Oseriösa människor / bytare

göra ne lång historia kort.

Jag skulle byta min Mfg tröja + mina handskar
med Timbe men han börja skriva saker om att jag är fejk
m,m det är ju trevligt första intrycket!

han har inte begjort nån bild eller nånting på sakerna.
jag har skickat sakerna i dag 11.00 med express!
han har sakerna i morgon/måndag.

detta kommer ju givetvis anmälas till polisen
om jag inte mins fel så tar ju polisen såna här saker
ganska allvaligt.

nu ska jag testa ringa posten höra om jag
kan stoppa mitt paket men vet inte om det går
nån som vet?

så jag ger er ett råd hära på Freeride akta er för
Timbe och många andra oseriösa köpare / säljare / bytare.

Och vi borde ta upp ett ämne om folk som har blivit lurade m,m

vad tycker ni?

/ ha en bra dag

Jag blev misstänksam då en annan användare (som jag inte tänker nämna namnet på) skrev i din logg att din profil var fejk, du tog då bort denna kommentar så ingen annan kunde se den, varför? Därför blev jag fundersam och började fråga runt om vad andra personer visste. Du får gärna ta detta med mig personligen om du är fundersam istället för att göra en ny tråd :)

va? vafan är det du skriver? sammanhag tack!
vad är det han har gjort? han ska få saker som du skickat?
värsta texten jag har läst i mitt liv. går ju inte att förstå nånting
blir så jävla förbannad

GÖR OM GÖR RÄTT

Jag har pratat med Ola som jobbar på denna sida i telefonen..
och berätta vad folk säger! och skulle meddela hnm om det händer igen.
och jag fejk? haha.. jag har skickat in en bild på mitt id kort och allting.

vadå vad folk säger? har väl rätt att ifrågasätta texten som du skriver?
du vet, y t t r a n d e f r i h e t

varför skulle du skicka in din bild på id kort? vem har begärt det? till vem har du gjort det?

För att göra en lagom historia lagom...

Jag och "EmmaGunnarsson96" kom överens om en deal där vi skulle byta 2 plagg mot 2 plagg.
Då vi började närma oss att bytet skulle genomföras kommer det fram flertalet PM till mig som säger att jag skall akta mig för dig då de anser att din profil är fejk. med motivationer att du har 3stlikadana nya googlar. Inga egna bilder på sakerna. Kläder värda 1000-tals kronor som du vill byta mot värdsliga saker som stickers.

Jag har bett om en bild på kvittot du har fått på posten och såfort jag fått den bilden lägger även jag mina saker på posten mot din brevlåda :)

Har vi fortfarande problem?

Vet inte om personerna i fråga eller vem som är fake eller inte (om nu någon är det?! :S )
Dock skulle jag som Timbe bli misstänksam när någon säljer 3st nya för året Dragon APX googles vilka jag vet inte går att få tag på i Sverige ännu? eller är det så att alla känner folk som är sponsrade som ger bort en massa prylar? :P

Att en 15 årig tjej skulle sitta inne på all den utrustningen och det gearet som står på din profil känns väldigt orealistirkt. Alla scammers jag stött på har hetat "FörnamnEfternamnNummer".. men du kanske är legit

du har sagt! du skulle skicka 11 och jag skulle göra desamma..
du har sagt i 3 timmar att du har rast om 5 minuter. VA DÅ JÄVLA FEJK man kan vara.

Jag kommer stoppa mitt paket för jagg anser att du är OSERIÖS!
och många har viljat byta med mej , dom har fått bild på kläderna med
mitt namn brevid!

och 3timmar och rast om 5 minuter asså du kan lura någon annan!
men inte mej. kommer göra en anmälan på detta!
ska fara till polisstationen i morgon när dom öppnar visa upp kvitto alla
sms
och printa ut alla PM du skickat.

Användaren "EmmaGunnarsson96" Har nu även tagit bort alla inlägg i hennes logg (det var över 20 stycken för 30 minuter sedan) Varför det?

Gör gärna det :) Om du har lust får du gärna höra av dig personligen till mig också så får vi reda ut detta (med polis om du önskar) och helt ärligt... Jag tror inte "Emma gunnarsson 15 år kommer ringa mig. Stämmer det?

man kan rensa GB om det blir för många!
vart i kontakt med polisen nere i skåne!
och du har ju blivit anmäld x par antal gånger
men vad trevligt så polisanmälan kommer göras sen gå vidare till
JO! som är högre än polisen.

Jag har prata med Ola som jobbar på denna sidan i telefonen och berättat allt!

så detta ser jag allvaligt på!

och bilder har jag på alla saker!
med en lappbrevid med mitt namn.

Åh herregud... Borde inte jag vara medveten om ifall jag sedan innan varit anmäld till polisen? för vad? du får gärna ta det här och nu :) Du har glömmt en sak... Jag har din adress så du borde ta det lungt nu innan detta går för långt för din egen skull :)

Efter att ha läst fröken Gunnarssons profil så måste jag hålla med om att det är väldigt märkligt att hon sitter inne på de produkterna som säljs.
En annan sak som jag förundras över är att hon har börjat jibba och kör på ett par ARG samt har flex 120 på pjucken. Hård brud! :P

Tyvärr måste jag också säga att tycker att alla odds talar emot gunnarsson.
T.ex. nyskapat konto, kontantkortsnummer, nya dyra prylar i mängder som skall bytas/säljas.. låter tyvärr som det typiska scammer upplägget..

hyllengren sa:
Timbe sa:
hyllengren sa:
finns ens apx-gogglarna att köpa än?

varför skulle man vilja scamma folk på stickers?
I mitt fall handlade det inte endast om stickers utan även 2 plagg :)
nej i ditt fall, men det står ju på annonserna att hon vill byta allt mot groteska mängder stickers
Det var endast stickers i mitt fall också, till en början. Men när man i PM börjar prata så framkommer det att det inte endast är stickers utan även "Du har inte något plagg du kan lägga som mellanskillnad" :)

EmmaGunnarsson96 sa:
om jag inte mins fel så tar ju polisen såna här saker
ganska allvaligt.
eller hur! du kan nog räkna med en handläggningstid på bara sådär 6-7 år, men det beror framför allt på att ditt ärende är så viktigt för dem!

du kan lika gärna ta bort dig på en gång, det finns ingen som tror dig och ingen kommer köpa ett skit av dig.

EmmaGunnarsson96 sa:
Jag har pratat med Ola som jobbar på denna sida i telefonen..
och berätta vad folk säger! och skulle meddela hnm om det händer igen.
och jag fejk? haha.. jag har skickat in en bild på mitt id kort och allting.
För att förtydliga:
"Emma" har skickat en (otroligt suddig) bild på ett ID-kort, och jag är inte särskilt övertygad att det är hennes.

Emma...
- är en nyregistrerad medlem, som dagen efter hon blivit medlem anklagar andra för att vara bedragare och hotar om att polisanmäla dem
- är en nybörjare som säljer en massa goggels, jackor och byxor
- skickar, i avsikt att bevisa vem hon är, en suddig bild på ett ID-kort där man inte kan utläsa informationen
- använder ett kontantskortsnummer
- finns inte skriven på adressen hon uppger
- vill byta varor för 1000 kronor mot stickers
- är en 15-årig nybörjare som enligt hennes profilsida kör ett par Armada ARG och ett par 120-flexpjäxor.
- ringer till mig från dolt nummer
- har i dagarna försökt sälja lite mobiltelefoner på Blocket
- har en email-adress med ett födelsedatum som inte stämmer överens med årtalet då hon är född.

220px-Church_bell_cutaway.png

Det är många varningsklockor här...

Införa ngn form av annonsskaparförbud för medlemmar utan forumposter och kort medlemstid??

Tyvärr är det långt ifrån alla medlemmar som är aktiva i forumet.

Ni som har haft kontakt med "EmmaGunnarsson96" tänk på att inte skicka några saker. Läs även denna artikel, där tar vi upp några punkter som är bra att kolla upp så att man inte blir lurad:
https://www.freeride.se/content/5690/

johan sa:

Ni som har haft kontakt med "EmmaGunnarsson96" tänk på att inte skicka några saker. Läs även denna artikel, där tar vi upp några punkter som är bra att kolla upp så att man inte blir lurad:
så, en regel att man ska ha varit medlem i minst, säg, tio dagar innan man får skapa annonser då?
det borde ju sålla bort de värsta rötäggen, och samtidigt kan medlemmar som inte är aktiva på forumet skapa annonser som vanligt.

Carled sa:
snej sa:
Införa ngn form av annonsskaparförbud för medlemmar utan forumposter och kort medlemstid??
Du kör inte bara på de coolaste skidorna, du sitter inne med de fetaste idéerna också...
hahaha, gör mitt bästa iaf :)

Lee-nus sa:
johan sa:

Ni som har haft kontakt med \"EmmaGunnarsson96\" tänk på att inte skicka några saker. Läs även denna artikel, där tar vi upp några punkter som är bra att kolla upp så att man inte blir lurad:
så, en regel att man ska ha varit medlem i minst, säg, tio dagar innan man får skapa annonser då?
det borde ju sålla bort de värsta rötäggen, och samtidigt kan medlemmar som inte är aktiva på forumet skapa annonser som vanligt.
här börjar det likna ngt!!!

Vad sägs om att när man lägger ut en annons så får man ett bekräfta mail innan annonsen läggs ut. Då kanske man lyckas solla bort de som kör med fejkade epostadresser som inte finns.

richie_sthlm sa:
Vad sägs om att när man lägger ut en annons så får man ett bekräfta mail innan annonsen läggs ut. Då kanske man lyckas solla bort de som kör med fejkade epostadresser som inte finns.
Det sker idag när man blir medlem. Man måste ha en fungerande mailadress för att kunna bli medlem och det är bara medlemmar som kan annonsera under köp & sälj.

johan sa:
richie_sthlm sa:
Det sker idag när man blir medlem. Man måste ha en fungerande mailadress för att kunna bli medlem och det är bara medlemmar som kan annonsera under köp & sälj.
Ahh se vad åldern kan göra med minnet :D

Det här är ett av de mest uppseendeväckande och roligaste scam försöken jag har sett. Man brukar ju försöka hålla en "low profile" när man ska lura folk. Lägga upp realistiska annonser och framförallt inte skapa trådar där man hotar med att polisanmäla folk till höger å vänster utan några som helst grunder.
Sen att göra det på ett skid forum där folk har koll på vilka prylar en 15 årig nybörjar tjej borde stå på.

Påminner mig om alla Nigeria scammers som härjat senaste åren.

IG i scamförsök!

halfwaycrook sa:
Det här är ett av de mest uppseendeväckande och roligaste scam försöken jag har sett. Man brukar ju försöka hålla en "low profile" när man ska lura folk. Lägga upp realistiska annonser och framförallt inte skapa trådar där man hotar med att polisanmäla folk till höger å vänster utan några som helst grunder.
Sen att göra det på ett skid forum där folk har koll på vilka prylar en 15 årig nybörjar tjej borde stå på.

Påminner mig om alla Nigeria scammers som härjat senaste åren.

IG i scamförsök!
+1

Jag vet inte om detta redan finns här på freeride men har sett på andra sidor. Där finns det en tråd där man skriver omdömen om de man har gjort affärer med så att andra kan gå och kolla vad folk har för omdömen. Då behöver man ju inte vara orolig om man ska handla med någon som bara har fått bra omdömen osv. :)

Min personliga favorit är när hon hotar med att JO-anmäla honom :lol:
Jag hade varit beredd att betala för att få sitta bredvid personen som tar emot anmälan och bara lyssna och iaktta ansiktsuttrycken.
Missförstå mig rätt nu Emma, jag tycker det är jättekul att du lyckats snappa upp ett ord på samhällskunskapen, men du kanske skulle ha lyssnat på läraren under hela lektionen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp