Orkar min båt att dra wakeboard?

det kan jag lova att den gör. eftersom vi dratt upp wakeboard/skate med 15hk's motorer så ska det nog inte vara några probs med din båt. den verkade ju rätt liten med.

peace

Ni ser vart jag har satt linan (Vid motorn), Wakeboarden gräver väldigt mycket så jag kommer inte upp sitter linan för långt ner eller?

nej, vi drar upp wake med en gummijolle på 2,5m som är trimmad till 15hk...
o vi har satt linan ungefär i samma höjd... det är bara att träna....

det ska inte spela någon roll.. blir bara svårare att hoppa högt på waken (vågen) om linan är monterad så långt ner.
För övrigt så brukar man ligga runt 15-18 knop när man åker..
vattenskidor är offtast tyngre för båten att dra, så wakeboard kommer att funka prima.
peace out!

Teddo sa:
Kangaroo-> Om det nu blir någon wake bakom en så liten båt...
det finns en citera funktion..

Någon stor våg blir det förmodligen inte om man bara sitter en i. men om man sitter två + slänger i ett stenblock så blir det tillräckligt för knattarna att leka på. puss

nej det blir inte svårare att starta med dom men du om du tar bort fenorna så kommer du knappt kunna åka för att det blir ju svårare å svänga utan fenor. men du gör ju som du vill.

fischer_danne sa:
nej det blir inte svårare att starta med dom men du om du tar bort fenorna så kommer du knappt kunna åka för att det blir ju svårare å svänga utan fenor. men du gör ju som du vill.
man kan visst åka utan fenor, bara att ta det lite lugnt med fet skären ;)

Ja, den orkar dra utan problem. Det enda problemet är att det kan vara jobbigt i början att komma upp i planing, men det ska nog funka!

Jag vet folk som åkt vattenskidor efter 10 hk. Själv åker jag bakom 30 nu och det går alldeles utmärkt!

Btw, varför är det en vattenskidlina från båten, det betyder vell att någon redan åkt efter den :S?

jag(13år) och min kompis(16år) kom upp efter vår lilla båt med tio hästar på( yamaha vmax junior) så det borde inte vara nåt problem. och så länge du inte kör med surfbrädefenor så borde det funka bra att starta, fenorna hjälper väl snarare i starten eftersom du får mer grepp vilket hindrar brädan från att vobbla. och annars är det bara att lära sej bryggstart. fenor underlättar dessutom när du tar skär in mot vågen, så länge du inte kör på en proffsbräda bör du låta fenorna vara kvar.

Senast ändrad:
vad gör jag för fel, När wakeboarden ploggar i vattnet och jag lyckas inte riktigt ta mig upp ur groppen den gör, Ska man vända på brädan ganska fort i vattnet? eller ska man vända på den när man är uppe?

ZanderSwe sa:
vad gör jag för fel, När wakeboarden ploggar i vattnet och jag lyckas inte riktigt ta mig upp ur groppen den gör, Ska man vända på brädan ganska fort i vattnet? eller ska man vända på den när man är uppe?
jag vänder brädan nästan direkt när båten drar

1faceplant1 sa:
jag(13år) och min kompis(16år) kom upp efter vår lilla båt med tio hästar på( yamaha vmax junior) så det borde inte vara nåt problem. och så länge du inte kör med surfbrädefenor så borde det funka bra att starta, fenorna hjälper väl snarare i starten eftersom du får mer grepp vilket hindrar brädan från att vobbla. och annars är det bara att lära sej bryggstart. fenor underlättar dessutom när du tar skär in mot vågen, så länge du inte kör på en proffsbräda bör du låta fenorna vara kvar.
det e ju inte direkt svårt att ta av fenorna och sen sätta tillbaks dom... :P

rydell himself. vore väldigt kul att höra hur i hela fridens namn du kan få att fenor snarare hjälper till i starten etc. till att det är jobbigt att ta av och på dom:P. föresten zander swe, att dra fram brädan snabbt kan göra att du tappar balansen. det problemet som jag gjorde i början var dels att jag drog fram brädan för tidigt men också att jag tryckte mej bakåt raklång, istället ska man pressa knäna mot öronen och bara följa med upp. när man känner att brädan planar(och man är för övrigt kvar i "köttbullepositionen") och att man verkligen är uppe så kan man resa sej upp, dra fram brädan och njuta av åkturen:D.

