigare att traversera på bräda än skidor, vilket är väldigt synd. Det andra problemet med att han inte kan klättra med boots är bara skitsnack. Mycket skönare att traska med boots. Brukar oftast komma upp först av alla. Får också spåra ofta. Han är nog inte villig att traska.

//Larsson

Dom brädåkare jag åkt med har iallfall inte haft några problem med att hänga med, förrutom då på traversen, så jag ville bara belysa traversens förbannelse. Jag inser att det kanske var onödigt. Det var dock inget försök att babbla om att skidor är mycket bättre än bräda osv.

Carry on private!

Potatens lösning är ju den enda rätta.
Det näst bästa är ju att endast åka med folk med samma utrustning.

Jasså, du skyller ditt eget tillkortakommande på din son. Som farsa skall du ju vara ett föredöme. SÅLUNDA SKOLA DU SLÄNGA SKIDORNA OCH SKAFFA BRÄDA!!

Tillbaka
Topp