Önskar tips på skida

Jorlen

Medlem
Önskar tips på skida
Hej.
Då det är dags att byta ut ett par äldre elan Stinger från 2001 till ett par mer moderna skidor och även passa på att byta bindning till en Meidjo så skulle jag vilja ha tips på en lämplig skida.

Blir mest åkning i pist men skulle även vilja gå på topptur någon gång.
Allmountain skida?

1, 70 lång och 95 kg tung.

Låt höra....

/ Karl

Önskar tips på skida
Får känsla att Meidjo inte är så vanlig i Sverige. Regnar nog inte in svar av faktiska användare.

Kluriga är ju att mjuk:lätt skida där finns risk dra ut skruvarna ur skidan.

För Medijo finns kanske lösningen:

Med en sån platta hade det varit kul prova scott superguide eller Dynastar m-free.

Skidor jag provat som alpinskida och gillat som varit lite lättare men finna i pisten är : Elan ripstick , völkl blaze.
Extrem fusion har jag läst några som blivit nöjda med som telemarkskida(med freeride som bindning).

Uppdatera gärna med vilken skida det blev.

Önskar tips på skida
Ja Stingern, det var en fräsig skida. Kan tänka mig en BD O2 på den så hade man en giftig setup. Har hänt en del sen dess.

Black Crows Camox Freebird med en Meidjo-bindning är kattens pyamas! Det är i alla fall den setup jag har, när jag ids åka telisar. Så jäkla kul att åka på. Disclaimer för att det är en fem-sex år gammal variant och att jag inte söker det perfekta skäret i en nyspolad pist. Som alltid gäller det att köpa en skida som tål en telisbindning; dvs mycket att skruva i och inte bara skum under skalet.

Önskar tips på skida
Kul! 88midja hur blev det mot meijdo bredda bindninig? Sticker den utanför skidan?

Har en meijdo 1.2 som var tänkt ha på extrem project 83. Men då sticker bindningen ut på sidan. Eftersom skidans kant vinklas så blir monterings bredden för en bindning är typ 76.

Tillbaka
Topp