may the wake be with you(fullständigt härmat från wake.se)

Senast ändrad:
ZanderSwe sa:
det e olika från peron till person jag vänder precis innan mendan en kompis åker jätte länge åt sidan så det e upp till dig

Kör brygg start så behöver du inte ha så stor motor, sen är de en gammal motor men så mycket tappar kraft dom inte om allt är skött.
Du får tänka på att vi väger alla olika, kört folk på wakeboard efter en 13hk sent 80tal men då va dom bara 12 år och inga fettklumpar. Ja körde me 30hk från -92 senast och drog upp åkare på närmare 90kg.
De e bara ut och testa! Lycka till!

ZanderSwe sa:
Lägg mera tryck på tårna innan du vänt brädan. Du känner när du ska vända.

Senast ändrad:
LÄtta att de funkar ! men de vore inte fel med lite större motor och båt.. Nu kanske de kan va svårt i starterna innan den planar...

Rydell_Himself sa:
ja har väll aldrig skrivit att fenor hjälper till i starten?????????????
JAG skrev att fenor hjälper start och åkning. sedan svarar du att det inte alls är jobbigt att ta av och på dom, hur sjutton får du det att hänga ihop??????:S

Senast ändrad:
Jag åkte en hel del bakom lillebrorsans båt i somras då våran var på service. Det är en liten båt med 15hk. Fungerade helt klart att starta i vattnet, sittande på bryggan samt hopp från bryggan. Sen att waken blir kass är en annan femma. Perfekt att börja med. Prova hoppa ut ifrån waken. Åk över första och hoppa på andra. Är grymt bra att lära sig tajmingen på det viset! Sen är det också perfekt att lära sig flattricks bakom en liten båt, fallen blir mycket mjukare :] Träna på blindriding/switch/HS/TS åkning. Surface 180/360 är också bra att lära sig.

Du kan även lägga till lite bonus poäng för polarna genom att starta genom att stå på brädan medans du är i vattnet. Sjukt mycket coolare än att ligga som en "köttbulle". Tryck ner brädan och balansera lite. När båten drar så lutar du dej på hälarna lite bara så "poppar" du upp på en gång!

Wake FOR THE WIN!

1faceplant1 sa:
Rydell_Himself sa:
ja har väll aldrig skrivit att fenor hjälper till i starten?????????????
JAG skrev att fenor hjälper start och åkning. sedan svarar du att det inte alls är jobbigt att ta av och på dom, hur sjutton får du det att hänga ihop??????:S
nej men du skrev att han bör ha fenorna kvar o blabla... :P men då sa ja ju att det inte är jobbigt att ta av dom .. ifall han vill åka utan

ZanderSwe sa:
startar du från brygga eller vatten?

rydell himself, jag sa att det var en dålig id'e att åka utan fenor om man inte har en bräda med mycket grepp i skären. jag har inte sagt att det är jobbigt att ta av och på dom jag sa att det är dåligt. zanderswe trodde att ta av fenorna skulle underlätta men det gör det inte. så jobbigt eller ej så är det inte en bra id'e. nåt som skulle kunna underlätta är ett dragblock, det är ett rep som fästs på båda sidor om motorn med ett "hjul" i mitten som kan åka fritt över repet. wakeboardlinan fästs på "hjulet". resultatet blir att när du sänger ändras fästpunkten på linan vilket ger ett skönare åk och jämnare tryck på motorn.
en bild på ett dragblock med pris:

http://www.skimarine.se/?page=listprod&classid=linor&subselect=Dragblock&Group=Diverse

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp