Otroligt svårt val av offpist betonad skida!

snortpowder

Ny medlem
Som rubriken antyder så står jag inför ett avgörande val denna säsong, nämligen vilka skidor jag ska införskffa mig.

Info om mig:

184cm lång
85 kg tung
Jag är en (med risk för att låta självgod) duktig åkare med mkt aggresiv och kraftfull åkstil, kommer åka 80% offpist och 20 pist.

Jag hade bestämt mig för Völkl Mantra 191. Men nu är jag åter igen osäker.

Valet står mellan dessa skidor:

K2 Apache Chief

Völkl Mantra

Nordica supercharger enforcer

Dynastar Pro Rider

Hjälp mig välja skida nu. Motivera gärna, kom med åsikter och era synpunkter.

Tack på förhand//David

Tycker att du ska satsa på en mer puderspecifik skida än de som du listat ifall du åker så mkt OP som du säger. Mantran är snarare en allroundskida enligt mig. Kommer med ett länge inlägg senare.

Hej

Mina åsikter då:

K2 Apache Chief Relativ mjuk skida, ganska neutral svängradie, Men i och med att den är mjuk så kan du pressa den ganska bra. Jag gillar den skarpt.

Völkl Mantra Betydligt mycket styvare skida, mindre sväng. Skön "tysk" skida. Man vet vad man får helt enkelt. Funkar bra.

Nordica har jag inte provat.

Dynastar Pro Legend En styv hård rak skida. En pansarvagn. Är grym i uppkörd hårt före. Ett klart val för mig som "andra" skida.

Är kortare än dig men väger ungefär lika som dig.

Vart skall du åka??

I Sverige? Välj Mantran eller Pro Legend. Mest för att dom är sjukt grymma i hårdare före som det oftast är i Sverige.

I Alperna K2. Får ut mer av en mjuk skida i off-pisten med mycket snö.

Allt enligt min åsikt.

//Hasse

Edit: Håller med Signelinho att du skall ha en bredare skida..

Senast ändrad:
Hasse sa:
K2 Apache Chief Relativ mjuk skida, ganska neutral svängradie, Men i och med att den är mjuk så kan du pressa den ganska bra. Jag gillar den skarpt.
Jag var faktist inne och klämde lite på K2 Apache Chief i längden 188 och på Mantran i 191 och till min stora förvåning så hade Chifen en klart hårdare flex än Mantran.

Tack för hjälpen, jag skrev lite fel i rubriken. det är en allroundskida jag vill ha, men en som prioiterar offpisten mer än pist egenskaper.

Hmm den upplevs fortfarande betydligt mycket mjukare än Mantran när man åker på den kan jag lova. Vet oxå att den känns styvare när man känner på den så... Har som sagt åkt på dom alla som jag räknade upp så..

//Hasse

Mantra eller Pro Rider är nog ett bra val om du ska ha ett par allroundskidor och skall säsonga i sveska fjällen eller alporter där det ofta är uppåkt och brant. Ska du säsonga i ett puderparadis med lite "lättare" åkning är det nog smart att välja ett par lite större skidor.

Ett ekonomiskt alternativ vore kanske att hugga ett par bättre begagnade Big Daddys med 107 i midjan och utan atomic-plattan (eller med plattan om du käkar bly till frukost). Styv skida som pallar med att pressas hårt när det är uppkört och riktigt bra att köra fort i pudret med.

FF: Ja det är en bra skida om man vill ha en stenhård skida som går rakt fram. Man kan ju inte säga att det är en skida man kan ha kul med i pisten en dag med hårt före eller?? Sen just det att han vill ha en allround skida som han skrev sen talar väl väldigt mycket emot Big Daddyn?

Tjakkie: Mantran är nog en bättre skida som allround skida än Gotaman är även om det är en skön skida.

det låter som k2 seth vicius skulle passa dig men dom fanns inte på listan
seth e en bra puderskida som du kan få billigt på www.sport-conrad.com
(tror dom finns kvar)

ArtistY sa:
det låter som k2 seth vicius skulle passa dig men dom fanns inte på listan
seth e en bra puderskida som du kan få billigt på www.sport-conrad.com
(tror dom finns kvar)
Snälla människa läs tråden. Han har räknat upp skidorna han valde mellan. Ser du Seth där?? Nej exakt!! Sen så är inte Seth bättre än Cheifen heller så.

//Hasse

Edit: Seth Victous finns inte längre heller bara så att du vet... Den heter Seth nu.

Senast ändrad:
Mja, men alltså han skrev ju 80% offpist. Det tolkar jag som att man åker offpist och använder pisten till att cruisa runt mellan offpiståken. Håller inte med helt, tyckte BD var rätt kul i pisten också. Klart man hade önskat lite mer sväng ibland, men långa svängar är inte fel så länge inte pisten kryllar av tyskar.

Skrev den bara som ett bredare alternativ till mantra, prorider som ändå kan tackla dålig snö. Är man åttiofem kilo stark och "duktig åkare med mkt aggresiv och kraftfull åkstil" så tycker iallfall inte jag man är ute och cyklar genom att köpa den som allroundskida.

