Oscar Wester missat dopningskontroller

För fan. Dessa jävla principer.

Expressen sa:
Oscar Wester är tillsammans med Henrik Harlaut och Jesper Tjäder Sveriges stjärntrio i skidornas slopestyle. I morgon kör han kval och eventuellt final i bergen i Rosa Khutor.
Det finns dock orosmoln.
Oscar Wester har missat två dopingkontroller och fått en varning. Missar han en tredje kontroll riskerar han upp till två års avstängning.
- Jag vill inte tänka på det så mycket, säger 18-åringen.
Den första kontrollen sov sig Wester igenom. Han vaknade inte när kontrollanterna knackade på hans dörr i hemmet i Stockholm.
- Jag vaknade inte fast att jag hade skrivit in att jag skulle vara hemma den tiden. Så då fick jag en prick.
Var på väg till Sotji
Den andra dopingkontrollen skulle ha ägt rum precis innan avresan till OS. Men även den bommade han.
Testet skulle ha genomförts i Stockholm men när kontrollanterna knackade på dörren var han i Zürich - på väg till Sotji.
Resplanerna hade ändrats i sista stund.
- Jag hade inget internet på flygplatsen men då tänkte jag att de borde väl fatta att vi ska till OS. Men de kom hem till oss och knackade på och då var jag inte där.
Riskerar stängas av två år
Wester har inte fått sin andra prick än. Men enligt regelverket ska den dyka upp.
Skulle slopestyle-åkaren missa nästa kontroll ska det enligt regelverket resultera i en avstängning på mellan tre månader och två år.
- Det kan komma någon till vårt hotell i OS-byn så framöver måste jag vara väldigt försiktig och noggrann.
Wester garanterar att han nu ska infinna sig på kommande kontroll. Samtidigt beskriver han sig själv som tankspridd.
- Jag är väl inte världens smartaste, lite flummig kanske.
Flummigheten kan dock gynna Wester i backen - och bädda för en svensk medalj.
- Jag tänker mig mindre för och är lite mer dumdristig. Det är nog bara bra. Mitt fokus är så mycket på skidor så jag tänker inte på konsekvenserna lika mycket som andra.

Så han är alltså en tankspridd skidåkare som alla oss andra? #bringfreebacktoskiing

nGhp8Pi.jpg

Dannepanne sa:
Aa lite så man undrar var free i freeskiing tog vägen.
Vill han vara i full frihet i sitt övriga skidåkande så är det ingen som hindrar honom.
Nu har han ju dock av fri vilja underkastat sig IOK:s regler och får därför sluta tramsa runt och göra bort sig.

Tillbaka
Topp