Paradiski någon som har några tips om t.ex. bästa stället att bo?

ThobbeT

Medlem
Hej!
Funderar på att åka vecka 11 2019 till Paradiski i Frankrike (La Plagne och Les Arcs och ett området till numera ihoknutna).
Har någon tips om var det är bäst att bo? Vi är ett gäng vuxna mellan 30 och 64 och vill inte bo i ett sånt rent barnfamiljsormåde utan föredrar att det finns lite by att gå ut i. Sen finns ju aspekter som mitt i systemet och nära till pisten både ut på morgonen och hem på kvällen.
Andra tips om Paradiski emottages också. T.ex. bästa resebyrå ifall vi väljer att boka på det sättet
MVH

Thobbe T.

Vi har bott i byn Champagny på solsidan i Paradiski. På Club Alpina som är ett hotel med superläge ca 75 m från liften/pisten. http://www.clubalpina.com/index-eng.html
Trevligt hotell/lägenhetshotell med riktigt ok mat. Rummen är lite små, men det vägs upp av läget, de soliga balkongerna, den fina bastu/spa-anläggningen och den hjälpsamma personalen.
Champagny är en rätt liten by men med alpkaraktär och grymt läge för eftermiddagssol.....

Flera av Plagnebyarna är rätt så trista
men Belle Plagne är en by som ändå har en viss charm och ligger bra ”mitt i systemet” med pisten som slingrar sig rakt genom ”byn”.

Byn Les Coches är också rätt trevligt men men väldigt liten. Dock ligger den hyfsat till om man vill åka i Les Arcs lite då och då. Personligen tycker jag att det räcker med en dag i Les Arcs och man kan spara lite pengar genom att bara köpa liftkort för La Plagne med en dag i LA istället för att köpa kort för hela Paradiski hela veckan......

Sen kan man ju istället bo på Les Arcssidan istället, men där har jag tyvärr sämre koll på byarnas för eller nackdelar.....

Gillar man off-pist så är boken Les cles de Paradiski ett måste! Massor av bra off-pistrepor tydligt beskrivna på fransks OCH engelska, med bilder, risker mm.
https://docplayer.fr/72625454-Les-c...s-beaux-hors-pistes-pdf-telecharger-lire.html

För resan dit kan man flyga tex till Geneve och Lyon. Via internet kan transfertaxi bokas eller så hyr man bil för ungefär samma summa och passar på att ta en dag i tex Courchvel eller Valmorel på väg till från Paradiski.

Tänker du åka i hela paradiski slår jag ett slag för Mont Chavin eller Les Cohes. De ligger strategiskt i vänstra delen av La Plagne nära kabinen över till Les Arcs. Ganska små men mysiga centrum med en del trevliga restauranger. Dock väldigt lugna ställen - inget för festprissen.

Väljer du någon av de andra orterna får du mer folk, mer liv, och väldigt mycket betong!

Sett till skidåkningen gör du ett bra val med Paradiski. Visserligen mycket amatörer och mycket flacka backar i de lägre delarna av systemet men helt otroligt bra åkning i de övre delarna!

Har dem två senaste åren bott på Résidence Prestige Odalys Edenarc i Arc 1800 och har vart väldigt nöjd med det.
Bra priser och väldigt fina rum. Ligger några hundra meter ovanför 1800 byn (Går en lift mellan 1800 och hotellet som går fram till 00 ungefär) så det är väldigt lugnt och det ligger precis vid backen.

Ja vill du ha gemytlig och genuin by så kan du hålla dig borta från Les Arcs-sidan... Det är typisk fransk betongort utslängd på ett berg. Bra skidåkning dock :)

Hej Pillard!
Så Ok Les Arcs betong-skidåkarby, men bra åkning, vad är din definition på bra åkning?
Vi åker flera av oss gärna röda och blå ibland lite annat men sällan off-piste. Vi åker gärna långa pister från toppen och ner i skogen.
Sen har vi några som ger sig ut på lite off-pist osv. och gillar lite tuffare åkning.

La Plagne då, är det lika bra åkning där? Antar att byarna är mysigare där?

MVH
Thobbe

Tyvärr var vi aldrig över i La Plagne så jag kan inte jämföra. Les Arcs tyckte jag över lag var bra pister, bra längd osv. Offpisten var lättillgänglig och riktigt kul. Det fanns ett antal avstickare med måttliga hajker för att få rejäl fallhöjd med bra åkning. Sen vet jag inte om jag skulle välja det framför många andra ställen men ni verkar ju ha bestämt er för det området så då tänkte jag inte slänga in massa andra ställen som alternativ.

Hej!
Vi vill ha stort omväxlande område där man även kan göra lite längre utflykter och då vi har lite olika preferenser på åkarna i gänget.
Råmodell är ju Val Thorens som väl uppfyllde det målet. Varit där två gånger. Sen Sellaronda super det också. Sedan Avoriaz och nu sista Cervinia med Zermatt. Alla dessa fyllde kraven. När jag då såg mig om så ligger Pardiskski bra till vad gäller omväxling, pistlängd och många olika pister.
Skulle du rekommendera något annat ställe som kan tävla? Sestieri kanske. Men Paradiski är större vad jag finner.
MVH
Thobbe

Byarna i utkanten av La Plagne (Champagny, Montchavin/Les Coches och Montalbert) är mysiga. Plagne Centre och Aime 2000 är betong i kubik, och övriga centrala byar är lite mittemellan.
Har dock ingen info att komma med gällande bylivet i övrigt, mina observationer är baserade på vad jag sett under dagstrippar.
Montalbert skulle jag dock välja bort oavsett eftersom det ligger i den bortre änden (= långt till Les Arcs) och åkningen ner dit är sådär. Inte dålig, men backarna ner mot Champagny är bättre, om än slaskiga på eftermiddagarna (går utmärkt att ta gondolen sista biten ner till byn på em).

Åkningen då..
Den supersega Inversens-liften uppe vid Roche de Mio byts ut mot en kopplingsbar stollift nu i sommar, äntligen, och den röda backen som går jämte liften är grym! Massor av krön att flyga över! Den blåa också, inklusive skum tunnel genom berget efter typ halva.
Flera riktigt långa på Champagnysidan, vid Verdons Sud.
I skogen nedanför Plagne Centre finns två röda som är riktigt najs.. liften heter La Roche har jag för mig. Och ner till Montchavin går en jätte-jätte-jättelång blå pist som heter Mont Blanc. Inte så spännande, men för myspysåkning utan avbrott är den trevlig.
En annan riktigt lång är den blåa från Roche de Mio ner till mittstationen ovanför Champagny, dock verkar det alltid vara mycket folk i just den backen, och det är en lång flack (med replift) typ halvvägs ner.
Offpisten har jag än så länge inte fått tillfälle att testa, men terrängen ser ut att kunna vara väldigt kul efter snöfall. :D

Var för första gången i La Plagne(Paradiski) v 2/3 2019. Ganska omysigt var du än kommer, uppbyggt för skidåkning. Tyckte att Belle Plagne var den mysigaste delen av La Plagne, även Plagne Village. Det är lite som att man släng ut öar av hotell, så det blir utspritt, det går bussar mellan hotellen.

Men helt klart värt att åka dit, skidåkningen är hur bra som helst och med det du beskriver att din grupp vill ha så blir Paradiski perfekt.

Lättillgänglig offpist som finns vid sidan av pisterna och lååånga pister, favoriten var Aguille Rouge i Les Arcs. Tyvärr var pisten Mont De La Guerre ner till Champagny avstängd, men den ser också fantastisk ut.

Ha en trevlig resa.
Manne

Helt klart i Champagny man skall bo alla andra byar är för "Franska", Enda nackdelen är att det är sydläge och att det är i utkanten av systemet. Kan vara slaskigt på em på hemvägen. Les Arcs är också litet för långt därifrån. Men goda möjligheter till avstickare någon dag. Courchevel ligger ju nära. lift upp från 1300. En annan höjdare är ett besök i Pralognan en riktig alpby. Där slutar för övrigt en variant av ett av de klassiska offpiståken från Val Thorens, Gebroulaz glaciären.
Skulle någon vilja åka längd finns fantastiska spår i Champagny Haut, dit går navette från Champagny,
Det är för övrigt där man hamnar efter att åkt Cul Du Nantes ett glacieråk från Bellecotte.
Hela området är "onödigt" stort om man inte hittar.
Jag och mina skidpolare har varit i området många ggr men alltid med guide vilket gör saker och ting mycket enklare och framför allt säkrare.

Tillbaka
Topp