Påsk i Franska Alperna

• Trådstartare Trådstartare l-e
  • Start datum Start datum

l-e

Ny medlem
Påsk i Franska Alperna
Hej,

Vart är det åkbar snö (slush är också snö) i påskhelgen, 13-17April om man utgår fr Geneve och håller sig inom 2h med bil?

Är det fortfarande öppet i Chamonix då?
Några andra förslag?
Va med Les2Alpes och områdena däromkring? De ligger ju högt i alla fall.

Tacksam för up-to-date info.

/l-e

Påsk i Franska Alperna
Japp, finns ju åkning upp över 3000 meter där. I stort sett alla större orter (Avoriaz, Chamonix, Veriber, etc) har öppet fram till åtminstone 1:a maj. Grand Montets har öppet till 31:a maj. Saas Fee och Zermatt lär också vara bra om du kan hitta boende där.

Påsk i Franska Alperna
Det kommer säkert att vara bra före ovanför 2000m under påskveckan.

Portes du Soleil (Avoriaz) brukar stänga i mitten av April, men denna vinter kan de säkert ha öppet till valborg. Grand Montets 31 maj? Vore grymt bra, men åtminstone ifjol stängde de 1:a maj :)

Påsk i Franska Alperna
Avoriaz stängde 1:a maj för två år sen, jag antog att det var normalfallet men tydligen inte :)

Extra-biljetterna till toppliften på GM har sista giltighetsdag 31:a maj så jag antog att de tänkte köra övriga liftar så länge också. I och för sig åker ju folk upp dit för att klättra också så det är kanske därför de kör så länge.

Påsk i Franska Alperna
Det kan bra hända att Chamonix har öppet under weekends i maj, ifall det finns snö, och intresse bland lokalbefolkningen. Vi håller tummarna :) Borde nog finnas OK snö på nordsluttningar. Har hört: "när jag var ung, skidade vi i Chamonix ännu i juni".

Val Thorens stänger officielt i mitten av maj. Tror att det var riktigt bra 2:a helgen i maj 2004, en kollega snackade om 30-50cm puder....

Påsk i Franska Alperna
Kom precis hem från Val Thorens som har varit fantastiskt i veckan. Soligt större delen av tiden, men ändå lite nysnö några nätter. Kan inte tänka mig att det hinner bli så dåligt på de dagarna som är kvar.. Byn ligger ju högt. Runt omkring ser det lite sämre ut däremot.. Får ta o hålla sig högt!

Vet däremot inte hur lång tid det tar till Geneve...

Lycka till!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp