På jakt i vallabänkens tecken!

Emser

Ny medlem
Sådär ja!
Då var ett av rummen i källaren dedikerat till valla/skidrum. Det ultimata vore nu att installera någon typ av gedigen vallabänk så att den bättre hälften i lugn och ro kan få pyssla om våra skidor (och jag själv kan lära mig lite). Jag letade efter Den Perfekta Vallabänken att inhandla som julklapp men sprang genast på ett och annat problem, varav det första och största är att jag inte hittade någon utrustning att köpa!
Hur i hela *** hittar man en (gärna justerbar) vallabänk, som kan passa allt från smala skidor till tjocka, med ännu bredare skistoppers utan att det blir vingligt och ostabilt? Finns det att köpa? Jag har, som ni förstår, sökt utan resultat.

Vidare undrar jag lite nyfiket hur mycket plats en bra bänk tar? Är det värt att fixa något provisoriskt själv mha stabila skruvtvingar och gummisnoddar (till stoppersarna) på en arbetsbänk, som jag sett andra hemmapysslare har, alternativt mixtra med sågbockar? Egentligen vill vi ju använda arbetsbänken till annat, och det optimala vore en helt fristående valla/ompysslings-bänk/anordning som enbart skulle fylla sitt syfte.

Är det någon som kan upplysa mig med lite information i ämnet? Jag vet att det finns några riktigt duktiga vallare här på FR (ja, jag har läst det massiva vallainlägget från 2006) och nu eftersökes alltså en bra arbetsplats att kunna praktisera konsten på, på ett ärofyllt och trevligt sätt! Själva vallakonsten behöver inte repeteras.

Om jag nu får några matnyttiga tips och råd så ämnar jag återkomma när skidrummet är installerat framåt vårkanten. Tack och bock!

Nu fokuserar vi på helt rätt område! Bravo!

Dock är jag i samma sits som dig, jag tvingas valla på ett avdankat gammalt bord med målarfärgsfläckar... Inte roligt! I nuläget tvingas jag stabilisera upp skidorna med tejprullar och det är inte 100 %-igt.

Är det någon som skulle kunna tänka ut en träkonstruktion som man kan lägga skidan i, som dels fixar bort ski-stoppers, men som även går att förminska (stoppa ner kilar/träbitar på sidan?) och som "låser" skidan runt bindningarna?

Coolt som tusan skulle det iaf. vara!

Jag har inte sett någon "riktig" vallabänk som är gjord för riktiga skidor, utan bara slätförs och piss(t)skidor, och de modellerna funkar ju inte till de bredare släktingarna...

kuva_vt2_iso.jpg

Kunde det här vara nånting för er/oss? Tyvärr håller företaget som tillverkar det här bordet på att uppdatera sin hemsida, så den här bilden var det enda jag fick tag i. Inga pris uppgifter ännu tyvärr. Är inte säker på om de tillverkas mera eller om det bara är beställnings jobb. Borde iofs inte vara omöjligt att tillverka ett själv heller.

http://www.top-metalli.fi/voiteluteline_sve.htm

Senast ändrad:
Det är lite där jag befinner mig PowderGirl, fast utan ingrodda snusmärken...
Det är inte så illa som det låter med tejprullar. Skidan vilar ju på bindningarna och det är ganska stabilt i mitten, det är bara i ändarna som jag har rullarna så det inte börjar tippa när man vallar där.

Jo, visst kan man valla på ett bord, alternativt småsunkig bänk, men det är ju där vi är! Nu söker jag, kanske lite extravagant, en vallabänk och det är det jag vill ha hjälp med att hitta/fixa.
Inte så dumma tips hittills ändå. Den som taistoaaltonen visar här ovan ser ju onekligen rätt trevlig ut, fast jag vill nog ha plats för mer än EN skida. Dessutom saknar jag avlastningyta på den... Ja, lite kräsen får man vara när man söker proffshjälp, var ska vallajärnet stå t ex? :) På golvet..?

Senast ändrad:
Varför ska du ha plats för mer än en skida? När du sicklar behöver du så mycket tryck som möjligt mot skidan och det får du om du har skidan så nära kroppen som möjligt. Vidare när du lägger på vallan så släpar du alltid sladden i vallan på ena skidan när du vallat den andra. Nej, det räcker med stativ för en skida. Jag tycker Swix var bra tidigare - man kunde dra åt skidan ordentligt. Dock vet jag inte hur breda skidor dom klarar i dagens feta skidsamhälle....

Bänk kan du ju ta va fan skit som helst. Se bara till att den är stadig så att den inte far iväg när du hänger dig med hela din kroppsvikt när du sicklar. Ska den vara hoppfällbar är swix gamla i stål bra. Den är tung o stabil. Lättare varianter i lättmetall blir bara vingliga.

Angående stativen är det bara att se till att skidan sitter som berget så att den inte ruckar på sig när du arbetar. Du ska ju även kunna sätta skidan på högkant så att du kan slipa/dra av grader på kanterna. Likaså ska skidan sitta stabilt här. Om den lossnar skär man sig bara på tummar o handleder - och det vill man ju spara till söndagsdeppresionen efter lördagsfyllan....

Då är det bara att ge sig ut i cyberrymden o söka - det överlåter jag till övriga i detta forum.

Själv lämnar jag mina lagg på verksta´n....

Senast ändrad:
Kom nyss att tänka på en ny idé. Hur skulle det vara om man tog ett gammalt bord modell stadigare och sågade två hål i bordskivan. Sedan monterar man bara ett par gamla pensionerade pjäxor i hålen med fotbotten uppåt. Då är det bara att "klicka" i skidorna så sitter dom där, på samma gång slipper man också problemet med stopperna. Detta går ju sedan att kompletera med mer eller mindre avancerade stöd för skidspetsen och tailen. Använder man ett tillräckligt stort bord så har man rum för både vallajärn, valla och andra förnödenheter! Något som kunde fungera??

/Anton

En dedikerat bänk endast för vallning känns (tom för mig) lite som överkurs. Möjligen kan det vara bra av psykologiska skäl. För att visa för sig själv att det är skidåkning och endast skidåkning som gäller. Annar känns en stabil vanlig bänk med lämpliga "fästen" som är mer lagom nivå.

För mer kött på benen, läs t ex http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=74760

HitMe

Ha ha, HitMe, självklart är det överkurs, men det är ju det som är roligt! Först var det bara en skoj julklapp för att visa mitt stöd o min kärlek till mannens stora skidintresse, men sen när jag inte hittade nåt blev det lite mer... sport över det hela. Se det som en tävling där den som hittar bäst vallabänk vinner. Vi diskuterade, vi (egentligen en av oss o det var inte jag!) beslutade om skidrummet och nu letar vi alltså vallabank. Säkert kommer det sluta med att t ex såga sönder en gammal pjäxa, montera fast på ett skruvstäd o sätta på en sänkbar platta i en av arbetsbänkarna som faktiskt finns, alternativt montera ett par tvingar som föreslogs ovan, MEN det vore roligt om det fanns nåt skoj att köpa, för egots skull (eftersom det ändå kommer gömmas för de flesta vanliga nere i källaren...) samt att det alltid är kul att köpa prylar! Särskilt lite småonödiga prylar.
Vidare skulle det ju vara liiiite roligare om man kunde droppa på valla på båda skidorna samtidigt, så kunde man sikla av båda utan att behöva byta skida från stället (angående varför man skulle behöva plats för mer än en skida), även detta är otroligt onödigt och överkurs, men skoj. Är inte hela grejen med prylar att de ska vara roliga och nördiga, om än lite små-onödiga?
:)

ring till Tärnaby Racing så får du tag på skidhållare och allt annat du behöver: http://www.tarnabyracing.se/

Bygg en smal, väggfast bänk att sätta skidhållarna i. Är bänken för bred så fylls den bara med junk...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp