Oppdal under Påsken?

PisteCarver

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Hej Forum!

Hur brukar det vara i Oppdal under Påskveckan?
- mycket folk?
- liftköer?
- snölage/kvalitet?
- hotellrekommendation?
Jag provade Röldal förra Påsken, var jättefin åkning, men lite litet för mer än ett par dagar. Lagom mycket folk, livligt men inga liftköer alls.(y)
Mycket vackert i Röldal, även bilturen över södra Hardangervidda.
Timade in uppresan medan det snöade så att vi kom fram till sol och nysnö. Stora lättillgängliga ytor för fin offpist-cruise, men var naturligtvis uppåkt efter en dag.
Funderar på att prova Oppdal detta året (Påskvecka för mig är 2-9 apr), har ungefär samma fallhöjd ca 600 m som Röldal, men ser större och mer varierat ut. Skidområdet ligger huvudsakligen mot söder, OK snö ändå i övre delar? Får normalt inte så mycket snö som Röldal på Vesterlandet har jag hört.
Är Gausta ett alternativ?

Tackar på förhand!

@ admin,
Varför är inte Oppdal med i snödjupslistan?

Senast ändrad:
Oppdal under Påsken?
Stranda och eventuella dagsbesök på Fjellsetra/Bondalseidet/Stryn Vinterski/Harpefossen/Stordal är oxå värt att kolla upp tycker jag! Fantastisk miljö och åkning! Och skall man åka mellan orterna är det ibland även färja
Men kolla upp öppningstider, då skidsäsongen ofta anses sluta efter påsk: Påsklovet i Norge är alltid innan påsk, då även skärtorsdag är helgdag

PisteCarver

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Stranda och eventuella dagsbesök på Fjellsetra/Bondalseidet/Stryn Vinterski/Harpefossen/Stordal är oxå värt att kolla upp tycker jag! Fantastisk miljö och åkning! Och skall man åka mellan orterna är det ibland även färja
Men kolla upp öppningstider, då skidsäsongen ofta anses sluta efter påsk: Påsklovet i Norge är alltid innan påsk, då även skärtorsdag är helgdag
Tack för tipsen.
Glömde att nämna att jag kör från Skåne, så Oppdal är maxavstånd/restid för en resa på några dagar.

Oppdal under Påsken?
Ja då blir det långt: Men om du har möjlighet att vara spontan och vänta på väderprognos så kan det vara värt de extra timmarna: En "Drømmepåske" i Sunnmörsalperna är något som man inte kommer ångra att man fick med sig!
Vad det gäller Oppdal vs Gausta så har jag inte varit mycket i något av dem, men de 3 dagar vi var i Oppdal för många år sedan var väldigt bra: Stora ytor (norges största i åkyta tror jag de hävdar) Gausta är nog mindra att åka på: Men gaustabanen är en upplvelse på många sätt, så det rekommenderar jag: Man ser 1/6 av Norge från toppen en klar dag; Se mer på gaustabanens hemsida.

Glad påske (när den tiden kommer)

Stortlopp

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Åkte en vecka i oppdal i mars, snöläget var rätt kasst och slaskigt men det kom en hel del under veckan så lite löst blev det. Ska man åka offpist där så krävs det rätt mycket snö och då ska det ryktesvis vara fin åkning i Ådalen. Den nya liften på 600fhm var trevlig, dock gick den inte alltid upp till toppen vid vind utan man fick hoppa av vid mellanstationen. Ska man utnyttja den liften så bör man utgå ifrån Vagnslia (där jag bodde) eftersom hela systemet är starkt vridet åt transportsträckor vilka tar lång tid att avverka. Bil är ju ett alternativ att ta mellan delsystemen.

Fördelen: inget folk, verkligen INGET folk, vi hade backarna för oss själva på veckorna och bara det är värt en hel del.

Noterar att mycket är stängt idag p.g.a. snöläget vilket inte är så lovande. Dom stängde även en del liftar på veckorna när vi var där (för lite folk helt enkelt).

