Österrikiska papper

rajtan

Ny medlem
Österrikiska papper
god morgon

jag och några polare skall ner till österrike den här säsongen, vi har mer eller mindre fixat boende och sånt.

men.

hur gör man rent praktiskt med t.ex. bankkonton och telefon?
finns det bra österrikiska kontantkort eller liknande som är värt att satsa på?
behöver man någon sorts arbetstillstånd och hur fixar man det isåfall?
skatt på lönen?
behöver man ett österrikiskt bankkonto?
jag inser ju att det mesta löser sig om man jobbar svart men jag vil ändå kolla runt lite, så om det är någon som har någon erfarenhet av de här frågorna så är jag tacksam för tips.

Österrikiska papper
Banker finns där, så vill du ha bankkonto är det bara att öppna. Inga problem.
om du har en telefon som inte är operatörslåst så går det lätt att köpa ett kontantkort där nere. Finns ett gäng att välja på. Jag körde med A1 och det funkade utmärkt, bra teckning och sånt

Österrike är med i EU och EU innebär fritt arbete och fri varutransport och sånna saker. Arbeta på där. Det kan dock hända att du måste regristrera dig som arbetstagande där, men det är inte heller några svårigheter. leta upp Polizei och Gemindschaft eller nåt sånt och lämna in lite papper där så är allt klart. Glöm bara inte att avregristrera dig när du sticker, annars kan det bli böter och förlorad arbetsrättighet typ. Är det ett stort företag du jobbar på så kanske deras personalbyrå fixar allt med tillstånd och papper. Skatt på lönen fixar företaget. Det är inte jättemycket svartjobb, men dom finns. Dock inget att rekomendera, du kan bli uppsagd på stört om du har otur och då sitter du där med skägget i brevlådan.

De flesta arbetsgivare har ju erfarenhet av sånt här, så det är bara att fråga dom. Enklaste sättet är att gå och knacka dörr, knacka lite mer och fortsätta knacka. Det finns jobb.

Gl hf.

Österrikiska papper
Bankkonto kostar c:a 300-400 SEK att starta, dock verkade vissa arbetsgivare föredra detta istället för att betala ut degen cash, även om du kan kräva detta. Kontantkort finns det många av, rätt dyrt att ringa med. Fördel om många har samma operatör då det blir billigare. Var som LemmeL i St Anton där man registrerade sig mitt i byn, stort glashus vill jag minnas.
Rätt bra att arbeta lagenligt eftersom då ingår all sjukvård och tandvård, bara traska dit och sätta som som drop-in. Åkte själv på öroninflammation och tandvärk, kostade inte en nickel på sjukan.

Alla som ska göra en säsong första gången blir ofta nervösa, lite kissnödiga och hispiga. Men lugn! Så länge ni inte bryter benen så kommer allt gå geschwindt!

Österrikiska papper
När jag var nere körde jag med ett abonamang som hätte telering var billigast enligt mina öterrikiska polare.

Tillbaka
Topp