överbefolkat åre på sportlovet?

jona_than

Ny medlem
Hej!

Vi är ett gäng finnar som har beslutat oss för att pröva åka bräda utan att behöva prata finska under en vecka i vinter. det vi har tänkt är att testa Åre på sportlovet, vecka 9, har hittat stuga och allt sånt, men fick just höra att det kan vara snuskit långa liftköer under högsäsongen i åre.. han som sa det talade om upp till 1,5 timmar i liftkö. jag förstår att det är överdrift, men ändå blev jag fundersam. Kanske det bara är vissa backar som är överbefolkade, hur är det med parker och sånt, har de egna lifter, och är det likadana köer där? bra om man fick reda på ett och annat nu redan, eftersom stugan snart skall betalas.. man vill ju inte köra 100 mil från finland för att stå i liftkö.

//Jonat_han, Flowbrow, Touniii, li_na, m.fl..

Bräcke parken har egen lift. Dock gäller den liften som ska transportera sig vidare till andra backar så den liften är det nästan konstant lång kötid på.
I övriga backar är det också ganska bra kötid på sportlovet. Men kanske inte riktigt 1.5h . . Men tillräckligt för att ledsna på de. Å andra är Åre ganska stort så nånstans är det alltid mindre kö.

okej låter bra.. tackar! det är framförallt park vi tänkte åka! visa er svenskar hur man har kul på en bräda så att säga!

Aha... Det är det. Varför åker ni inte till alperna istället? Lågprisflyg och en hyrbil så kommer ni långt !

under högsäsong är det Mycket folk i åre under vecka 9 är det groteskt. åk gärna till åre och röj järnet men vecka 9 är inte att rekomendera.

sportlovsveckorna och påsk också tror jag, är helt groteska och det är riktigt riktigt mycket köer. åk INTE dit v.9 om du vill åka skidor... Kröka går väl dock bra.

Ett påsklov stod jag i kö till kabinbanan i 2 timmar, och jag överdriver inte! det var det sjukaste jag vart med om när det gäller liftar!

Bräcke parken är väldigt lungn på morgonen! Men efter tolv börjar de bli lite kaftigare, sen runt 2 är det smockat! Olympialiften som är en avv "Huvudliftarna" är också ganska fet kö på, men den tar ju 8 pers så det går ganska bra. Jag tycker att det går ganska bra på sportlovet, men det e ju personligt vars man åker och hur bra tålamod man har!

När man får stå i kö tio gånger så lång tid som man får åka, då räcker inte mitt tålamod till..

Åk typ v. 12. Jag har varit där tre gånger vid den tiden och då har det inte alls varit något problem med köer.

Det är ingen fara med de nya liftarna, i låg zons sittliftar så behöver man sällan stå särskilt länge i kö bara 4,5 och 6 stols liftar där. värre är ju kabinbanan men då får man tänka på ett den går var 15:e minut.
1000m liften kan ha en del kö men den behöver man ju inte åka, gondolen har jag räknat lite på, när man står i trappan utanför grindarna och det är fullt i hallen så tar det ca 5 minuter att komma fram, det gäller bara att till skillnad från andra liftar hålla ytter spåret.

Men i Underbara Duved är det aldrig kö.

Reine sa:
Det är ingen fara med de nya liftarna, i låg zons sittliftar så behöver man sällan stå särskilt länge i kö bara 4,5 och 6 stols liftar där. värre är ju kabinbanan men då får man tänka på ett den går var 15:e minut.
1000m liften kan ha en del kö men den behöver man ju inte åka, gondolen har jag räknat lite på, när man står i trappan utanför grindarna och det är fullt i hallen så tar det ca 5 minuter att komma fram, det gäller bara att till skillnad från andra liftar hålla ytter spåret.

Bakfull eller ? Alla som har varit i Åre på sportlov v. vet att det är kö. Du MÅSTE stå i kö för att ta dig till bl.a björnen å tväråvalvet: Där kan det vara rätt lite kö. Men allt som är centralt är ju galet.

Duved är däremot helt okej !

Nosskire sa:
Reine sa:

Bakfull eller ? Alla som har varit i Åre på sportlov v. vet att det är kö. Du MÅSTE stå i kö för att ta dig till bl.a björnen å tväråvalvet: Där kan det vara rätt lite kö. Men allt som är centralt är ju galet.

Duved är däremot helt okej !
Bakfull, ja

Men det ändrar inget, de nya liftarna sveper upp folk.
jag har åkt min beskärda del av åkning på sportloven och visst är det mer folk än andra veckor men det är inte så mycket kö så att det stör om man åker på rätt ställen.
hur länge sedan var du i Åre? det är mycket annorlunda nu!

Tillbaka
Topp