Summering: trevliga backar, långa transportsträckor, lite/inget folk. Hade funkat bättre för en långhelg. Vid bättre snöförhållanden så är det nog riktigt skoj.

Gausta nämndes, var där förra säsongen också. Samma där, väldigt lite folk. Backarna är korta men trevliga fast det är rätt utsatt för vind så risken finns att man blir strandad långt bort i systemet när liftarna stänger (vilket dom gjorde när jag var där). Var tyvärr för lite snö för att testa Gaustatoppen.

Mina favoriter i Norge är Hafjell (långa fina åk) och Myrkdalen (offpist, stora mängder snö).

Bor alltid i stuga/lägenhet så hotell har jag ingen koll på.

Såg att det var påsk du undrade om, det jag skrev handlar nog mer om jan-mars :).

Kolmajs

Medlem
Oppdal under Påsken?
Jag var i Trysil förra påsken och hade räknat med långa liftköer, men fel hade jag.
De flesta norrmän verkar ha åkt klart till påsk.
De grävde ned sig i en snöhög, drack alkoholhaltiga drycker och allmänt njöt av livet.

PisteCarver

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Har någon en tillförlitlig ställe man kan se snöläget i Oppdal?
Hittade denna på yr.no, ser magert ut:

Är det förresten någon som vet varför skidliftar i Norge inte öppnar förrän kl 10 på fm?
Så verkar det även vara sent på säsongen som Påsken. Är norrmännen trötta på morgonen?
I Alperna öppnar liftarna kl 8.30, och i Sverige öppnar de också tidigare än i Norge.

fati

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Nä, åk till alperna, det är bättre 😜

Ps: supersugen på oppdal själv. Var där bara på sommaren... nackdelen är.ju att natttåget stannar där mitt i natten.

Gausta är vackert och har några riktigt fina backar. Men mycket vindkänsligt. Stänger de sittliften är det inte mycket kvar.... offpist är i skogen och några fina rännor, om man räkna bort gaustatoppen som man få gå upp eller betala dyrt för det...

PisteCarver

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Nä, åk till alperna, det är bättre 😜
Ja, det vet jag väl. ;)
Men ombyte förnöjer och för en 3-4 dagars tripp är det lite långt och köra till Alperna.
Ps: supersugen på oppdal själv. Var där bara på sommaren... nackdelen är.ju att natttåget stannar där mitt i natten.
Anledningen till att jag funderar på det är att det är ett för Skandinavien hyfsat stort skidsystem. Tveksam pga av söderläge vid Påsk, samt att det inte brukar snöa så mycket där. Och alla pratar om piggtråd utanför pisterna.😨
Gausta är vackert och har några riktigt fina backar. Men mycket vindkänsligt. Stänger de sittliften är det inte mycket kvar.... offpist är i skogen och några fina rännor, om man räkna bort gaustatoppen som man få gå upp eller betala dyrt för det...
Tänkte på Gausta pga det är mycket som ligger i norrläge.

En kombo Skeikampen / Kvitfjell kanske?:unsure:

Röldal var fint med riktigt alpina omgivningar, lite litet liftsystem bara.

fati

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Vill man har stort system är ju trysil överlägsen, tycker jag. Men på nåt vis trivs jag inte där så mycket, även om mycket är rätt på pappret. Sen är det skistar + kö på vissa lifter.
Hemsedal har långa backar också. Vackert. Men samma, skistar plus kö ibland. Hafjell tycker jag är bra för piståkning. Långa backar med hyfsat lutning hela vägen.

Gausta är som sagt fint. Vi hade alldrig kö där,även om bara släppmifterna var igång. Men de bästa backarna ligger vid liften som stängs först....

PisteCarver

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Vill man har stort system är ju trysil överlägsen, tycker jag. Men på nåt vis trivs jag inte där så mycket, även om mycket är rätt på pappret. Sen är det skistar + kö på vissa lifter.
Hemsedal har långa backar också. Vackert. Men samma, skistar plus kö ibland. Hafjell tycker jag är bra för piståkning. Långa backar med hyfsat lutning hela vägen.

