Passar Völkl RTM84 mig som medelgod åkare?

Jontehejh

Ny medlem
Hej!
Jag är 25 år, 183cm ~80kg, har cirka 10 skiddagar per år i svenska fjäll, och har åkt sedan 10-årsåldern, är dock mer eller mindre självlärd så tekniken kan vara undermålig. Jag åker till största del i pist (backar av alla svårighetsgrader så länge det inte bara är is) och gillar att åka i relativt hög fart med ganska långa svängar.
Jag har tidigare åkt på ett par Fischer rx cool heat (pistskidor, 76mm midja, 170cm), men de är slitna och jag vill ha ett par lättåkta skidor som jag ändå kan utvecklas med. Blicken har då fallit på völkl RTM 84, men jag undrar om de blir för styva för mig som kanske inte åker så aggressivt som duktigare åkare..Jag hade gärna provåkt skidor men där jag åker erbjuds det sällan möjligheter att pröva mer än 1 tillverkares skidor, så nu hoppas jag på input från er som åkt skidorna, eller kan något om skidor (till skillnad från mig)!
Bonusfråga om vi tillsammans kommer fram till att det är ett bra skidval: 176cm eller 181cm?
Tack på förhand!

Edit: Insåg att RTM 84 kanske är en pistskida och inte freeride-skida? Fel forum i så fall..går det att flytta?

Senast ändrad:
Ser inte att det skulle vara några problem, en skida som tål att pressas men det går fint att gubbåka på den med, kööör!! :) Hade förmodligen i ditt läge valt 176

Senast ändrad:
Jag tycker du borde kolla upp RTM81 med, det är en lite mjukare skida som är allt annat än vek, bara lite mer lättåkt. Den kommer upplevas lite mer lekfull och du kommer troligtvis känna att du har mer kontroll över dem.

Men 84 är en sjukt bra skida, så du kommer kunna växa i den. Så det är inget dåligt val...

Hoppas dock du försöker testa dem innan köp, en seriös handlare brukar ha så du kan testa och efter du hittat det du söker så drar de av ev hyrkostnad på köpet.

Lycka till.

Ja just, håller med om 176cm längden, den kommer passa bra

Åker på rtm vwerks vilket är en förbättrad 84a. Skidan är väldigt lättåkt och svarar otroligt bra då man trycker på. Jag skulle däremot kolla på nya 84an som kommer denna säsong. Harr inte åkt den, men tror att pistegenskaperna har blivit ännu bättre. Det är ingen skida att åka offpisten med men klarar allt från ny manchester till eftermiddags pucklar. Va inte orolig att skidan skulle vara för svår att åka på. Du kommer att ha mycket åkglädje och rolig skida.

Senast ändrad:
Jag har den "gamla" fullrockade RTM 84an som är en grym skida i pist så länge det inte är stenhårt och slagit. På lite mjukare underlag upplever jag den som oerhört lättåkt samtidigt som den tål att pressas riktigt, riktigt hårt. När det är hårt upplever jag den som lätt orolig, sannolikt på grund av fullrockern som kräver att den pressas på kant för att vara stabil samtidigt som skidan är för odämpad för att hantera slagit underlag på ett förtroendeingivande sätt.

Men det är en skida som ska köras på skär för att nå sin fulla potential ... då är den grym. Den är extremt lättsladdad och beter sig helt OK på sladd, men för den typ av körning finns det bättre alternativ. Skidan är dock mycket lättkörd på kant och behöver tack vare förböjningen (fullrockern) minimalt med kraft för att svänga.

V-werks varianten av RTM 84 är betydligt hårdare dämpat och upplevs som lite trögare och mycket stabilare. Jag har inte testat årets (15/16) variant av RTM 84 men nu har Völkl frångått fullrockern och kör med spann under foten vilket sannolikt ger en betydligt stabilare upplevelse på hårt och slagit underlag. Nya RTM 84 har dessutom höjts till skyarna i tester av bland annat Åka Skidor och amerikanska SKI (tror jag det är). Mycket intressant! :-)

Är goda chanser för att det kan dyka upp en del beg. RTM 84 i vinter, helt klart en bra skida för en medelgod åkare som vill utvecklas!

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp