Ont i fötterna

mia996

Ny medlem
Ont i fötterna
Hej
Jag har just börjat att åka skidor efter ett uppehåll på ca 8 år.
Jag har köpt nya pjäxor och skidor.
Fötterna mättes för att få rätt storlek påpjäxorna,dom värmde även upp dom och jag gick med dom för att få bättre passform.
Nu invigde jag dom idag och fick så väldigt ont i fötterna.
Det är svårt att förklara exakt hur det känns men det känns som om mina tår bränner,lite `myror´känns i tårn också.
När jag trycker ner tårna mot pjäxorna så gör det såååå ont.
Jag har breda fötter,men jag kan inte känna kanten med tån ,så de är inte för små.
Om problemet är att jag har breda fötter,vad kan jag göra föratt fia det?
Pjäxorna är ett par salomon typ mellanklass.
Jag behöver hjälp för att jag vill åka skidormed min familj,men efter en timme jag måste stanna och ta av mig pjäxorna och massera mina fötter.
Efter ca 5 minuter utan pjäxor är fötterna ok igen.
Hela grejen är att det görså fruktansvärt ont.

Ont i fötterna
Kan det vara nåt annat?
Jag har provat att åka utan att spänna dom alls och det hjälper inte.
Finns det något annat man kan göra för att fådom att passa bättre?
Tack för allasvar

Ont i fötterna
om du har breda föter kan du ju trycka pjäxorna så de blir lite bredare om det trycker i sidan. annars kan det hjälpa med en sula som är formad efter din fot. Eller så testar du att åka ordentligt med dem i 2 veckor så kanske det känns bättre.

Ont i fötterna
Det tar flera veckor eller kanske mpnader att åka in ett par pjäxor ordentligt. Ett tips så att du kan fortsätta åka är att du spänner upp pjäxorna i liften påväg upp. Då kommer allt att kännas mkt bättre :)

Senast ändrad:
Ont i fötterna
Enklast är att testa med ett par mycket tunna strumpor, tjocka sockar är döden! Jag har i flera år åkt med en sort som heter Ultimax, köpta på Footworks i Cham, dessa är mycket tunna (man ser rakt igenom!). Man behöver inte vara rädd att frysa och de gör att det inte blir knöligt och man får en tight och bra känsla. Får du fortfarande ont kan inte ens ett par vettiga sulor hjälpa utan då är det att trycka ut pjäxan i sidled som gäller. En duktig bootfitter kan hjälpa dig med detta men det koster ju lite. Vettiga sulor är oxå en bra investering, nästan inga pjäxor -hur dyra de än är kommer med bra sulor, ett par superfeet kostar några hundra. Gör att foten ligger naturligt och inte krampaktigt i pjäxan. Var köpte du dina pjäxor?

Ont i fötterna
Som sagt...

Att åka in ett par pjäxor tar tid. Och det ska ta tid att köpa pjäxor också, och man kan ju hoppas att du var grundlig i ditt val. Det du behöver är tid i pjucken helt enkelt. Att åka är bäst, men det också andra sätt:

Sitt med pjäxorna framför tv:n löst knäppta ett antal kvällar.
Gå runt med dom i byn ett par extrarundor fast du inte behöver.
Klappra runt i lägenheten planlöst och spontanöva på monkeystyle-armföring.
Laga mat i pjucken.
osv, osv...

Efter ett tag kommer du att märka om det finns några problempunkter och då kan du justera hos valfri bootfitter.

Knäpp aldrig för hårt de första åken, men det ska ju gå att dra åt under åkning när man har kommit igång. Annars är det något som inte stämmer.

Jag förutsätter att du har formgjutna sulor. I annat fall är det bara att skaffa det med en gång. Annars får du räkna med lite tryckskador och domningar under fotsulan oavsett hur mycket du åker in pjucken.

/MnO

Ont i fötterna
Jo som dom säger, det tar tid att åka in dom.

Ordsspråket lyder: Spänn pjäxorna så hårt så att det inte gör ont men att du vill spänna upp dom i liften igen.

Ont i fötterna
riktiga skidstrumpor brukar göra en stor skillnad:P men tror nog att du är lite ovan och att pjuxen inte är inkörda;P

Ont i fötterna
HEAD's pjäxor är mkt bättre anpassade för breda fötter, hade exakt samma problem. jag har breda fötter och hade ett par salomonpjäxxor men sedan fick jag rådet att prova ett par HEAD för att dom är bredare i lesten,. de gjorde stor skillnad och nu mera cruisar jag runt i ett par HEAD och mår hur bra som hellst. =)

Mvh H

Ont i fötterna
Sätt dig på afterski och knäpp upp pjäxorna till max så ska ni se att det slutar att göra ont efter ett par tre vinchauds.
Alternativt bit ihop och så kanske du så småningom blir en skidåkerska.

Tillbaka
Topp