FF: Skulle vilja se dig komma en hård uppkörd dag i Åre med den och åka på skär. Känns som en stridsvang tycker jag då i och för sig. Och en svängradie på 35 meter är väl aldrig kul på en allround skida eller? Ja kanske om man är själv i gästrappet då. Sen så är väl Atomic i allmänhet ganska livlös skida eller? Nej ett bredare alternativ skulle väl vara Hendryx då då. Men en nya mantra hade varit kanon i svenska förhållanden tror jag allt. Och åker du 100 dagar så är det fortfarande 20 dagar i pisten eller hur? Och jag misstänker att Snortpowder skall göra säsong någonstans. Och då blir det dagar med bara pist åkning så.

//Hasse

Edit: En bredare skida är till 100% jobbigar att få upp på kant oxå inte att förglömma.

Senast ändrad:
Går in på andra säsongen på Mantra 184 nu. Som allroundskida är den skitbra, men om du är ärlig mot dig själv och 80% OP verkligen stämmer så borde du gå på något fetare. Mantran är skitbra i pisten och däromkring men känns för smal för rejäla offpistexkursioner.

Lägger min röst på Pro Rider´n. En mycket bra offpistskida som fungerar förvånansvärt bra i pisten.

Jag testade mina i Åres Störtlopp, nedre delen (då banan var avstängd och vi kunde stå på) och Pro Riderna gick som på räls även i skrået efter stövelbranten.

De kan upplevas som lite för stela i skogen men med lite träning så går det också att bemästra. Jag är inte så tung och har 194:as skidorna så för min del så var det benövningar på gymet som gjorde saken.

Själv köpte jag ett par Fischer Watea (192 cm) sent i våras. Efter att ha provat en del fetare offpistskidor (ej rena lössnöskidor) blev minst 100 i midja ett måste ... Valet föll på Watean som är en riktigt bra allroundskida för den lite mer kraftfulla (och/eller tyngre åkaren).

Lägg till Watean på din lista! Ska man köra 80% utanförpist och är en fullvuxen man (som du och jag) finns inget skäl till att gå under 100 mm i midja! ;-)

/MM

Jäklar vad kul att se att alla gammla sotfiler kommer in nu och skriver ;)

Håller helt med er att en bredare skida är att föredra men jag gick ju bara igen dom skidorna han hade räknat upp så.

Annars så finns det massa med bra skidor som är bredare oxå så.

Lite Off-Topic: Monutain Man du är från mina hemtrakter nånstans tror ja va? Borlänge alltså??

Lite mer funderingar i ämnet (är förkyld och har inte så mycket annat som pockar på uppmärksamhet för ögonblicket...).

Jag tror man gör sig själv en otjänst om man köper en skida för alla förhållanden. (PUNKT) Kör man mycket skidor är två par ett minimum. (PUNKT) Många par skidor är kul. (PUNKT)

Köp en skida för utanförpisten (lång, lite mjukare, midja större än 100 mm, svängradie > 20 meter) och en skida för piståkning (kort, hård och midjesmal, SL eller GS).

Kör på den skida som passar bäst för dagen. Att växla mellan en avancerad pistskida och kvalificerad offpistskida är dessutom utvecklande för åktekniken. (Och vansinnigt roligt!)

De lite bredare skidor (85-95 i midja) som är tillräckligt vridstyva för att hålla i höga hastigheter på hårt underlag är oftast "onödigt" krävande i utanförpisten, såvida du inte är proffsåkare (men då hade du ju inte behövt ställa frågan ...).

;-) / MM

Så sant, MM att kompromisser oftast är av ondo men...

...de flesta av oss åker till och från skidor på avlägsna platser dit man lämpligast åker med flyg. Att då behöva släpa på X antal skidor kan upplevas som jobbigt. Därför tror jag att det kan finnas ett bra skäl till att diskutera en skidas egenskaper i så skilda miljöer som pist och off-pist.

Men som vanligt har du rätt i stort: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=30881

Hehe ... har haft sommarlov ett tag nu och missat den där diskussionen ... underbar. Vill bara komplettera med att man bör ha minst tre par längdskidor också (gärna fler). Skate, Klassisk mjuk, Klassisk hård ... (men det kanske framgår?)

Men när man tar sig med flyg till Alport X är en god idé, att ta med sin älskade fetingar, och hyra pistlagg om det visar sig vara en fördel ... (tänker veckocharter...)

/MM

Så sant så. Men att släppa två skidor är väl inte så svårt på plan oftast iaf. Och du MM, har tre par längd med mig ner till Alperna i år igen, man kan ALDRIG ha för mycket skidor med sig så. Blir väl iaf 10-13 par med längdskidorna men lämnar Monoskin hemma tror jag...

//Hasse

Hasse, så länge du ska till den franska delen av alperna är det inga problem att lämna monoskidan hemma.

Alla franska skiduthyrningar med en någorlunda självaktning kan självklart erbjuda monoskidor till uthyrning. Så glädjen av att med fastlåsta fötter, medlest höftvickningar och bakputning forsa fram nedför alper och edelweiss ska du inte behöva vara utan

Jadå MM blir borta närmare 5 månader iaf. Så det är lungt...

Centralbykraten skall till Schweiz men känner att mono får sitt när jag kommer hem igen så.. Är bättre så. Kommer förmodligen aldrig åka på den iaf annars så..

Ah, Schweiz. Det folket är lite mer återhållsamma med att visa upp sina perversa sidor men om man frågar snällt kan man även där hitta de mest suspekta verktyg för glissering i uthyrningarnas mörka vrår.

Vad bra. Du blir absolut inte besviken. Tänk om alla kids som gnäller för att man vill ha all information kunde se detta då..

Tillbaka
Topp