Gausta är som sagt fint. Vi hade alldrig kö där,även om bara släppmifterna var igång. Men de bästa backarna ligger vid liften som stängs först....
Det får väl bli som förra Påsken, då hade jag Röldal, Hallingskarvet och Oppdal som alternativ, och väntade in väderprognoserna in i det sista tills dagen innan.
Bokade hotell i Röldal och körde upp en dag medan det var snöoväder, och fick sedan tre soliga vindstilla påskdagar där.

Hafjell tror jag ligger på för låg höjd på Påsken.

Skistar är uteslutet att jag öppnar min plånbok för. Kan aldrig tänka mig att ge pengar till ett bolag som exploaterar sönder skidorter och skapar liftkögetton (och jag har ingen möjlighet att resa under lågsäsongsveckor).

Stortlopp

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Åker du kvittfjell så åker du i hafjell på samma kort. Skeikampen har jag varit i en gång och det var ett litet men riktigt mysigt system med mindre backar, duger för någon dag eller två.

PisteCarver

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Testa tåget från skåneland norröver. Bara byte i Göteborg och Oslo. Smidigt!
Nej tack.
Mycket smidigare med egen bil, både dit och hem och på plats.
Bara tanken att släpa runt på skidor, pjäxbagar och resväskor på tågstationer/byten, och sedan inte ha något transportmedel på plats....

PisteCarver

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Bo kring stationen så löser det sig. Särskilt när man är där en kortare stund :)
Det är trevligt med människor som är positiva.(y)
Men…. först lasta en stortaxi med all packning för att ta mig till tågcentralen, lasta av/lasta på, Gbg Central lasta av/lasta på, Oslo Central lasta av/lasta på, på destination lasta av/lasta på och hitta en sista transport till hotellet….. 😓😓😓
VS.
Lasta min bil en gång och köra ända fram till hotelldörren för 6 kr/mil.
Mig övertygar du inte.;)

Tackar för alla tips hittills.
Är det någon som har åkt skidor i Oppdal vid Påsk och kan berätta hur det var?

fati

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Nej tack.
Mycket smidigare med egen bil, både dit och hem och på plats.
Bara tanken att släpa runt på skidor, pjäxbagar och resväskor på tågstationer/byten, och sedan inte ha något transportmedel på plats....
Bara tanken att hålla i en ratt o stirra ur ett fönster i 11 tim... 😁.
Själva har vi alldrig tagit bilen till fjällen igen efter att har testat tåget en gång...
Men det är rätt så OT.

Edit: vintertid... vi fick tar bilen på sommaren eftersom sj vill inte ta med cyklar, tydligen.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Har någon åkt skidor i Oppdal vid Påsk?
Tyvärr inte, däremot brukar jag åka förbi där på väg till topptursparadiset Eikesdalen/Meringdal

Oppdal ser fint ut, har Norges dyraste liftkort (dyrare än Hemsedal?) men ligger i nederbörsskugga = lägre chans till pudder.

Själv så är jag väldigt sugen på att åka till Gausta, Voss och Myrkdalen (tänk om de kunde ingå i Scandinavian skipass nästa år..?).

PisteCarver

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Tyvärr inte, däremot brukar jag åka förbi där på väg till topptursparadiset Eikesdalen/Meringdal

Oppdal ser fint ut, har Norges dyraste liftkort (dyrare än Hemsedal?) men ligger i nederbörsskugga = lägre chans till pudder.

Själv så är jag väldigt sugen på att åka till Gausta, Voss och Myrkdalen (tänk om de kunde ingå i Scandinavian skipass nästa år..?).
Finns det rutter från Gaustatoppen som är OK att åka utan lavinutrustning?

fati

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Finns det rutter från Gaustatoppen som är OK att åka utan lavinutrustning?
Det finns en markerat rutt ner. Tror den säkras till nåt vis. Eller typ "stängs" när det är för farligt.
Edit: Det ryktades om att man få inte åka utan guide utanför den rutten, i fall man tog banan upp... Undrar om det är lagligt på nått vis.

