Parkbräda? Köptips!

jarling

Ny medlem
Parkbräda? Köptips!
Tja!
Skulle vilja ha tips på en bra parkbräda. Har åkt i 5 år började på en Clash 159 men bytte till en Extreme Device förra året, devicen suverän bräda men i år tänkte jag börja åka park på allvar tidigare mest kört backe och skog. Burtonbrädan är aldeles för mjuk för mej och devicen funkar fint på hopp men är i övrigt för osmidig för parken , väger dryga 90kg. Äker mellan 6-8v per år. Funderar på en Dominant men den kanske inte är optimal i början? Viktigast är att det är en bräda som funkar bra i pipen samt på hopp. Är 180cm lång , runt 155 är det för kort, eller vad tycker ni? Är priset hyfsat så är det ju ett xtra plus.

Stefan

Parkbräda? Köptips!
Hur stora fötter har du? Spontant låter det som att en bräda runt 155 skulle kunna funka bra. En styv twintip ska du satsa på. Jag tycker att en Dominant blir alldeles för mjuk för dig.

Av årets brädor tror jag på en Gnu Riders Choice BTX 157,5. Du skulle kunna gå ner på en 154,5 också, lite beroende på tycke och smak.

Andra grymma brädor är:

Smokin Superpark 156
Never Summer SL-R 155 eller 158.
Lib-Tech Dark Series 155 eller 158
Unity Origin 155
Capita Horrorscope 156
Signal OG 155

Det finns massor med grymma snowboards runt 154-157. De jag nämnt är några av mina personliga favoriter.

Senast ändrad:
Parkbräda? Köptips!
asså..

en varning Pipe och Park är vääääldigt olika när man tittar på brädor..

kör du både park (med hopp och rails), pipe och pist så bör du välja en twinorienterad allroundbräda..

jag säger bara Burton Jussi 157

perfekt för dig

Parkbräda? Köptips!
pinn sa:
asså..

en varning Pipe och Park är vääääldigt olika när man tittar på brädor..
Det beror väl ändå lite på vad man lägger i begreppet parkåkning. Gillar man parkåkning med stora kickers behöver man helt klart samma typ av bräda som i pipe. Om man däremot mest pratar jibs och rails när man säger parkåkning så blir skillnaden större.

Parkbräda? Köptips!
Tack för svaren! Har 42 i storlek. Kickers och pipe är det viktiga , blir inte så mycket rails. Stadium har fint pris på Burton Shaun wihte , för hård kanske?

Parkbräda? Köptips!
Om du satsar på kickers och pipe ber jag dig kolla på Forum Destroyer. Frukstansvärt underbar bräda. Lagom styv för att stå emot lite backseat och trycka svängar men samtidigt väldigt livlig i hög fart!

Parkbräda? Köptips!
jarling sa:
Tack för svaren! Har 42 i storlek. Kickers och pipe är det viktiga , blir inte så mycket rails. Stadium har fint pris på Burton Shaun wihte , för hård kanske?
För hård för en 90+ kilos kille? Knappast. Shaun White väger väl typ 60. SW blir för mjuk.

Parkbräda? Köptips!
Ska köpa en parkbräda, en 156 cm bräda funka för mig som är 183 cm lång?

EDIT: eller är det bättre med en 162 cm?

Senast ändrad:
Parkbräda? Köptips!
Arbour Draft verkar ju cool inte så jättedyr och verkar vara ett bra kvalitetsmärke. Kolla rebelsport.se . Denna bräda har stålkanter i koppar som tål stryk och så. Kanske är den för mycket åt rail hållet för dig.. Tror jag skulle köra på den här brädan om jag inte hade en un..inc från fjol.

Parkbräda? Köptips!
snowdiver sa:
Arbour Draft verkar ju cool inte så jättedyr och verkar vara ett bra kvalitetsmärke. Kolla rebelsport.se . Denna bräda har stålkanter i koppar som tål stryk och så. Kanske är den för mycket åt rail hållet för dig.. Tror jag skulle köra på den här brädan om jag inte hade en un..inc från fjol.
blev lite nyfiken där angående kanterna. det är tydligen "brass edges" på den, dvs mässing, men är inte det lite mjukt att ha som kant, blir det inte väldigt lätt jack i den då?

Parkbräda? Köptips!
snowdiver sa:
De verkade ha en del bra grejer. Någon som har erfarenhet av rebelsport? är det pålitligt att handla därifrån?

Eller av Arbour? är det ett bra märke?

Parkbräda? Köptips!
Jag kan bara säga att kör på en Burton Dominant! Kan nog vara ett av de bästa köpen jag gjort i mitt liv!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp