Patetisk Lavin Hysterik!

• Trådstartare Trådstartare Monkey-Boy
  • Start datum Start datum
M

Monkey-Boy

Guest
Patetisk Lavin Hysterik!
De senaste dagarna har man åtskilliga gånger fått höra på aktuellt, rapport och alla andra svenska medier att det minsan är en 3`a på lavinskalan i fjällen just nu! Dom får det att framstå som att det är livsfarligt att svänga en meter utanför pisten.
Ordet Lavin är så otroligt laddat i media och när dom flesta hör det tänker dom på sådana laviner som krossar alpbyar någon gång vart tionde år.
I verkligheten så kan det vara något litet sketet skred som liftanläggningen blåser upp till orimliga proportioner av den enkla anledningen att det är bra REKLAM!
Dom får ut sitt namn i media och samtidigt kan dom bygga upp en image av att det är lite farligt och radikalt där. Kittelfjäll är ett sådant ställe som inte är blyga för att flagga för lavinfaran i media, dom bygger på sin image helt enkelt.
Nu vet jag att en kille blev begravd i åre och jag inser att snön förmodligen är lite ostabil på sina ställen, men jag tycker ändå medias reaktion som alltid är väldigt överdriven och okunnig!!

Patetisk Lavin Hysterik!
Hmm...

Jag är lite osäker på om jag personligen skulle kalla ett över hundra meter brett och tre hundra meter långt släpp på en av Åres mest åkta slänter ett "sketet litet skred". Tror inte heller att den killen som låg begravd i 40 minuter delar din uppfattning. Tycker att snarare att rapporteringen har varit ovanligt korrekt och saklig.

Men det kanske är jag som är onormal i min åsikter...

Patetisk Lavin Hysterik!
Nä det kan man väl inte kalla litet sketet skred.
Jag håller dock med om att "lavin" blåses upp i media. Det stryker väl med fler personer i skoterolyckor, men det hör man inte mycket om...
/T

Patetisk Lavin Hysterik!
Och om den gratisreklamen räddar/sparar ett liv eller två så kan anläggningarna gott få den!!!!!

Patetisk Lavin Hysterik!
håller med flip. det måste ju vara bättre att 100 pers missar puderåkning än att 1 stackare stryker med.

däremot undrar man ju vart aftonbladet får sina siffror från. jag har då aldrig hört talas om någon som skulle överlevt en timme begravd under snön som killen i åre var enligt dom. dessutom när snön var så hårt packad att hans polare inte lyckades gräva fram honom.

ja ja....själv har man bara en vecka kvar till åkning :)

Patetisk Lavin Hysterik!
Det är svårt att själv bedömma om det är lavinfarligt eller inte. Jag var i Kittelfjäll förra vecka och kände inte överdrivet obehag av att åka fast det var en fyra. Tror dock inte att det var något reklamgippo, såg ingen som klättrade på kammen och det kändes tryggt! Tycker inte man ska dömma ut pistörernas arbete, de jobbar så seriöst de kan! Det handlar om människoliv och då bör man inte chansa och klassa ner i onödan. Fatta vilket ansvar det handlar om.

Patetisk Lavin Hysterik!
Det är väl förjävla bra att media tar upp laviner?

Man ska vara orolig för laviner. Spelar det någon roll vad allmänheten tycker? Är du så jävla beroende av andra tycker, det är ju ingen som hindrar dig från att åka där iallafall?

Rädda liv, skriv mer om laviner..

Patetisk Lavin Hysterik!
Alla tar vi risker. Att media skriver om riskerna med offpist är väl bara bra i mina ögon. Vi åker ju där ändå om vi vill, eller hur? Oavsett 3:a, 4:a eller 5:a. Var och en bedömmer och tar därefter sina egna risker. Låg eller hög. Med eller utan tranceiver. Därefter får var och en ta eventuella konsekvenser av sitt handlande.

Patetisk Lavin Hysterik!
Jepp, jag håller med föregående. Jag tycker det är bra att media tar blåser upp det. Då kanske lite mindre avancerade åkare, utan rätt utrustning, tänker efter en extra gång innan de åker den där fina läsluttningen med orört. Å andra sidan kan folk tappa respekten för varningarna om de dyker upp allt för mycket (lite psykologi det där =).

Patetisk Lavin Hysterik!
Tycker det är läskigt att så många verkar tycka att lavinvarningar är till för okunniga, och inte ska tas på så stort allvar!
Jag är ganska säker på att om man har varit med om en lavin, stor eller liten så är man inte så kaxig längre...
Lyssna på dom "stora" grabbarna, friåkare som Kaj Zachrisson mfl uppmanar en till att alltid ha mycket stor respekt för lavin områden....
Jag kan bara hålla med!

Patetisk Lavin Hysterik!
Lavinvarningar är självklart till för alla. Problemet med de "okunniga" är att de ger sig ut utanför pisten utan någon som helst kunskap om lavinsäkerhet. Inte sagt att vi "kunniga" är ett dugg säkrare men man har ju lite hum om saker i alla fall. Kunskap räddar liv...

Patetisk Lavin Hysterik!
Håller helt och hållet med Monkey-Boy. Det känns helt orimligt att media helt plötsligt tar upp att det är lavinfara 3 och låter påskina att det är extra farligt just nu! Då är det väl bättre att ha en saklig rapportering där man säger att det ofta är farligt att åka utanför markerade nedfarter och förklara vilken risk lavinfara 3 innebär. Antagligen nyhetstorka i kombination med lavinen i Åre som ligger bakom det plötsliga intresset.

Patetisk Lavin Hysterik!
Patetisk Lavin Hysterik!
Jag tycker ämnet är alldeles för odiskuterat i sverige.
lavin exponerat område ska bejaks med respekt. Men det är bra att de tas upp i media. Hur mycket oviktiga ting tas inte upp i media så lavinfaran är bra. Varför det tas upp vet jag inte och har ingen åsikt om men det är ju bra om de skrämmer bort lite folk som kanske inte bör åka där de åker. Jag upplever som att det största problemet i sverige och alperna är stressen till åken att få åka orört. Hade inte stressen funnits där kanske man kunde vänta några dar efter ett kraftigt snöfall t ex. tills snön satts sig lite. Men idag får man inte spåra nåt då utan när man kommer dit är det uppkört. Så folk trissar varann och köra där man kanske inte borde köra.
Drömmen är att åka de säkrare ställerna de försat dagarna efter snöfallen och sedan ta de farligare ställerna efter ett par dagar men man måste åka där man känner att man inte borde åka om man vill ha bra åk. Det är ju verkligen inte bra. (Om man inte känner till alla åk på ett berg t ex. för då kan man till och med få spåra upp till en månad efter snöfall)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp