Onda benhinnor, hjälp mig

Kronan

Ny medlem
Hej!
Jag har ett problem att när jag hoppar mycket så får jag lätt väldigt ont i mina benhinnor. Finns det några bra pjäxor som man kanske inte får så ont i benhinnorna med. Eller är det kanske ett vanligt problem. Har kollat lite på salomon 1080 är dom bra?

tack i förhand!

hej!
jag har samma problem, det är fruktansvärt.. men jag har ialla fall fått ett ganska sjukt tipps:det går inte bota men minska! eftersom benhinnorna blir inflamerade så går det att minska med till exempel ipren eller nåt, så det bästa skulle alltså vara att innan man ska ut i backen så ska man ta ett par tabletter och även ge benhinnorna ismassage (ställ en plastmugg med vatten i frysen tills du får en isrulle som du sedan rullar på det onda benet) sen är det bara att åka. antagligen blir det bara värre efteråt men det är kanske en lösning för stunden.

//

Tja!

Onda benhinnor är ett rätt vanligt problem, speciellt om man hoppar mycket. Vad har du för pjäxa nu? Det många gör är att de inte drar åt pjäxan ordentligen högst upp vilket gör att det blir ett glappmellan ben och sko, det gör att benet flexar emot pjäxan hela tiden vilket resulterar i ömma benhinnor. Du kan även pröva en formgjuten innersko eller sula vilket gör att foten sitter mycket bättre fast i pjäxan än en "vanlig" innersko. Kostar en hel del men är värt vartenda öre. Ett annat tips du kan pröva är att ta en tvättsvamp, klipp itu den och lägg mellan ben och pjäxa. Det är dock en lösning som inte är vidare långsiktig...
1080 är en bra pjäxa om du ska hoppa mycket, pröva dock ut dessa NOGA innan du köper. Pjäxor är skidåkningen!

Lycka till!

Mvh
Andy

formgjutna sulor från 600 kr/paret på team sportia strömstad.

guld i både slalompjäxor som snowboardboots!

alltså hjälper sulor mot ont benhinnor? ja tippar på ett nej där ja...det finns en speciell salva som e bra,vet ej vad den heter bara.sen om man tränar muskeln på framsidan hjälper det nog bäst...tips! spela trummor o kör mycket dubbel tramp de får man rätt muskler av! he he

Hola

Ont i benhinnorna har väldigt många och det är extremt frustrerande och förstör åkningen, därför ska du:

1. Strecha benhinnorna varje dag när du åker och en vecka innan du ska på skidresa.
Sitt på huk böj in ena benet under dig och balansera med all tyngd på tårna på det andra benet.

2. Köp ett par dyra skidstrumpor, med förstärkningar på smalbenen och se till att de sitter rätt och att inte understället knölar sig.
Nya skidstrumpor tog så gott som helt bort mina benhinnesmärtor.

3. Ett lite mindre beprövat tips, jag har hört från diverse källor att smärtorna kan lätta om man rakar benen.

Hoppas du får njuta av smärtfritt hoppande.

En salva som är grym är Orudis. Finns bara på recept men det är bara att be sin snälla doktor att skriva ut. Den är både bedövande o inflamationshämmande- grym helt enkelt.

Mitt tips är att träna Tibialis anterior (muskeln på framsidan).

hade samma problem innnan, funkar inte att köra på orudis varje dag.
vissa gym har speciella maskiner för framsidan. men annars får du hitta på nått. typ att nån håller ett rep runt din fot medans du drar den uppåt. Kan även trycka med din andra fot medans du pressar upp din fot.

ttror inte du ska börja raka dina ben :) utan träna och strecha somjohan sa.

hoppas det blir bättre. ha d.

Hej!
Jag har haft problem med benhinnorna i massor med år.

1. Sjukgymnasten säger. Stretcha musklerna på framsidan samt träna musklerna både på fram och baksidan. Tåhävningar och omvända sådana.

2. Bästa alternativet: Byt pjäxor. Allt över 100 flex är för hårt. Max 90. det finns något seriös modell (Nordica tror jag) som har möjlighet till variabel inställning 70-90. Att du sedan spänner pjäxorna hårt runt övre delen utgår jag ifrån. Dem får ej glappa!

3. Ortopedtekniska (Danderyds sjukhus har erfarenhet) gör formsydda benskydd. Används ofta av puckelåkare. Detta har dock ej funkat på mig.

Lycka till!
Mårten

Hej
jag måste tacka för all hjälp jag har fått hitils men är mycet intresserad av flera saker som man kan göra om någon vet. Undrar också vad salomon 1080 pjäxan har för flex
MVH Fredrik

jag har en lösning som heter duga...
en feg variant är att strecha och smörja med linement och sånt skit. Ett sådant som är bra är vanligt häst linement.
Nåt som löser allt är att du tar ett snowboerd spänne eller någon annan typ av spännrem och spänner den längst upp vid pjäxkanten så den sitter totalt stenhårt så är det inga problem att köra aggresivt och fruktansvärt hårt.... inget glapp=ingen smärta.... eller så köper du Rachiell päjxor som har riktig flex, det tar aldrig tvär slut som normala pjäxor gör... Många av de stora åkarna kör på dom, Seth Morrisson, Aron Mcg. Shuan Mcconkey, och självaste Glen plake....

Tror att det enda som kan hjälpa fullkomligt är att käka voltarene innan du ska ut i backarna. Hade samma problem under en hel säsong i alperna. Har man riktigt ont funkar det inte med att stretcha. Är dock inte alltid just benhinnorna som är orskaken till smärtan, kan lika gärna vara ömmande senor eller muskler i underbenen. Den voltarensalva som är receptfri funkar inte 100%, utan det är piller som gäller...

Jag skrev om benhinneinflammation som uppstår vid snowboardåkning på mitt spec.arb. och det jag har lärt mig av det är bla.:

* Massera inte benhinnorna om du har en inflammation. Då du ökar blodcirkulationen ökar du även inflammationen.

* Träna rätt innan säsongen drar igång (och använd rätt skor med bra dämpning om du springer).

* Använd rätt dojor under säsongen.

* Vila benhinnorna direkt du får ont.

* Om du anstränger benhinnorna vid inflammation kan en sk kompartment-skada uppstå på benhinnorna (kompartment kan enkelt beskrivas som ett jack i benhinnan) och det måste operaras...

Lycka till och hoppas att du slipper besvären.

Bland friidrottare är det vanligt att man åker på benhinneinflamation när man byter underlag (inomhus till utomhus i allmänhet) utan att dra ner på träningen.

Tipset är alltså att försöka att öppna lite lugnare i början av säsongen (fattar att det är för sent nu men kan vara nåt att tänka på framöver).

Ett bra tips som funkar för vissa är att raka smalbenen..
Lite bögigt med det blir inget hår som skapar irritation på benhinnan.

// Macke

Brukar inte hoppa men får ont när jag brukar springa eller rättare sagt innan nu e de inga problem längre...Så tipset e gå till en fotverkstad låt dom undersöka dina fötter å gör ett par helgjutna fotinlägg Super!! sen som lite reserv kan man använda siduro någon slags gele som finns på apoteket... Hoppas de funkar..

// LOviSA**

en sak som inte är till någon hjälp utan bara en fråga, vad exakt är det som händer vid en benhinninflamation, är det helt enkelt så att det är benhinnan som blir inflamerad? jag har även hört något om att de är en muskel som bli övertränad och trycker på hinnan och att det är därför det gör ont ??? :S

Va hos idrottsskadekliniken och doktorn sa till mig, Vanlig zon salva som är receptfri. och TRÄNNING stå med hälarna på en kant typ tröskel, peka med tårna innåt och upp och ner med fötterna fortfarande med tårna innåt.
Det va det enda och bästa sa doktorn så försvinner det för gott.
Tack för mig!

Innan du går och lægger dig på kvællen skall du i en silverbægare (tenn går också bra men INTE koppar) blanda: Saliven av en snuskig farbror. 2 øronvax från en fet katt. Några hår från en slarvig kock, ømsat ødleskinn och gamla ægg.
Blanda brygden noga och værm bægaren med flamman från en brinnande cederkvist. Nær det børjar osa brænt skall du dricka. Det ær viktigt att du tømmer bægaren i 3 slurkar, varken mer eller mindre.
Gå dærefter baklænges 13 stora steg, tænk skamfulla tankar till du rodnar. Sæg fula ord till en gammal dam. Lyssna på rock sent på kvællen på høg volym, æt godis och gå sedan och lægg dig utan att borsta tænderna.

Dagen efter ska du skita i en bigpacklåda och ta det till ett orakel. Sen kommer alla dina bekymmer vara borta.
Lycka till!

Det enda som hjälper mot skador är att man vilar och sen tränar så att man är förberedd inför säsongen.
I alla fall av överbelastningsskador är att man ökad belastningen/påfrestningen på muskler, senor och muskelfästen för fort.

Det vill säga: styrketräna och löpträna några månader innnan du skall åka.

Onda benhinnor är ett satans elände!

