På jakt efter ny bräda för lång person.

Danne94

Ny medlem
Hejsan!
Gamla brädan börjar bli utsliten och jag känner att det är dags för en ny nu. Jag är 194 cm lång och väger ca 90 kg. Frågan är vad jag ska skaffa för bräda, jag åker mest fort med goa svängar i pisten men vill inte tappa all lekfullhet de gånger man hänger i parken heller. det blir ju även en del off pist när vädret är bra så jag är ute efter en ganska mångsidig bräda men utan att för detta kompensera bort för mycket av någon av alternativen. Jag är ganska erfaren och har åkt i lite drygt 10 års tid.

Var inne på boardlife i jönköping i måndags och kollade på lib techs Travis Rice Pro 164.5W bräda och denna kändes som något för mig!
Åkte hem för att fundera lite och kom tillbaka idag, 2 dagar senare och då höll dom såklart på att packa den sista brädan för leverans:(

Nu är då frågan, finns det någon mer återförsäljare till dessa brädor där de inte är slut? eller finns det någon liknande som skulle passa mig bra? Det här med längden är ju alltid ett problem, min nuvarande bräda är 160cm och den tycker jag är en aning kort.

prisklass ungefär samma som T.rice...

Tacksam för hjälp och svar?

jonjez sa:
https://www.dogfunk.com/lib-technologies-t.rice-pro-model-c2-btx-points-snowboard
Tack för det snabba svaret! har du handlat själv från sidan?

Även hittat lite andra brädor att jämföra med, är det någon som kan mer än mig och kan förklara lite skillnader mellan:
LIBTECH T.RICE PRO
LIBTECH TRS C2BTX
LIBTECH Skunk Ape C2BTX

Vilken tror ni passar bäst till mina behov? Har jag missat någon bräda som är värd att kollas upp?

Danne94 sa:
Även hittat lite andra brädor att jämföra med, är det någon som kan mer än mig och kan förklara lite skillnader mellan:
LIBTECH T.RICE PRO
LIBTECH TRS C2BTX
LIBTECH Skunk Ape C2BTX

Vilken tror ni passar bäst till mina behov? Har jag missat någon bräda som är värd att kollas upp?
Det är inte så stor skillnad mellan desa tre brädor. Skunk Ape är bredast och är en "directional twin" vilket i detta fall betyder att nosen är ett par cm längre och lite högre än tailen samt att det är lite setback på insertsen. TRS och T.Rice är båda 100% twin med ett centrerat stance.

Styvheten på brädorna är ganska lika. TRS är något mjukare än de andra. TRS har i mitt tycke ett något sämre belag som håller valla sämre än de andra brädorna.

Om du är intresserad av andra alternativ så kan du PM:a mig så berättar jag mer.

Doughboy sa:
Det är inte så stor skillnad mellan desa tre brädor. Skunk Ape är bredast och är en "directional twin" vilket i detta fall betyder att nosen är ett par cm längre och lite högre än tailen samt att det är lite setback på insertsen. TRS och T.Rice är båda 100% twin med ett centrerat stance.

Styvheten på brädorna är ganska lika. TRS är något mjukare än de andra. TRS har i mitt tycke ett något sämre belag som håller valla sämre än de andra brädorna.

Om du är intresserad av andra alternativ så kan du PM:a mig så berättar jag mer.
Tack tack, kollade lite mer på dogfunks hemsida och märkte att de inte kan sälja lib tech till andra länder än USA och Canada. Det var synd för annars hade det nog blivit en beställning därifrån.

Så vet ni fler sidor att beställa från så säg gärna till, ett plus är ju om de är inom EU, det brukar väll vara billigare frakt och ingen skatt då va?

Skillnaden mellan "belägen" är att TRS är (TnT) extruded och T.rice sintered.

Efter lite googlande, så har jag hittat följande (+mail konversation med libs support) så är det inte någon sketen extruded på TRS:n heller, den ska vara helt OK (fluor och teflon behandlad..:/).

Dock pga materialens struktur (hur man tillverkar extruded) så innehåller den inte porer som sintered gör, därav fastnar vaxen bättre på sintered. Det är många som klagar att det går segt när det är blött snö, och det är väl för att vaxen slits bort betydligt snabbare från en "extruded" än en sintered. Men när det väl är prima snö så skulle det inte vara större skillnader. Samt att sintered är hårdare och därav tål den mer stryk men dock är den svårare att laga?

........--> Sintered kräver mer kontinuerlig vallning (oberoende av snö typ?) där (TnT) extruded inte behöver vallas lika frekvent (gäller dock inte när det är blött?)

Nån får gärna säga till om jag förstått det fel.

Senast ändrad:
Mailade själv lib tech om tnt basen och de svarade att det var någon typ av blandning mellan sintered och extruded. så jag tror den funkar bra inte att det blir nåt problem

Senast ändrad:
Det är själva "sidoväggarna" tror jag som är förstärkta med "sintered"-material. Aja bad libs support för en grundlig beskrivning över vad det är som är sintered dock har dem inte hört av sig än.

Tillbaka
Topp