önskar tips ang Italien

önskar tips ang Italien
Hej,
Vi har en tanke att flyga med Ryanair till Bergamo för att sedan ta oss till trakterna av Val Gardena. Nu vill vi ha massor av tips om hur man smidigast tar sig till skidorten, vilken ort ska vi ska välja, vart ska vi bo ? Vi är två familjer med tre ungdomar, 11,13,14 år
Någon som vet vad ett liftkort för typ 4-5 dagar kostar samt kostnad för skidhyra samma tid ?
Planen är att åka typ ons-sön.

Tacksam för alla tips !
/Ljungdahls

önskar tips ang Italien
Jag skulle slå ett slag för att hyra bil om ni har möjligheten. Det underlättar rätt rejält om man vill ta sig runt lite mellan de olika orterna (istället för att köra Selle Ronda). Sen beror det lite på vad ni har för krav, är det ski in/ ski out som gäller eller bor ni hellre bra men inte direkt i backen? Cortina är ett väldigt fint alternativ om man inte orkar dra sig runt i hela Dolomiti Super Ski men också det som är dyrast när det kommer till boende & käk. Området håller def. 4-5 dagar utan problem om snötillgången är bra.

Canazei är helt ok, samma sak med Arabba/Marmolada. Sen är de flesta hotell som jag bott på i Italien ganska spartanska så värt att kolla runt på booking/hotels för att se vad som skrivs om dem. Vi brukar alltid köra på bil och sen försöka hitta ett agriturismo så nära som möjligt. Bättre mat, bättre pris och oftast samma standard. Sen kan det självfallet även vara värt att slå en signal till de ställen som är uppbokade på sidorna, många gånger har vi fått rum ändå.

Värt att kolla för boende, mindre utbud men en del lägenheter:
http://www.dolomites.org/

Busstransfer finns från alla flygplatser i närheten så det bör inte vara något problem och heller inte särskilt dyrt. Det är dock drygt 20-25 mil till Cortina från Milano/Bergamo.

Skidhyra finns allt mellan himmel och jord beroende på krav. Som på de flesta ställen så har de olika nivåer och ofta även touring (rambindningar) om man vill ha det. Från €50/vecka till €35/dag, beror nog också lite på vilken ort ni hamnar i till slut.

önskar tips ang Italien
Hej,
Gratulerar till ett mycket fint val av resmal for er familj. DOlomiterna ar en riktig parla.
Jag har bott i Italien och varit i Val Gardena manga ggr och da oftast i Selva som ligger langst upp i dalen. Mycket fint pa alla satt med tillgang till alla delar av det enorma liftsystemet. Och om familjen vill dela upp sig sa kan man latt gora det och sedan motas i byn till lunch utan att vara jattelangt ifran varann. Selva ar alltsa mitt grundtips aven om det nog ocksa ar dyrast.

Men det finns helt ok inkvartering i utkanten av byn. Leta pa Booking.com. VAr generellt inte radd for tre- och tvastjarniga boenden. Det ar hog kvalitet pa det mesta i denna region.

Aven Corvara och Colfosco ar trevliga och vackra med utmarkt placering i liftsystemet. Canazei och Campitello har nackdelen att man liksom bor i dalen nedanfor liftarna (utom kabinen som tar dig upp). Arabba ligger i den brantaste delen av systemet och byn ar litet morkare och mindre mysig.
Cortina som namndes ar fint men aven dar maste man borja dagen med en kabinlift (och oftast ner till byn igen nar man ska hem). Aven om Cortina ar litet lyxigt sa gar det att hitta en del billiga trestjarniga hotell till ok pris, jag har sjalv t ex bott pa Hotel Montana mitt i byn.

Jag rekommenderar ocksa hyrbil om ni ar fem (eftersom buss etc kostar en del per person). Men ni kommer nog inte att behova kora runt i bilen sarskilt mycket nar ni val ar pa plats.
Anvand garna ocksa platsens egen soksida for logi sa kommer ni att fa massor av forslag.
https://www.valgardena.it/en/holidays/accommodation-search/

Ursakta att det inte finns prickar pa mina bokstaver, jag bor i Sydney just nu.. :-)
Fraga garna mer.
mvh Fredrik

önskar tips ang Italien
Vi åkte till Italien och Canazei med familjen då gubben fyllde 60!
Vi bodde då nästan uppe i passet passo pordoi på ett hotel som heter Gonzaga, trevlig personal, pool och inte så farligt dyrt. Ligger bredvid en lift som tar en till systemet. Perfekt att det ligger lite högre upp då man slipper köerna nere i dalen på morgonkvisten!
Pisterna är magiska mot arabba och jag måste rekomendera att åka stora gondolen från marmolada hela vägen upp! Då vi var där så hade det inte snöat på ett tag så offpisten var inget att hänga upp i granen. Kunde dock se bra möjligheter om det hade funnits bra snö.

Vi gjorde så att vi flög till Venedig och körde bil därifrån, 30mil ungefär och tog 4timmar, mäktigt att se vinfält efter vinfält övergå till 2000meters bergstoppar.

Snödjup

Tillbaka
Topp