Träning är givetvis den optimala vägen för att undvika värk. Själv brukar jag bortsett från förebyggande träning (som ovan beskrivits) raka den främre del av benet som ligger mot plösen i pjäxan. Har vid ngt tillfälle fått förklarat man genom rakade ben undviker att hårstråna ligger och irriterar hårsäckarna, vilket förhindrar inflammation i detsamma. En inflammation som tydligen kan sprida sig till benhinnorna (?!?!). Hursomhelst så mår mina benhinnor bättre sedan jag började raka benen innan jag hoppar i pjäxorna och ja...det ser fult ut...

Kör hårt!
/A

köp ett par ilägg som är uppbyggda vid hålfoten,de rekomederade en sjukgymnast mig...smörj även in benet ibland med en muskelsalva typ theranyl,orudis...m.m

istället för att raka benen så ska du ta en tinn damstrumpa. silkestunn och den funkar toppen för mig.. jag lämnade in mina pjäxor till alpingaraget och dom la in inlägg på sidorna om plösen så att trycket inte belastades på benhinnorna.. de hjälpte en aning.

snaken

Hallo!
Før mig var det flera olika saker som hjelpt mig att bli kvitt problemen.

* Riktig teknik. Vem som helst får problem i underbenen om man har fel teknik. Tenk på att aldrig bryta i støveln, rikta krafterna rett ned i skidan. Landa hopp mitt i støveln. Typiskt er att många åker med øverddriven bakvikt, legg heldre trycket på helarna och bøj mer i kneleden istellet.

* Trening. Om underbenet er starkt minskar man risken før å få problem.

* Rett støvlar, jag skaffade Kneissel Flexon som har en skonande løsning på flexen. Genom att støveln er øppen framåt och flexen bestems endast av tungan blir flexkurvan smoothare. På traditionella støvlar endras flexen drastiskt nar skalen treffer varandra. Tenk ochså på støvelns vinklar, både framåt och till sidan.

* Uppvarmning. Se till att vara uppvarmd infør varje åk och frys inte om føtterna.

* Formgjuten innerstøvel. Alla førstår att det i vart fall inte kan bli semre av det.

* Formgjuten sula. Om foten står riktigt minskas spenningar i underbenet.

Om du følger alla dessa råd bør du bli kvitt problemen. Jag har inte haft en ont dag sedan jag fick bukt med det. Prata med andra som åker mycket, racerfolk och andra, de har ofta bra tips. E-dog

Jag hade ruggiga problem med benhinnorna förra säsongen, kunde knappt få på mig pjäxorna ibland.

Förra året hade jag ett par Dolomite Sintesi 7.5 FF med 100 i flex. I år har jag bytt till ett par Salomon 1080 med 85 i flex och har knappt några problem alls. Jag har också inhandlat vetekuddar på Naturapoteket som jag värmer upp och lägger mot benen på kvällarna när smärta börjar uppstå.

Detta funkar relativt bra för mig. Vetekuddarna går också att kylas ner på samma sätt.

Jag var senast igår hos doktorn och frågade vad jag skulle göra med mina benhinnor. Började fick ont förra sommarn av fotbollen och sen i vinter har det varit likadant pga skidåkningen. En dålig landning och hela dan kan va förstörd! Doktorn sa att det inte finns något medicinsk som kan hjälpa utan att köpa riktiga sulor som ger bra dämpning är nog det bästa.

När jag låg i lumpen fick jag skitont i benhinnorna när vi löptränade, läkaren skickade mig till en ortopedklinik som gjöt ett par sulor. Det är dyrare än sportbutikernas men mina problem försvann direkt och jag känner ingetnting. Eftersom jag krigade fick jag det ju gratis men det är fan värt pengarna det kostar om man slipper besvären. Enda problemet med de iläggen är att de inte isolerar mot kylan ett dugg så om man inte har något mer i pjäxan börjar man frysa så fort man går utanför dörren.

Om du fortfarande går i skola/gymnasium så skall du gå till sjuksyster och berätta om problemet. Antagligen blir du skickad till en ortoped där du får ett par sulor som kan användas i både skor, pjäxa, boots m.m. Dessutom får du rabatt på inlägg av den här typen av din skola.

Som alla andra säger så är det även bra att träna upp musklerna i och runtomkring dessa drabbade områden.

Senast ändrad:
Hej!

Mitt tipps är att du tar en bit skummgummi å klipper isär den så du får 2 st långa remsor. Sen stoppar du en på vardera sida om smalbenet! De har jag hört ska funka för då fördelar du juh ut vikten på en större yta!

MVH // Olle

Det har varit ganska vanligt...vad jag vet iallafall...att knapra Voltaren...som är inflammationshämmande....mot benhinneknas. Jag har själv gjort det, men ville bara säga att den tabletten är INTE bra, har en massa dåliga biverkningar har jag fått reda på nu =( Tänker inte ta den mer.... Satsa på träning, bra pjucks osv istället...

Tillbaka
Topp