Ont i fötterna

Christer65

Ny medlem
Ont i fötterna
Nu menar jag förbaskat ont i fötterna...

E utomlands o har inte alla vokaler...

Jag aker skidor, lär mig carva, för att det är kul, inget mer.E ingen amatör men ingen expert heller.
Har ett par pjäxor, Salomon XWave8 fran 2006.
Pjäxorna är utlästade och jag har även ett par formgjutna sulor da jag har hög halfot.
Men detta hjälper inte. fötterna somnar, det är som att allt tryck hamnar pa främre delen av foten, trampdynan. Detta orsakar i sin tur smärta som inte e som en ljum sommarkväll direkt. Jag spänner upp pjäxorna direkt när jag kommit ner men det hjälper inte nämnvärt.

Funderar pa om vinkeln pa pjäxan har med saken att göra. Men, skulle jag vinkla upp pjäxan sa star jag ju rakt upp när jag aker.

Hoppas pa hjälp!

Ont i fötterna
Först och främsta ska jag säga att det inte är tillåtet att skriva för att flytta upp din tråd.

Sen så tycker jag att du ska kolla på din sula om den är till plattat vid tårna. Ska inte finnas några tår kvar på form sulan.

//H

Ont i fötterna
Hej,

det kan vara så mycket olika orsaker.

Förslag 1 - Låter som du varit hos någon som lästat och gjutit sulorna - gå tillbaks till denne och be om mer hjälp till att börja med.

Förslag 2 - av egen erfarenhet vet jag att gjutna sulor i sig inte är någon garanti för att det blir rätt gjort. Målet med sulan är att en jämn belastning över hela fotsulan. MEN om man belastar foten snett vid gjutning blir sulan inte rätt. Det som hände mig var att hålfoten trycktes upp för högt vilket gav kramp i foten... En omgjutning av sulan gjorde susen. Inte alla sulor kan gjutas om dock.

Förslag 3 - gå till någon erkänd pjäxmakare. Finns flera duktiga i Sverige (Stockholm och Åre m fl platser). Utomplands brukar det finnas ngn duktig i varje stor skidort. Hör dig för vem som är duktig.

Förslag 4 - sök på forumet jag vet att mNo har haft flera långa trådar ang pjäxor.

Förslag 5 - ge inte upp :-) Pjäxorna är den enskilt viktigaste utrustning du har. Väl värda att kosta på.

Tillbaka
Topp