Original power strap eller booster strap Lange RS 130

Leafy

Aktiv medlem
Har läst igenom en del trådar här och har experimenterat lite under senaste veckans familjeresa till Hundfjället.

Jag har original power strap på mina Lange RS 130 och har alltid kört den utanpå manchetten utan att reflektera något vidare.
Testade dock lite att köra den innanför mot innerskon med blandat resultat och jag är lite kluven nu. Hur tänker ni andra med samma setup? Har ni bytt ut mot en boosterstrap, har ni skärt av manschetten eller kör ni utanpå? Kan man få lite för och nackdelar?

Jag känner själv att ligger jag i pisten och kör vill jag ha pjäxorna ganska tighta medans när jag kör lite utanför så känns det som jag gärna knäpper upp ett hack eller 2 för att få lite mer följdsamhet. Tänker här att man kanske kan experimentera med en boosterstrap för att få en lite mer allroundpjäxa även om jag vet att denna är mer riktad mot hård pistkörning så trivs jag såpass mycket med den att jag inte vill byta och är i ärlighetens namn rätt oerfaren utanför så det är knappast pjäxan som sätter stopp, inte skidan heller (qst106).

Hej,

Jag körde flera år med originalstrapen på mina RX 130. Märkte när jag skulle spänna av mig pjäxorna att strapen satt lite löst. Antagligen för att jag spänt ut den när jag åkt, och när den är lite ”slak” eller vad man ska säga, så gjorde den ingen nytta. Därför blev jag nyfiken att montera en booster istället. Den jag har har tre elastiska band. Boostern sitter nu lika tight efter en dag som på morgonen. Tyckte dock inte att det blev någon större skillnad i känsla, inte någon revolutionerande skillnad i alla fall. Min booster bygger så mycket att det är omöjligt att ha dem innanför manschetten. Så inför denna säsongen skar jag av översta delen av manschetten så att strapen spände mot innerskon. I en annan tråd skrev jag nyligen att jag tycker detta blev större skillnad. Jag upplever pjäxan tightare och med skönare flex. Jag gillar det! Men som jag upplevde det blev det skillnad först när jag lade boostern direkt mot innerskon.

Jag hade en reservdelspjäxa som jag tog manschetten från, så det var inte så ångestfyllt att skära i den. Kan dock förstå om man funderar noga innan man skär av manschetten.

Jag skulle aldrig ha på mig en pjäxa utan booster strap och självklart kör jag den innanför plasten på mina pjäxor (Lange 130 free Tour för stunden). Förstår inte varför man skulle skära av plasten. Bara att börja med att lätta boostern mot innerskon och sen lägger man plastskalen ovanpå och spänner.

Ökad åkkänsla och minskade problem med smalbenen gör det till en ickefråga att köra med dem.

Jag skulle aldrig ha på mig en pjäxa utan booster strap och självklart kör jag den innanför plasten på mina pjäxor (Lange 130 free Tour för stunden). Förstår inte varför man skulle skära av plasten. Bara att börja med att lätta boostern mot innerskon och sen lägger man plastskalen ovanpå och spänner.

Ökad åkkänsla och minskade problem med smalbenen gör det till en ickefråga att köra med dem.
Skära av plasten handlar väl om hur skalet är utformat. Jag kör med Booster innanför på alla pjäxor utom en. Som skalet är utformat måste man lägga Boostern utanför alternativt skära i plasten.

IMG_3649.jpeg

Skära av plasten handlar väl om hur skalet är utformat. Jag kör med Booster innanför på alla pjäxor utom en. Som skalet är utformat måste man lägga Boostern utanför alternativt skära i plasten.

Visa bilaga 29976
Fäst boostern bak (gul ring) och låt den löpa enligt röda streck med flexdelen sittandes vid blå linje.

Bilagor

• Screenshot_20240205-120114__01.jpg
    Screenshot_20240205-120114__01.jpg
    210.4 KB · Besök: 106
Fäst boostern bak (gul ring) och låt den löpa enligt röda streck med flexdelen sittandes vid blå linje.
Den är redan fäst där bak. Har prövat att ta bort främre fästpunkten och dra in bakom men det blir inte riktigt bra, löper snett och hamnar knöggligt med skalen.

Jag la den också bara innanför plasten och drog åt, verkade fungera som önskat och undrade därför gällande plastens vara eller inte då jag inte såg något behov av att skära av den.
Kör ni alla med eftermarknads boosterstrap eller har ni kvar originalet?

Jag la den också bara innanför plasten och drog åt, verkade fungera som önskat och undrade därför gällande plastens vara eller inte då jag inte såg något behov av att skära av den.
Kör ni alla med eftermarknads boosterstrap eller har ni kvar originalet?
Menar du att du har din ursprungliga strap mellan innersko och skal? Det borde inte vara någon större skillnad i effekt eller komfort, dels då den är stum och dels är den tunnare. Så med originalstrap kan man nog utan större problem ha den mellan skal och innersko.

Min booster består av tre elastiska band som är betydligt tjockare än originalet. Jag fick inte till det bra att ha den innanför skalet. Men pjäxor ser olika ut. Havreboll föreslog ovan att vinkla strapen, man kan laborera lite som man vill för att få till det. Jag hade en extra manschett och tyckte det var kul att testa skära bort material för en bättre effekt. Jag hade inte fått till det så bra utan att göra det. På mina Lange (och sannolikt även dina) fanns även en försänkning i plasten där man skulle skära. Så det är inte helt taget ur luften att skära bort material (på de pjäxorna) för att få strapen tightare mot benet.

Menar du att du har din ursprungliga strap mellan innersko och skal? Det borde inte vara någon större skillnad i effekt eller komfort, dels då den är stum och dels är den tunnare. Så med originalstrap kan man nog utan större problem ha den mellan skal och innersko.

Min booster består av tre elastiska band som är betydligt tjockare än originalet. Jag fick inte till det bra att ha den innanför skalet. Men pjäxor ser olika ut. Havreboll föreslog ovan att vinkla strapen, man kan laborera lite som man vill för att få till det. Jag hade en extra manschett och tyckte det var kul att testa skära bort material för en bättre effekt. Jag hade inte fått till det så bra utan att göra det. På mina Lange (och sannolikt även dina) fanns även en försänkning i plasten där man skulle skära. Så det är inte helt taget ur luften att skära bort material (på de pjäxorna) för att få strapen tightare mot benet.
Japp stämmer bra, har originalstrapen och det var inga problem att få den under manschetten.
Kan dock förstå om man har en något större att det kan skapa ett problem.
Har sett försänkningen och det ser onekligen ut som en förberedd kaplinje även om det skulle ta emot nåt fruktansvärt att sätta kapen i dem.

Jag funderar på att införskaffa en boosterstrap som tillåter lite flex för att göra pjäxan något mer allround när man väl vill lite utanför pisten, rätt tänkt vet jag inte men så kändes det spontant med min oskolade åkstil och jag vill inte ha mer än en pjäxa för jag tycker mina Lange är underbara på alla sätt och vis och med mer teknikträning för mig och tillfixande av pjäxan lär de duga mer än väl offpist också 😊

Tillbaka
Topp