Panasonic NV-GS50

Panasonic NV-GS50
Godkänd bildkvalitet.
Bra ergonomi.
Väldigt liten och smidig.
Ganska dåligt skakskydd jämfört med tex Sony TRV19.

Panasonic NV-GS50
Hittills absolut mycket nöjd med min kamera.
Förutom utmärkt kvalitet på ljud o bild som kommer i första hand, är ergonomin suverän, menyerna lättmanövrerade.
alla möjliga överföringar är också möjliga mellan både band och kort i kameran. filmar man tex något på band i högupplösning, kan man föra över det enkelt till kortet, både till stillbilder eller mpg4-formatet.

Jovisst, när man zommar mycket (10x) blir bilden lätt på fri hand skakig. Såvärst glad blir man ju inte av att höra att Sony kanske har bättre bildstabilisator. Dock är jag fundersam till att skillnaden verkligen kan vara så stor som skribent MnO ovan vill hävda. Jag läste ett antal professionella recenssioner som alla gav väldigt höga/högsta betyg på denna kamera (i sin prisklass) rakt över på alla områden. länkar till dessa finns bla via www.pricerunner.se.

ps. om du beställer via internet - passa på att beställa tillbehör också som är rätt dyra i butik.

pps. hur mycket film du får plats med på minneskortet finns bla angivet i manualen till kameran. det beror på vilken upplösning du använder i mpg4-formatet. manualen laddar du ner från panasonics svenska hemsida. maila om du inte hittar.

Panasonic NV-GS50
Bra kvalitet är relativt. Framförallt beror kvaliteten i bild på hur många pixlar kameran har. amatörkameror har färre och proffsprylar har fler för att ge bilden bättre upplösning/skärpa osv.

Men, kvalitet kan också bedömas inom respektive kategori/prisintervall och kommer då ha mer att göra med själva kvaliteten på just den kamera vad avser lins, vitbalansering, färgåtergivning osv - läs recenssioner för att få ledning här.

Detsamma gäller ljudet. och inte minst ljudet från motorn i kameran om det kommer med på bandet vid filmande av tysta sekvenser eller ej. det gör det i princip inte på gs50-modellen.

eftersom det handlar om en hel del pengar - leta info!
kolla tex också www.smartson.se

Panasonic NV-GS50
Ingrid_e: Skillnaden i skakskydd är enkel att beskriva.

Med Sonys TRV19 kan man filma med 10x zoom handhållet och få ett användbart resultat. Det blir naturligtvis lite "flytigt", men det blir inga högfrekventa skakningar. Känslan påminner om en optisk stabilisator i dubbla zoomen.

Med Panasonic GS och 10x zoom blir resultatet vid handhållen filmning oanvändbart. Iaf om man har några som helst ambitioner att det ska se bra ut. Skakskyddet klarar en del, men släpper irriterande nog ibland och orsakar då skarpa snabba hack som förstör hela scenen. Det är stativ som gäller med den kameran vid zoom över 6x.

Gå till en fotoaffär och testa dessa två kameror samtidigt. Zooma 10x och försök hålla kameran still, så får du själv se hur stor skillnaden är i detta avseende. Man får dock inte glömma att Panasonicen är betydligt mindre, vilket är en nog så viktig egenskap i många fall.

Givetvis ser det bättre ut även med TRV19 med stativ, men oftast har man ju inte med sig det när man filmar skidåkning.

Panasonic NV-GS50
ok, det var en bra motivering.
erkänner att jag bara kollade på kameror av minsta storlek.
detta satte jag väldigt högt på prio-listan.
kanske är våra filmambitioner olika högt ställda också.
tänk på det Olle!

Panasonic NV-GS50
Ja, helt klart har Mini-DV bättre bildkvalité än en Digital8!! Det framgår inte vilken upplösning kameran filmar i, (end. stillbildsupplösning nämns) men ska du upp märkbart i bildkvalité, får du välja en 3CCD kamera, och då blir det en markant prisskillnad.

Tillbaka
Topp