Edit 2: Den markerade rutten är dock ingen jätte offpist tycker jag. Då finns det roligare rännor (dock mycket kortare) i systemet. Banan är rejällt dyrt, tycker jag.

PisteCarver

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Det finns en markerat rutt ner. Tror den säkras till nåt vis. Eller typ "stängs" när det är för farligt.
Edit: Det ryktades om att man få inte åka utan guide utanför den rutten, i fall man tog banan upp... Undrar om det är lagligt på nått vis.

Edit 2: Den markerade rutten är dock ingen jätte offpist tycker jag. Då finns det roligare rännor (dock mycket kortare) i systemet. Banan är rejällt dyrt, tycker jag.
Ja, jag har hört att den är dyr, och inte gemensam med övriga Gaustasystemet. Tydligen en gammal NATO spaningsstation med både tåg i berget + hiss för att komma upp.
Borde ju byggas ihop med riktiga liftar. Har läst att det har funnits planer på att skapa ett skidområde med en fallhöjd på 1600 m ner till Rjukan.

RWD

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Gaustablikk är fint, funderar lite själv på att åka dit då det var 20år sen vi var där, men vi ska åka v15 och tveksam till hur snöläget är där då.
Hafjell har vi varit v14 2-6 april en gång, funkade men nån dag var det lite blött i nedersta delarna. Kom 3-4 dm nysnö en dag och vi var nästan ensamma i opistade backar.
Gaustablikk
B8460550-82EA-4DF9-A783-78AF9FD22C6E.jpeg

EC4AE947-DA06-4014-A276-3C8AC2C230D2.jpeg

Hafjell
C2BCB33D-E157-4B9D-9E7A-97C704CFB49F.jpeg

65982740-B34C-4745-9C74-622F517BEF7E.jpeg

A674EE89-5FE5-4E58-B769-4D43139A4EC9.jpeg
55233C74-0F46-4B7B-A4B4-D676699F5A28.jpeg

Senast ändrad:

larchii

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Yes, jag har åkt skidor i april i Oppdal (och alla andra månader också). Mycket folk är det på påsken för att vara Oppdal men inga köer att prata om ändå, förutom möjligtvis vid stolsliften i Vangslia. Brukar nästan kännas trängre i längdspåren vid Skarvatnet eller Gjevilvatnet vid den tiden på året...

Har haft fantastiska dagar i Oppdal med perfekt vårslush hela dagen. Majoriteten av åkning i öst,sydläge. Merparten av tiden spenderas upp och ner i ankarliften i Ådalen vid den tiden på året. Har man tur med sol och väder så brukar i princip hela fjället erbjuda härlig vårslush, bara följa solen.

Men... Extremt lite snö i år än så länge, åkte förbi där i onsdags och såg riktigt dåligt ut. Å andra sidan har jag varit där v.8 för nåt år sedan och då var det typ barmark en tredjedel upp på berget, för att sen vara bra i april.

PisteCarver

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Tack för alla tips!
Då ställer jag in siktet på Oppdal, men det får bli snö-/väderläge strax innan som avgör om resan går dit eller någon annanstans.
Snön verkar hittills i år ha fallit väldigt ojämnt i Norge, Förra året var det också ojämnt när vi vid Påsk körde till Röldal. Barmark i södra fjällen tills vi kom ner väster om Hardangervidda, där det låg 2,5 m.

@larchii är det liften Ådalen som gäller för behagligt offpist cruise?
Fler bra ställen i systemet?

KaitsuH

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Jag har också varit där två gånger på påsklovstiden. Inte alls mycket folk, bra väder, bra med snö osv.

Oppdal vill jag rekommendera, då där finns några breda branta välpistade backar för bra carvingåkning, och också rolig och lätt offpiståkning.

Joj2

Ny medlem
Oppdal under Påsken?
Efter ett sommarbesök i vackra Oppdal har jag haft en stugbokning i Oppdal vid påsk de fyra senaste säsongerna. Ingen har blivit av! Delvis pga norska covidrestriktionerna - men faktum är att snöläget varit magert tre av fyra påskar.
Förra året blev det Myrkdalen i stället - kan verkligen rekommenderas då det är ett av Skandinaviens främsta snöhål! Åker dit i år igen - dock veckan efter påsk.

Är ju också något kortare körning från Sydverige jämfört med Oppdal, även om restiden blir ungefär densamma.

Bultfeber

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?

Det går något som är lika som en blå pist ner från Gaustatoppen, tror till å med att den pistas. Det är den normala uppstigningsvägen när man turade upp inna dom drog i gång banan i berget.
Skall du gå vidare upp på ryggen och åka ner någon av de 7 rännorna på framsidan eller baksidan så är det betydligt brantare och definitivt läge med utrustningen och koll på snön. Ofta branta och överhängande drivor på ryggen ovan rännorna.

larchii

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Tack för alla tips!
Då ställer jag in siktet på Oppdal, men det får bli snö-/väderläge strax innan som avgör om resan går dit eller någon annanstans.
Snön verkar hittills i år ha fallit väldigt ojämnt i Norge, Förra året var det också ojämnt när vi vid Påsk körde till Röldal. Barmark i södra fjällen tills vi kom ner väster om Hardangervidda, där det låg 2,5 m.

@larchii är det liften Ådalen som gäller för behagligt offpist cruise?
Fler bra ställen i systemet?
Har skrivit lite om offpist-åkning i Oppdal i en annan tråd: https://www.freeride.se/forum/threads/vart-ska-vi-hafjell-oppdal-kvittfjell.150470/post-1236112

Får man "riktigt" påskväder och det finns snö så kan man i stort sett åka överallt. Solen ligger på först i Stölen, sen Hovden, Ådalen och Vangslia. Med nya stolsliften i Vangslia som går nästan hela vägen till toppen på Vagnshö (syns ej på pistkartan) så får man riktigt fin och behaglig offpist direkt från liften. I princip söderläge så brukar bli härlig slush. Finns en kul ravin mellan Vangslia och Ådalen som nås från bägge håll.

Får hålla tummarna att det kommer lite mer snö snart.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Norge, och i viss mån även Sverige, har fått väldigt ojämn fördelning av snön i vinter. Ex Oppdal har nästan barmark samtidigt som det är stora mängder snö några mil därifrån.

Jag hittade den här snödjupskartan på yr.no som täcker in hela Norge men även hela svenska fjällkedjan. Mycket användbar vid planering av puderresa ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Oppdal under Påsken?
Norge, och i viss mån även Sverige, har fått väldigt ojämn fördelning av snön i vinter. Ex Oppdal har nästan barmark samtidigt som det är stora mängder snö några mil därifrån.

Jag hittade den här snödjupskartan på yr.no som täcker in hela Norge men även hela svenska fjällkedjan. Mycket användbar vid planering av puderresa ;)

Tackar!
Mycket bra ”förplaneringsverktyg”.
Ser att Röldal har bra med snö i år igen. Och Norefjell har också bra!
Norefjell är så nära Skåne att man kan åka upp för en helg. Också fantastiskt att ett ställe en dryg timmes körning från Oslo bjuder på 1000 fhm piståkning.
@fredw , du får en inbjudan igen. ;)

Förra vintern var det också extremt ojämnt med snö i (södra) Norge, i stort sett barmark öster om Hardangervidda, och sedan mängder väster därom.

Synd på Oppdal, det är väl tveksamt att det skulle bli omvänt resten av säsongen och megadumpa där. Ser ut att vara ett lite större liftsystem med mer variation än vad som är vanligt i Skandinavien, så det hade varit roligt att komma dit.

Topp