När är en skida slutkörd?

stein1982

Medlem
Hej!

Har ett par skidor från Atomic ( Vanatage X83 cti) som jag trivs väldigt bra med! De är från 2018, och har ca 80 skiddagar i sig. En del menar att man bör byta skidor efter 60-70 skiddagar, men händer det så mycket med skidorna? Bör man byta för att få ut så mycket som möjligt av sin åkning, alternativ har det hänt mycket i utvecklingen sen 2018? Har sneglat lite på ett par Enforcer 88 från förra året? Är det en stor skillnad i skida, åker 95% pist i Alperna.

Om du inte har märkt att dina favoritskidor blivit sämre på något märkbart sätt så stämmer säkert det.

Om du är väldigt köpsugen, för det är väl det som det handlar om... ;) ...så fortsätt åka på de du har och komplettera istället med ett par nya skidor i ett annat segment, gärna typ bredare (för vårsnö, nysnö etc..). Och provåk litet nya skidor i lugn och ro, och se hur det känns. Många kompletterar med en skida i 90-98 mm-bredd och upptäcker sedan att de mest åker på den. Men smaken är olika.

Senast ändrad:
Har sneglat lite på ett par Enforcer 88 från förra året? Är det en stor skillnad i skida, åker 95% pist i Alperna.
Om du är intresserad så har jag ett par Enforcer 88, 179cm långa med Head/Tyrolia bindningar. Jag har åkt på dem 2 timmar, och ställde sedan undan dem, de var för hårda för mig.
Skicka PM om du är intresserad.

Jag tror det är som med de flesta kompositgrejor. Det händer mycket i början, men sen ändrar det sig inte så mycket.
Dvs om du jämför en sprillans ny skida med en som har körts en säsong så skiljer det säkert några mm här och där i formen. Men en skida som är en säsong gammal är inte så mycket annorlunda än en som är 10 år gammal.
Med detta sagt har jag själv haft (enlig tillverkaren) 2 helt identiska par skidor som var väldigt olika i rockern. Så man kan undrar hur spot on i formen skidor egentligen är....

En skida är slut när man antingen
slipar genom belaget eller
att kanterna är för tunna eller för mycket fuktintrång/delaminering eller att den går av.

Om en äldre skida börjar kännas trött är den väldigt sällan körd utan det är dags för en rejäl planslip inkl återställning av kantvinklar. Är skidan mycket sliten och det är en pistskida där kantgrepp är centralt kommer man behöva avverka en hel del belag och kant för att nå fram till en återställning av egenskaperna. Oftast gör inte verkstäderna en sådan grundlig slip om man inte särskilt ber om det utan de avverkar snarare så lite som möjligt.

Jag har kört så slut på skidor att jag helt slipat genom kanten. Kantgreppet är lika bra ända tills du slipat bort det helt. Håller med MnO om att kantvinklar och sådant kan förändras. Om skidan börjar delaminera så märks det ofta väldigt fort då skidan blir konkav under. På en pistskida utan kvalitetsproblem kan jag säga att 3-400 dagar absolut inte är något konstigt. Jag har också haft skidor som spruckit väldigt fort. Ofta tröttnar man lite på en skida till slut och då är det dags för något annat.

Lite off-topic, men blev byte av offpist skidor förra säsongen av just den anledningen att de var slut, losslagen kant 5cm samt ena skidan delaminerat för andra gången efter att blivit limmad. Men de fick komma fram igen sista två veckorna i Åre då det var minst sagt tunt med snö, tror inte jag haft så kul åkning på väldigt länge, kunna köra över hela berget och vara totalt orädd för att skada skidorna. Det blev en helt annat typ av åkning, mycket mer röj men samtidigt mer flyt då jag inte behövde sakta ner "utifall" det var barmark eller sten framme.

Men börjar man fundera på om skidorna är slut är det nog hög tid att byta, bara för att få något nytt och roligt :)

Tillbaka
Topp