Styva randonnee-skorna som allround pjäxor?

KaitsuH

Aktiv medlem
Hei!

Vad tycker ni, hur funkar lite styvare randonnee/toptur-pjäxor (Dynafit Zzero) som allround-pjäxor för en lätt kvinna? Min fru vill ha lätta skor som har "walking mode", och hennes sko-storlek är bara 22,5, så alternativen är få. Hur funkar randonnee-pjäxor med vanliga "alpin"bindningar? Vi har tittat på Dynafit Zzero, Scarpa Diva coh kanske Dalbello Raya 6 (dom är ju inte top-tur pjäxor).

Kaitsu H

Ett par styva turpjäxor går alldeles utmärkt som allroundpjäxor (även för en fullvuxen man). Men när det gäller Dynafit skulle jag istället föreslå att ni tittar på en mer "freerideorienterad" pjäxa som Gaia.

Det finns ett problem när det gäller bindningar. En turpjäxa har en tursula med "friktionssula" som är något högre än en vanlig alpin sko. För att det ska fungera i en vanlig alpinbindning krävs att den har en i höjd reglebar tådel samt någon form av rörlig platta under tådelen. Dvs. generellt passar inte turpjäxor med "vanliga" alpina bindningar.

Fördelen med en sko som Gaia är att det följer med ett par alpina sulor som kan bytas ut mot tursulorna, men då tapparna man ju den stora fördelen med "friktionssulan" för gång ...

Om ni inte har för avsikt att "tura" känns det dock onödigt att lägga en extra tusenlapp eller mer på en turpjäxa, utan istället titta på en vanlig alpinsko med gångläge. Ett intressant alterantiv kan också vara Salomons nya Quest Women. men minsta storlek tyckas vara 23,5.

/MM

Tycker du verkligen att factor (eller tänker du på andra?) är tillräckligt styv för att ha som all roundpjäxa Hasse? Jag hade sagt dynafit titans istället.

Salomon drog väl tillbaka Dynafitsulan till quest efter fiaskot med snubben som krossade hela knät för att den flög loss? Kanske inte har så mkt med det här att göra just ang. Dynafitsulan men man kan ju fundera över kvalité på övriga delar efter det...

Blidee sa:
Tycker du verkligen att factor (eller tänker du på andra?) är tillräckligt styv för att ha som all roundpjäxa Hasse? Jag hade sagt dynafit titans istället.
BD Factor är tillräckligt styva för den som åker med en vanlig pjäxa ja. Ungefär 120 i flex på Salomons skala. Men den är för stor för henne så jag tänkte mer på Shiva som är damvarianten. Den har ju ungefär 100 i flex så den är fin. Men tyvärr finns den bara ner till 23 som det ser ut men har för mig att vi hade 22 i vintras.

Titans slutar ju på storlek 25 så det är ju inte aktuellt.

Edit: Personligen tyckte jag att BD var betydligt bättre och lite styvare än Titans. Fast kollar man på Hoji så ser man ju att de funkar att köra hårt med..

Senast ändrad:
Det har du alldeles rätt i MM. Men varför skriver det inte ut flexindex? Är de lika i flex som Titan? Eller som vanligt mjukare? Och tyvärr så kommer de bara med en sula som inte är bra för de flesta alpinbindningar. Där är det mer eller mindre bara BD som funkar med två olika sulor.

Jag tror att styvheten (mjukheten?) ska inte vara någåt problem för min fru (hon är 53 kg). Men storleken (22,5) är. Och också det, att pjäxan borde passa också för vanliga alpinbindningar.

Så BD (inte 22,5), Garmont (inte 22,5), Salomon (inte 22,5) går inte an.

@Hasse
Är ganska säker på att Gaia levereras med två uppsättningar sulor precis som Titan (har ett par). Det är dock ganska pilligt att byta sulor, inget man gör i backen precis! Är (om jag minns rätt) omkring 10 skruvar per sko som håller sulorna på plats.

@KaitsuH
Dynafit anger att Gaia finns i 22,5, tror det kan vara ett alternativ. Dynafitgrejorna är dock sanslöst dyra i butik i Sverige ... men skidskor måste provas (och eventuellt anpassas).

/MM

Jag håller inte med om factor Hasse, tycker det är rena gummidojjan. Men det hör inte hit, sorry för OT!

Blidee sa:
Jag håller inte med om factor Hasse, tycker det är rena gummidojjan. Men det hör inte hit, sorry för OT!
Och det tycker jag att Dynafiten personligen kändes som när jag jämförde de i backen och åkte med bägge. Men som sagt allt är ju personliga referenser..

MM: Mmm på BD är det lite pill oxå faktiskt.

KaitsuH: Som sagt jag tror att det finns 22,5 men bäst att kolla med BD i Sverige då.

Dynafit Gaia har precis som Titan utbytbara sulor. Båda sulparen ingår alltid när man köper.

http://www.dynafit.at/product/schuhe/gaia-tf-x

Kolla återförsäljare: http://www.dynafit.se/

Sedan om Factor, Titan eller Virus Tour är bäst är högst personligt. Vad som passar foten? Styvheten, kraftöverföringen är relativt lika.

Skillnader i styvhet beror mycket på hur de sluter om foten och underbenet. För mig och de flesta kompisar så är Factor mjukast, men jag har även vänner där Factor känns styvast. I det senare fallet har den personen mer volym på fot, ben.

Off topic för den här tjejen, men det skiljer sig betydligt mer mellan de tre uppräknade skorna på väg upp än ner för berget. Dels vikt men främst hur långt gåläget är. Där är Virus Tour klart bäst.

Körde Factor förra säsongen och har haft sönder spännen, galäges spaken samt att bottensulan har spruckit. Dock är väl det normalt om man kör sa hart som jag gör ;) men som sagt det hör ju inte hit..

Tillbaka
Topp