Lekfull skida som komplement till RTM84

Bucket

Ny medlem
Hallå där!

Har efter ett uppehåll på 6 tråkiga år börjat åka igen, mycket kvar att lära. 174/72kg.. Har klämt ihop en ~15 åkdagar den här säsongen, kommande blir det fler..
Förr har jag tyckt offpist är grymt kul, även nu. Men har bara åkt på pistskidor, har köpt lite fetare lagg nu som jag inte hann testa i någon offpist.

Åker normalt sett nu på Völkl RTM 84 14/15 171cm, riktigt roliga i röd och svart pist, går som tåget när man trycker på och åker lite hårdare. Men det blir en hel del åkning med polare i lite lättare pister och då är inte RTM84 alls kuls tycker jag, det går trögt och tråkigt.

Skulle vilja komplettera med ett par skidor som är lite livligare och mjukare till lite flackare pister, något att åka och leka med. Vilka skidor kan vara kul i lägre hastighet, kort radie, uppkörda skogspår osv?

Tanken är inte att byta ut RTM 84 och att det inte ska vara en primär skida till offpist, utan något slask man åker och leker med.

Finns det något sånt? ;)

Problem och problem.. Klart dom funkar, men jag tycker dom blir lite tråkiga i lägre hastighet, får inte till samma flyt. Kör jag gröna/blåa pister och står på utan att stanna upp så är det inga problem, då är de roliga om man inte tappar all hastighet i något långt flackt parti. Det är mer när man åker med folk som är mer nybörjare (och framförallt brädåkare) som vill stanna upp och hålla ner farten som de blir tråkiga.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara.. :) Klart jag har mycket teknik att öva på, men jag är långt ifrån sämst..

Enklast är att åka ner till liften och vänta på dom om du inte klarar av att få upp farten och ha roligt på ett par fullrockade RTM84 i blåa och gröna pister. Troligen en teknikfrågor och att du sladdar för mycket i svängen, som är ganska lätt att få till på dom.
Men skall du ha en slaskskida att åka på stock och sten och åka med brädåkarna i parken mm så skall du väl se efter ett par parkskidor, sådana här kanske
http://www.sport-conrad.com/en/skiing/skis/park-pipe-skis/tnt-171.html

Men håller med MountainMan, RTM84 är allt annat än trög, ganska styv men svänger bara man tänker tanken och ger dom lite vinklar. Sen så skall dom naturligtvis vara välslipade för att fungera optimalt, slöa kanter och dom tappar en hel del av prestandan och slöa lär dom vara efter 15 dagar.

/GC

Få upp fart att ha kul i gröna/blå pister är ju inte ett problem ifall man kör på.. Inga konstigheter att ha kul då. Det är väl just att ifall man vill åka med de andra och in i skogen o leka osv.

Är väl kanske ett par parkskidor som jag är ute efter för de dagar det blir en del liknande åkning.

Får ta och varva polarna annars!

Tillbaka
Topp