Passar pjäxor plattfotade?

SimpaX

Ny medlem
Hejsan, jag ska i februari med skolan och åka skidor. Men eftersom jag är plattfotad är jag lite tveksam...
Jag har nästan aldrig kunnat åka skridskor eftersom dem är för smala och att det gör ont när jag har på mig dem. Men jag har inga pjäxor hemma och hade tänkt hyra ett par då men vet inte om dem kommer passa?

Skulle vara grovt tacksam över ett svar :)

Senast ändrad:
skridskor klarar jag inte av, men har ett par salomon pjäxor som funkar, spk promodel. Ska ändå formjuta sula dock. tror de e bäst

Uthyrningspjäxor är lite extra breda och rymliga, är nog inte problem med att få plats. (Oavsett vilket märke det är)

Det som ofta händer i hyrpjäxor är att du tar en för stor storlek, och blir tvungen att spänna fast foten med hjälp av spännena och således spänner ut fotvalvet.
För att åtgärda detta helt finns bara ett alternativ: köp egna pjäxor hos en riktigt bra skidbutik. Nu är du kanske inte så sugen på att lägga ut en 4-5 lök på ett par pjäxor och sulor, så om du har någon form av sportinlägg med hålfotsstöd eller hålfotsinlägg kan du ha med dem och prova att slänga ner dem i hyrpjäxorna, blir förmodligen bättre.
Har du inga sådana sulor, knalla in till första bästa sportbutik och köp dig ett par. Vet att stadium har sådana för en sisådär 250kr. Ingen dum investering i övrigt, då det är ganska bra för fötterna, samt att skorna blir mkt skönare.

För övrigt, om du inte äger hålfotsinlägg: Fixa dig ett par! Inte gratis, men börjar du använda det kan din plattfothet och medföljande problem försvinna.

//Kalle Anka ;)

Senast ändrad:
Men jag har redan ett par sulor jag fick av min ortoped.
Fungerar det bättre om jag stoppar in dem i pjäxorna då eller?

nordicas pjäxor är lite bredare, alltså anpassad för platt/bredfotade.
annars så är det bara att prova dig fram vad som känns bäst! :)

de nyare pjäxorna och bootsen fungerar ju så att de formar sig efter just din fot! därför ska man just köpa ett par som sitter åt lite i börjar så de kan forma sig exakt och antar då att din "platfothet" inte kommer spela någon roll!

men tills du hunnit köpa ett par egna och ska hyra som nu så får du helt enkelt som sagt testa dig fram! eftersom att du bara ska åka max 1 vecka? så tror jag inte det kmr vara några problem!

lycka till :)

Tillbaka
Topp