"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). passform- randonnee skor | Freeride

passform- randonnee skor

bonjoh

Ny medlem
passform- randonnee skor
Jag har nu bestämt mig för att göra Haute Route under senvåren och således en hel del rando under sässongen för att få ordentligt med erfarenhet (är randonnee-novice i nuläget). Första steget är väl att skaffa sig lämplig utrustning och efter att ha hängt en del på franska och schweiziska rando-forum (bor i Schweiz) har jag bildat mig en hyfsad uppfattning om vad jag vill ha.

Jag gillar att åka nedför så jag letar efter en så bred och stabil skida som möjligt.. samtidigt som jag inte är villig att släpa alltför mycket tyngd uppför berget.. Det naturliga valet känns ju då som att kompensera för skidans högre vikt genom att åka på dynafit-bindningar..

Fast besluten gick jag ner till lokala butiken igår och skulle skaffa:
Scarpa Spirit 3 (som jag hoppades kunna sätta en tornado tunga i för att öka styvheten)
Dynafit FR 10.0
dynafit comfort TLT

Jag kom tyvärr inte så långt i skidfrågan för att det tog stopp redan vid skorna.. Jag har ovanligt smala och långa fötter så Scarpa var bara att glömma. Bokstavligen simmade i dom (även med thermofit liner) så det återstod endast att gå över till Garmont och efter att ha provat länge kunde jag konstatera att det enda skalet som satt någurlunda ok var Adrenalinerna med g-fit liner.. som inte har dynafit-infattning.

Plötsligt så ser det ut som att jag får skaffa Silvretta Pure (lättare än diamir och förhoppningsvist åtgärdade efter förra årets problem-model) och Garmont Adrenaline.

Ni som kan det här bättre än jag..

-Kommer Adrenalinernas styvhet göra dom obekväma på flerdagars turer?

-Finns det något alternativ som gör att jag skulle kunna anpassa ett för stort och brett skal till mina fötter? Jag har åkt alpint med sprutade pjäxor sista sex åren och hade glömt hur jobbigt det kan vara att hitta passande skor. Finns det inget liknande man kan göra med touring-skorna? Jag förstår att det inte fungerar att spruta dom eftersom dom skulle bli för styva.. men ändå, något alternativ till thermo-liners måste väl finnas? Eller finns det märken av thermo-liners som tar upp mer volym än scarpas och garmonts?

-Min storlek i Garmont är precis på längden 28.5 och jag tror mig ha förstått att 28 och 28.5 har samma skalform bara att innerskon i 28 tar upp mer plats än i 28.5. Skulle jag få bättre passform om jag satte en 28 innersko i 28.5 och öppnade upp där fram för att inte mosa tårna?

- Sist men inte minst.. Fransmännen och Schweizarna verkar besatta med vikten av deras utrustning.. och det kanske har smittat av sig lite.. Hur stor skillnad kommer det vara att gå Haute Route tex. på lagg monterade med dynafit och en mjukare lättare sko jämfört med Silvretta och en styvare och tyngre sko?

Jag vet att det är många frågor.. men jag är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få.. litet som stort

passform- randonnee skor
Jag har använt Scarpa TT och XT med Strolz foam innersko i 6 år nu, mest i liftenburet jobb, och Kite kurser, men oxå en del på toppturer.
Funkar otroligt bra utför, har inget behov för alpin skal längre. Lite stelare att gå i, men ger så pass mycket bättre stöd än termoflex innerskor att det är enda alternativet för mig.
Iom att termoflexen inte fyller ut lika bra som en formsputad innersko så funkar dom bäst på fötter med mycket volym som klarar att pressa ut termoflex foamen mot skalet.
Jag har ganska liten volym och högt fotvalv så för mig funkade dom inte alls utför, men otroligt varma e dom.
Personligen så tycker jag det funkar utmärkt att gå med Stolzen iom. att fötterna inte rör sig speciellt mycket i innerskon även om man går med skalen helt uppknäppta, det minskar risken för skavsår.
När det gäller formen på skalen så är ju Scarpa smala och höga, medans Garmont är bredare och lägre. jag har blockat Scarpa skalen ca 1gg per år för att få platts med stortårna, nu blir det Garmont i stället som har format skalet mer likt en människo fot med stortårna placerade på innsidan (Scarpas läst liknar mer en damsko!) Den nya Scarpa Tornado skall visst ha större rörlighet i gångläget än TT/XT.
Om man vill spara vikt så tror jag man skall fokusera på skidorna. Bättre med tunga pjäxor som sitter som gjutet (du vet ju själv skilnaden mellan foam och termoflex) och lätta veka lagg än omvänt.

passform- randonnee skor
Hej!

Jag går i precis samma tankar som dig! Har ej provat Garmont adrenalin. Dock samtalat med ägaren till North Star och han tycker att Scarpa Denali TT är ett fullgott alternativ. Tom bättre m.a.p styhet än Adrenalin. Jag åkte Scarpa XT i helgen på brant hårt underlag, med lätt bristande skare och hade inga problem att ta mig ned. Inte på grund av skon i alla fall. Kändes lika stabila som min Salomon X-vave 9 med 100 i flex.

Har tittat på en total Dynafit utrustning: men deras FR Aero sko väger bly och äter upp vinsten med Dynafit bindning. Garmont Mega Ride är ett alternativ. Som enligt amerikanska sidor ska vara i klass med Adrenalin i fråga om tålighet för tuff åkning.

Annars blir lättaste och stabilaste alternativet så som följer:
Dynafit FR 10, Silvretta Pure Freeride och Scarpa Denali TT.

Om man nu inte vill satsa på Garmont Mega Ride och Dynafit TLT Comfort (Ice Blue blir så snygg till skidan). Skon har en smal passform, vilket är ett aber för mig. Ännu värre blir det när man bor i telemarksträsket Sverige. Finns ju fan inga skor att prova så man får förlita sig på det lilla man upptäcker när man hyr skidor.

I övrigt är Pure Freeride nu förstärkt i framdelen. Silvrettas agent i Sverige känner överhuvudtaget inte till problemet med att tå delen har gått sönder. Samma rapporter finns för övrigt för Dynafits Comfort bindning ( www.pisthors.com)

När det gäller lateral stabilitet slår dock Dynafit allt! Fladdrar 10 enheter, Diamir och Naxo 25-26 (ref Marker 25-26) och då Silvretta på ca 35 enheter. Ser inte bra ut. I labbet. Jag tror dock på den bindningen lika mycket som på Diamir Freeride och Naxo Nx 21.

passform- randonnee skor
Vikten.

Man räknar med att 1 kg på foten är värt 3 på ryggen. Inget stort problem i skandinavien. Men uppemot 4000 meters höjd börjar det nog göra skillnad. I alla fall för folk med min kondis (en mil längdskidor i havsnivå går på 40 min).

"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp