Pajar mobilen?

Posselosse

Ny medlem
Pajar mobilen?
Jag funderar på att köpa en ny mobiltelefon nu innan resan till Alperna. Min fråga blir nu: är detta klokt? Hur lätt pajar mobilen ute i backen? Nu pratar vi kanske inte om fall, utan om väta och kyla.

Pajar mobilen?
jag har då aldrig vart med om att mobilen har pajjat av väta i skidbacken.. inte kameran heller för den delen.. men chansen är ju större att det händer där än hemma på skrivbordet. kyla klarar den. det brukar stå i instruktionsboken hur många grader värme resp. kyla den klarar..

Senast ändrad:
Pajar mobilen?
dom ska väl hålla för det, den kan bli lite seg när det är kallt.. köp en stötsäker sak annars, dom kanske pallar fukt bättre.

Pajar mobilen?
joo stötsäkra brukar vara lite mera väte tåliga än vanliga sen så kan det dra mera batteri när det är kallt ute. Du kan köpa vilken telefon du vill bara du inte håller på att fumla med den och tappa den i snön, fast detta brukar inte vara något problem om du inte får in en massa snö som du inte tar bort direkt.mobilen borde inte pajja om du inte ramlar på den,kör över den eller låter den bli allt för blöt.

Pajar mobilen?
Att bara ha mobilen/kameran i kyla är rätt lugnt. Att där emot använda den är stor skillnad.
Bl.a. så kan kristalerna i LCD'n frysa, de gör de vid rätt milda temperaturer men vid lägre kan de faktist ge permanenta skador.. Batterier håller inte alls lika länge i kyla o kan även där förstöra dem (båda sakerna har hänt mig...)
"Vanliga" prylar (alltså icke-"stöttåliga") håller egentligen inte för särskilt mycket fukt heller. Tappar du mobilen i något smält snö kan den gå sönder direkt.. men inte säkert ju..
Kör aldrig prylarna i lägre temperaturer än vad de klarar (står i instruktionerna som sagts) och utsätt dem aldrig för väta. Fukt från kroppen är nog inte lika farligt, så bättre att hålla sina grejor nära kroppen så de hålls varma!

Pajar mobilen?
erikolja sa:
kör med mobilen i en plaspåse. det gör jag å det har funkat bra:P
smart då behöver du ju inte oroa dig.. ävven om jag itne tror att de är någon större fara att bara ha den i fickan (Y) , ha bra i alps..

Pajar mobilen?
blizzy sa:
Att bara ha mobilen/kameran i kyla är rätt lugnt. Att där emot använda den är stor skillnad.
Bl.a. så kan kristalerna i LCD'n frysa, de gör de vid rätt milda temperaturer men vid lägre kan de faktist ge permanenta skador.. Batterier håller inte alls lika länge i kyla o kan även där förstöra dem (båda sakerna har hänt mig...)
"Vanliga" prylar (alltså icke-"stöttåliga") håller egentligen inte för särskilt mycket fukt heller. Tappar du mobilen i något smält snö kan den gå sönder direkt.. men inte säkert ju..
Kör aldrig prylarna i lägre temperaturer än vad de klarar (står i instruktionerna som sagts) och utsätt dem aldrig för väta. Fukt från kroppen är nog inte lika farligt, så bättre att hålla sina grejor nära kroppen så de hålls varma!
bullshit?

i somras badade jag med min mobil (Sony ericsson t630) och var i vattnet ca 2 minuter, och fungerar fortfarande, det är bara att lägga den på tork några dagar. Dessvärre fick den ganska taskig batteritid efteråt men inget annat. Och det funkar alldeles utmärkt att ha den ute i kyla.

Pajar mobilen?
jag har en innerficka i min innerficka. Inuti innerfickan som är inuti min innerficka har jag en till innerficka. Där har jag moblien, det funkar asbra.

Pajar mobilen?
Min syrra tappade sin mobil i snön för några år sedan men den funkade lika bra några timmar senare så tror inte dom går sönder så lätt av det.

Pajar mobilen?
FilipAvall sa:
Min syrra tappade sin mobil i snön för några år sedan men den funkade lika bra några timmar senare så tror inte dom går sönder så lätt av det.
-HAHAHA..va det Lovisa som va så chill denna gången?

Pajar mobilen?
Shoo...skulle inte säga att du skall köpa en ny innan för när dom är nya så kommer dom bara dö när du är högt upp. Jag hade med mig min när den va ny och den låg bara på rummet i 6 dagar för den dog för det va för kallt och högt

Pajar mobilen?
Sjogras sa:
bullshit?

i somras badade jag med min mobil (Sony ericsson t630) och var i vattnet ca 2 minuter, och fungerar fortfarande, det är bara att lägga den på tork några dagar. Dessvärre fick den ganska taskig batteritid efteråt men inget annat. Och det funkar alldeles utmärkt att ha den ute i kyla.
Ja, och min polares mobil pajade efter att ha fått lite SKVÄTT på sig.. så är nog lite olika fall till fall..
Har du en avstängd mobil o badar den o torkar den o sen kör den kan den funka.. men har du en påslagen o badar den så (oftast) kortsluts den för att saker o ting kopplas samman som egentligen inte ska (vatten leder ström, right)...
Hade inga problem me min mobil i vintras trots snö, kyla o regn.. men vet mobiler som gått sönder av så lite så man nästan blir paranoid av att tappad den från 10cms höjd...

Pajar mobilen?
annars finns det vattentäta "specialpåsar" från typ haglöfs på stadium etc. som är till för att ha mobilen eller kameran i vid skidåkning etc. så slipper ni oroa er för vätan.

Pajar mobilen?
Om du skaffar dig en strippa, som sätter sig i ditt knä, när du sitter på en hård stol, så ska du ha en stöttålig. Det hade inte jag. Så min k800 gick sönder.

Annars kan jag nog tipsa om nån form av påse, lägg telefonen i ryggsäcken, el i nån innerficka (riskerar iofs att bli ganska blött där med). De brukar hålla rätt bra faktiskt!

Pajar mobilen?
försäkring är lösningen, fast då har du ju en trasig hela resan.
men lastpåse funkar:) eller nån sån fingervate i fleece;).

Senast ändrad:
Pajar mobilen?
Blev lite förvånad när min Nokia som ska vara stöt o fukttålig la av när min polare släppte ner den i mitt fulla ölglas..... Enda positiva var att den lös riktigt vacker i glaset några sekunder!!!

Pajar mobilen?
Hawk100 sa:
Blev lite förvånad när min Nokia som ska vara stöt o fukttålig la av när min polare släppte ner den i mitt fulla ölglas..... Enda positiva var att den lös riktigt vacker i glaset några sekunder!!!
den kanske inte var alkohol- och kolsyretålig?

Pajar mobilen?
Kört med K750i förra året, funka perfekt :)

Men som vanligt tar man det lite lungt så ska den inte gå sönder, som nån sa förut, kan va lite känsligt att använda den under tiden man står i en snöstorm.

Pajar mobilen?
Ska tillägga två saker: 1. Om ni lägger mobilen i en vattentät plastpåse, se då till att mobilen är helt torr när ni gör detta, annars blir det fukt i påsen och då blir mobilen helt konstig (som min). 2. Mot stötar är det bästa å lägga mobilen i ett hårt glasögonfodral! Skyddar mot allt!

//Axel

Pajar mobilen?
En jag känner tappade en w850i i backen i Åre. På något osannolikt sätt fick hon tillbaka den av en liftvakt, upptäckte det alltså inte föräns vid fikat. Den funkar men människa vilken röta!

Pajar mobilen?
Huggybear sa:
Hawk100 sa:
Blev lite förvånad när min Nokia som ska vara stöt o
fukttålig la av när min polare släppte ner den i mitt fulla ölglas..... Enda positiva var att den lös
riktigt vacker i glaset några sekunder!!!
den kanske inte var alkohol- och kolsyretålig?
Kanske är dags att skilja på FUKTTÅLIG och VATTENTÄT.. skulle man göra en mobil som var helt
o hållet vattentät skulle den blivit fett stor, se bara på kamerahusen för att få en digitalkamera
vattentät... Och skulle en mobil nu vara HELT vattentät skulle det bli svårt att få ut ljudet ur
högtalaren o få in ljudet till micen, t.o.m mjukplast/silicon-skal till mobiler görs ju med hål för
högt/mic för att inte förhindra ljudet, tänk då heltäckande hårdplast...

Bäst är ju ändå att bara ha mobilen i en snö-tät ficka i jackan så den i alla fall inte får
direktkontakt med snön... men nårra garantier för att den ska hålla ändå finns ju aldrig..

Senast ändrad:
Pajar mobilen?
Jag tappade min T630 i backen i Cham. Ett par timmar senare så såg ett tyskt par att snön lyste lite konstigt på ett ställe och svarade i telefonen när jag ringde. Den funkade fint fram tills jag ramlade i vattnet med den i somras. :) Efter en månad så började den fungera som vanligt förutom att vibratorn har lagt av.

Pajar mobilen?
jag pajjade 2 mobiler förra säsongen i bjurs men båda va efter bails.men kör alltid med mobilen i byxfickan å dom har iallafall inte dött av kylan eller väte

Tillbaka
Topp