PCR test Österrikes gräns

Ska till Österrike v8 och de kräver, om man inte har fått 3:e vaccinationen, att man ska ha giltigt PCR test. Vi vuxna har fått 3:e, men inte barnen eftersom regeringen ännu inte fattat beslut om detta...som vanligt sist med det mesta...Vi har precis avslutat en sjukdomsperiod med Covid och då PCR testen visar positivt en lång period efter att man tillfrisknat är nu risken att barnen inte får med sig de testbevis de behöver för att få komma in i Österrike, trots att de är friska och har antikroppar och dubbelvaccinering. Har någon av er passerat gränsövergång från Tyskland till Österrike nyligen och var det kontroll av alla eller enbart slumpmässigt? Om man blir stoppad, tror ni då man kan vända och köra till en annan gränsövergång och prova lyckan där? Tips, erfarenheter mottages gärna! Längtar så efter lite vettig skidåkning att jag är beredd på nästan vad som helst....drömmer om puder...
/H

Hej,
Jag har lite av samma dilemma. Ganska så exakt faktiskt.
Jag har fått kontakt med "Semester i Österrike" på FB som är den officiella facebooksidan för österrikes turistbyrå.
Sara skriver:
"Hej David, förstår att det känns struligt, men det finns en lösning på det problem du beskirver. Av just den anledningen (om PCR-test visar positivt, eftersom man nyligen varit smittad) finns följande dokument som behöver signeras av läkare: https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Bundesnormen/NOR40236859/II_344_2021_Anlage_I.pdf - det måste vara möjligt att få detta signerat på någon vårdcentral (eller något liknande med tillgång till stämpel) hoppas jag. Och ja, du har helt rätt angående tillfrisknandebeviset. Det är stor nackdel för svenskar, då det är i princip omöjligt att få ett sådant utfärdat. På vår hemsida kan du läsa mer; https://www.austria.info/se/coronavirus "

Jag har dock bara börjat undersöka möjligheten med min vårdcentral att fylla i detta dokument. Inga besked ännu. Funkar det vore det ju super. Vi vet att vi kommer in och kan spara ett PCR med reseintyg. Win-win.
Återkopplar när jag vet mer.
/David

Hej,
Jag har lite av samma dilemma. Ganska så exakt faktiskt.
Jag har fått kontakt med "Semester i Österrike" på FB som är den officiella facebooksidan för österrikes turistbyrå.
Sara skriver:
"Hej David, förstår att det känns struligt, men det finns en lösning på det problem du beskirver. Av just den anledningen (om PCR-test visar positivt, eftersom man nyligen varit smittad) finns följande dokument som behöver signeras av läkare: https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Bundesnormen/NOR40236859/II_344_2021_Anlage_I.pdf - det måste vara möjligt att få detta signerat på någon vårdcentral (eller något liknande med tillgång till stämpel) hoppas jag. Och ja, du har helt rätt angående tillfrisknandebeviset. Det är stor nackdel för svenskar, då det är i princip omöjligt att få ett sådant utfärdat. På vår hemsida kan du läsa mer; https://www.austria.info/se/coronavirus "

Jag har dock bara börjat undersöka möjligheten med min vårdcentral att fylla i detta dokument. Inga besked ännu. Funkar det vore det ju super. Vi vet att vi kommer in och kan spara ett PCR med reseintyg. Win-win.
Återkopplar när jag vet mer.
/David
En liten uppdatering för den som är intresserad.
Landstingens VC verkar ej kunna signera och stämpla dokumentet. Har kollat med båda o min by. Nu undersöks privata aktörer.

Ska till Österrike v8 och de kräver, om man inte har fått 3:e vaccinationen, att man ska ha giltigt PCR test. Vi vuxna har fått 3:e, men inte barnen eftersom regeringen ännu inte fattat beslut om detta...som vanligt sist med det mesta...Vi har precis avslutat en sjukdomsperiod med Covid och då PCR testen visar positivt en lång period efter att man tillfrisknat är nu risken att barnen inte får med sig de testbevis de behöver för att få komma in i Österrike, trots att de är friska och har antikroppar och dubbelvaccinering. Har någon av er passerat gränsövergång från Tyskland till Österrike nyligen och var det kontroll av alla eller enbart slumpmässigt? Om man blir stoppad, tror ni då man kan vända och köra till en annan gränsövergång och prova lyckan där? Tips, erfarenheter mottages gärna! Längtar så efter lite vettig skidåkning att jag är beredd på nästan vad som helst....drömmer om puder...
/H
Är i samma sitts fast åker buss v 8. Stannar de bussarna vid gränsövergångar och kollar ? Kanske ska ta bilen och ta skogsvägen över gränsen🤔

Var i Stuben(St Anton) för en vecka sedan med bil och där fanns ingen kontroll vid ngn gräns varken ner eller upp. Vi fick visa Covidpasset endast när vi skulle köpa liftkort och på vissa restauranger.

Jag bor i Saalbach och många kompisar har varit nere och besökt mig i vinter. Det är inga kontroller vid gränsen och hotellen är fulla.

Skulle du bli stoppad kan du ta PCR-testet här nere. Du missar lite skidåkning men oddsen att du klarar att passera gränsen utan problem är alltså goda

Du måste dock ha tre doser eller färre än 180 dagar sedan du tog dos 2 för att liftkortet ska funka. Systemet är hightech med QR-läsare som är integrerad med SKIDATAs liftkortsystem.

Tidigare var det ganska hårda även på en del restauranger, men numera behöver man mest vifta med ett covidpass och de släpper in dig
Hej Duelago!

Vet du om det är samma upplägg i alla system (Ska till ski amade) vad gäller vaccinpass för liftkort? Dvs räcker vaccinpass med två doser för 12-15 åringar om dos 2 är Max 180 dagar gammal?

Något nytt om gränskontroller eller samma ”obefintliga” kontroll?

Körde i retur fr Österrike via Seefeld (vacker väg! Men där är ju fint överallt..) för några dagar sedan, ingen gränskontroll där överhuvudtaget. Däremot kontroll av vaccinationsstatus inför köp av liftkort i Zillertal samt på de flesta restauranger (dock sällan i backen). Kontroll av covidpass även vid övernattning i Tyskland.

I liftarna verkar det som att noggrannheten börjar vackla. Ibland stentufft med koll av FFP2-mask på alla, särskilt vid kabinbanor vilket verkar logiskt. Vid många sittliftar i utkanten av systemen hade inte ens liftvakterna själva munskydd. Zillertal alltså. Och många i liftköer smet förbi med ”buff” eller inget alls.

Körde i retur fr Österrike via Seefeld (vacker väg! Men där är ju fint överallt..) för några dagar sedan, ingen gränskontroll där överhuvudtaget. Däremot kontroll av vaccinationsstatus inför köp av liftkort i Zillertal samt på de flesta restauranger (dock sällan i backen). Kontroll av covidpass även vid övernattning i Tyskland.

I liftarna verkar det som att noggrannheten börjar vackla. Ibland stentufft med koll av FFP2-mask på alla, särskilt vid kabinbanor vilket verkar logiskt. Vid många sittliftar i utkanten av systemen hade inte ens liftvakterna själva munskydd. Zillertal alltså. Och många i liftköer smet förbi med ”buff” eller inget alls.
Körde till Livigno utan problem. Covidpass vid köp av liftkort och vid incheckning på hotellet. Vidare till Serfaus, Österrike. Ingen grönskontroll. Covidpass vid liftkort och hotellet samt vissa restauranger.

Generellt lite tuffare med ffp2 mask i Österrike men inget problem. Bara att dra upp den över näsan när man ska in i kabinen och i vissa sittliftar. Jobbigast är att den måste på inomhus. Men mycket större problem i teorin än i praktiken. Fungerar och alla har den på.

För österrikarna... Ett knep med FFP2-masken är att dra loss de nedre fästpunkterna på öronbanden från masken och knyta ihop de lösa ändarna på banden (som då endast är fästa upptill på masken) bakom nacken. Då får du en betydligt mer lätthanterlig mask som sparar "öronvinklarna" och som ingen kommer att klaga på. Sitter ok i liften om du klämmer till näsklämman på masken. Något mindre smittskyddande iofs men... :rolleyes: Stoppa sen ner masken under hals-buffen när du är i backen så slipper du ha den fladdrande.

Hej
Passerade gränsen för 3 veckor sedan, ingen koll. Där var inga stopp när jag körde hem från andra hållet häromnatten heller. Däremot så fick jag inte hämta ut liftkortet utan att ha visat både covidpass och test. Jag hade inte fått in 3:e dosen än på kivra vid uthämtandet. Vet inte vad som gäller för barn dock.
Är de under 12?

Tillbaka
Topp